4.6.2021 Liikenne Autoliitto: autoilijoiden yksityisyys turvattava liikenteen digitalisoinnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Tienkäyttäjien yksityisyyteen liittyvien tietojen suojaaminen on keskeinen osa ihmisten liikkumisen vapautta.” Autoliitto näkee liikenteen automaatiossa ja digitalisaatiossa paljon myönteistä. Kehitys mahdollistaa entistä turvallisemman ja tehokkaamman liikennejärjestelmän. Tieliikenteen automaatio edistyy askel askeleelta, varuste varusteelta erilaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien kautta, toteaa Autoliitto lausunnossaan, joka liittyy valmistelussa olevaan liikenteen automaation edistämistä koskevaan valtioneuvoston periaatepäätösluonnokseen. Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelun tavoitteena on tukea automaatiokehitystä Suomessa ja varmistaa, että lainsäädäntö mahdollistaa liikenteen automaation ja sitä kautta saatavat hyödyt: turvallisempaa, tehokkaampaa ja kestävämpää liikennettä. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on todennut, että Suomi voi olla maailman kärkeä ja luoda liikenteen automatisaatiolla kasvua ja työpaikkoja. – Liikenteen automatisoiminen on osa 12-vuotisia liikennejärjestelmäsuunnitelmia. Teknologinen kehitys on huimaa, mutta aina on muistettava, että ihmiset tekevät ratkaisuja ihmisiä varten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haasteena iäkkäät autot Kannatettavan kehityksen hidasteena on Autoliiton mukaan Suomen iäkäs autokanta. Suomalainen henkilöauto kun on keskimäärin hieman yli 12 vuotta vanha. ”Suomen ajoneuvokanta kuitenkin vanhenee koko ajan, minkä takia uusien järjestelmien yleistyminen ja niistä saadut hyödyt laahaavat pahasti perässä. Kun tähän otetaan vielä koko ajan paheneva väyläverkoston korjausvelka, niin olemme jo valmiiksi takamatkalla tieliikenteen automatisaatiossa”, arvioi Autoliitto tuoreessa lausunnossaan. Tiestöön löydyttävä rahaa Ajoneuvokannan uudistaminen sekä tieverkon korjausvelan kääntäminen laskuun ovat Autoliiton mukaan automatisaationkin kannalta erittäin tärkeässä roolissa. Infran kehittämisessä ei Autoliiton mukaan saa unohtaa olemassa olevan infrastruktuurin kunnossapitoa. ”Tavarat ja ihmiset eivät kulje tulevaisuudessakaan huonokuntoista siltaa pitkin, vaikka tien varrella oleva internetyhteys olisi kuinka nopea tahansa ja tieto kulkisi vauhdikkaasti ajoneuvojen välillä. Periaatepäätöksen hyvät suunnitelmat jäävät toteutumatta, jos rahoituksesta ei huolehdita.”, linjaa Autoliitto. Mitä tietoja autoilijoista jaetaan? Autoilijoiden eli kansalaisten yksityisyyden suojan varmistaminen on Autoliiton mukaan aivan keskeistä liikenteen automatisaation ja digitalisaation kehittämisessä. Autoliitto hyväksyy sen, että tiettyjen tietojen jakaminen on tärkeää liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja monien muiden tekijöiden kannalta. Tiedon jakamisen rajojen vetäminen on kuitenkin tärkeää. ”On tärkeää määrittää, mitä tietoja, kenelle ja milloin jaetaan ja kuka jakamisesta päättää. Kuluttajan kuuluu saada päättää omien henkilötietojensa lisäksi esimerkiksi omistamiensa ajoneuvojen tiedoista ja niiden käytöstä.” Digitalisuutta ja automaatiota kehitettäessä tulee Autoliiton mukaan varmistaa myös se, ettei valtion omistamista yhtiöistä, kuten Traffic Management Finland Oy, synny toimijoita, jotka keräävät monopoliasemassa tietoa ja rahastavat myymällä sitä eteenpäin. Myös ajoneuvojen keräämä ja välittämä tieto on henkilötietoa, muistuttaa Autoliitto, jonka mukaan liikenteen palveluiden tulee olla niin laadukkaita, että kuluttajat haluavat niitä käyttää. Autoliitto kiteyttää kuluttajien tietosuojan kysymykseksi, johon tulee suhtautua vakavasti: ”Tienkäyttäjien yksityisyyteen liittyvien tietojen suojaaminen on keskeinen osa ihmisten liikkumisen vapautta. Näin ollen siihen, ettei näitä tietoja kerätä tai käytetä yksilöitävällä tavalla, on kiinnitettävä kaikissa ratkaisuissa erityistä huomiota.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy My car, my data Nykyautot keräävät monenlaista tietoa, jotka tallentuvat ja ne on mahdollista välittää eteenpäin autonvalmistajalle. Tämä on huolettanut eri maiden autojärjestöjä. Autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja ja ajomatkojen pituuksia – muistiin jäävät myös muun muassa äkkijarrutuksiin viittaava turvavyön esikiristimen toiminta, navigaattorin kohdetiedot, moottorin suurimmat käyntinopeudet, mittarilukemat, sijainnit missä sähköautoa on ladattu ja viimeisimmät paikat, missä auto on pysäköity. Yksi hanke turvata autoilijoiden oikeuksia on ollut My Car My Data -kampanja, jossa Suomen Autoliitto on mukana FIA:n alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa. Moottori on uutisoinut hankkeesta jo aiemmin. Huoli yksityisyydestä on todellinen, sillä FIA:n alue 1:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 90 prosenttia autoilijoista haluaa, että datan omistus kuuluu kuljettajalle tai ajoneuvon omistajalle. Vastaajia huoletti eniten yksityisyystietojen paljastuminen (88 %), henkilökohtaisten tietojen kaupallinen käyttö (86 %) sekä ajoneuvon hakkerointi ja seuranta. Teksti: Marko Jokela Kuva: Liikenneturva / Niina Mönkkönen a:1:{i:0;s:5:"64680";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan