25.10.2019 Liikenne Autoliitto: kaikki käyttövoimat päästörajatalkoisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan unioni on asettanut autonvalmistajille huipputiukat päästötavoitteet, joihin voidaan yltää autojen sähköistymisellä, mutta polttomoottoreitakin yhä tarvitaan. Euroopan unioni on asettanut autonvalmistajille huipputiukat päästötavoitteet, joiden ylittämisestä seuraa huomattavat rangaistusmaksut. Vuonna 2020 autonvalmistajan mallistosta 95 prosenttia pitää täyttää vaadittu päästöraja eli 95 grammaa hiilidioksidia per ajokilometri. Oikeasti raja elää autojen massan mukaan Euroopan unionin tarjoamalla kaavalla. Vuonna 2021 päästöraja koskee kaikkia myytyjä autoja. Tavoitteet ovat tiukat. Työsarkaa kuvaa hyvin, että vuonna 2018 yhdentoista suurimman autokonsernin automallien päästökeskiarvo oli 119,7 g/km. Rangaistusmaksut lasketaan kaavalla: jokaisen yksittäisen auton jokainen tavoitteen ylittävä gramma maksaa autonvalmistajalle 95 euroa. Summat voivat nousta valtavaksi. Vuoden 2021 rangaistusmallin soveltaminen vuoden 2018 automallistoon ja myyntiin olisi tuonut 34 miljardin euron rangaistusmaksun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliitto: vaihtoehtoja tulisi olla Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen korostaa, että autonostajilla, tavallisilla suomalaisilla yksityisautoilijoilla tulisi olla tulevaisuudessakin monenlaisia vaihtoehtoja ja käyttövoimia: bensiiniautoja, dieselautoja, kaasuautoja ja hybridejä sekä täyssähköautoja. – Vaihtoehtoisilla biopolttoaineilla on niilläkin merkittävä rooli, ja ne toimivat nykyisessä autokannassa. Ja on vetykin noussut uudestaan puheisiin, pitää olla avarakatseinen mahdollisille uusille innovaatioille. – Tarjolla tulisi olla monenlaisia käyttövoimia, sillä liikkumistarpeetkin ovat moninaiset, Nieminen linjaa. Sähköautot tai ladattavat hybridit eivät sovellu kaikkiin tarpeisiin ja kaikille. Nieminen tuo esiin, että elämme harvaan asutussa maassa, jossa auto on monessa tapauksessa paras, tehokkain ja ainoa liikkumisvaihtoehto. – Voi olla, että pienten autojen voimanlähteenä diesel on päästöjen suitsimisen näkökulmasta liian kallis valmistaa ja hinnoitella, mutta pihit modernit bensiinimoottorit ovat yksi tapa saavuttaa tiukatkin päästörajat. Moderni polttomoottoriteknologia ylipäätään tulee olemaan vielä pitkään käytössä, Nieminen pohtii. Hybridisaation kautta Autokannan sähköistyminen etenee Niemisen arvion mukaan hybridit edellä. – Nyt edelläkävijät hankkivat täyssähköautoja, suuret massat alkavat lämmetä hybrideille. Nieminen arvioi, että tulevina vuosina tulemme näkemään ladattavien hybrimallien esiinmarssin. – Niiden tulo on ihan välttämätöntä, jotta autonvalmistajat pystyisivät yltämään erittäin tiukkoihin päästörajoihin vuonna 2020 ja 2021. Nieminen näkee kehityskulussa ympäristön kannalta myönteisiä vaikutuksia mutta vaikutuksena voi olla myös kuluttajien autovalinnan helpottuminen. – Ladattavien hybridien hinnat tulevat varmasti laskemaan nykyisestä, sehän on pakko, jos valmistajat haluavat saada hydridimalleja riittävästi kaupaksi ja saavuttaa tiukat päästörajat. Nieminen myös muistuttaa Suomen iäkkäästä autokannasta, joka tarkoittaa euromäärien näkökulmasta keskimäärin noin 3 600 euron arvoisia henkilöautoja. – Ihmisillä on varmasti halukkuutta siirtyä piheihin ja moderneihin autoihin, mutta onko ihmisillä niihin varaa. Tässä täytyisi autoverotuksen uudistamisen tulla apuun, jos valtiovalta halua yltää ympäristöpoliittisiin tavoitteisiinsa. Sähköautot houkutteleva ratkaisu Autonvalmistajille sähköautot ovat päästötavoitteisiin pyrkimisessä erityisen houkuttelevia. Nollapäästöisinä ne laskevat keskiarvoa. Lisäporkkanana Euroopan unioni tarjoaa painokertoimen alle 50 g/km päästäviin autoihin vuosille 2020–2022. Autonvalmistajat ovat viime aikoina kilvan esitelleet valtavan määrän sähköistystä kuten erilaisia hybridiratkaisuja. Sähköistys tosin laskee päästöjä vain, mikäli asiakkaat haluavat ostaa näitä automalleja. On mahdollista, että tiukat päästörajat saavat jotkut automerkit vetäytymään Euroopan markkinoilta. Kuvaavaa ripeiden ratkaisujen tarpeelle on se, että Fiat Chrysler Automobiles (FCA) joutui liittoutumaan Teslan kanssa eli Teslan sähköautojen nollapäästöisyys pelastaa FCA:n. Tesla laskutti FCA:lta liittoutumisesta arvioiden mukaan satoja miljoonia euroja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dieselitkin mukana talkoissa Modernit dieselautot ovat nekin mukana päästörajatalkoissa. PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares kertoi maaliskuussa 2018 yhtymän tarvitsevan sähköistettyjä malleja, joihin lukeutuvat esimerkiksi sähköauto Peugeot e-208 ja useat lataushybridit. EU:n vuoden 2020 päästötavoitteisiin yltäminen vaatii PSA:n arvion mukaan sähköistettyjen automallien noin 7 prosentin osuutta ja dieselmallien noin 10 prosentin osuutta. Tavares on myöhemmin myös todennut dieselin laskun olleen huomattavasti ennakoitua maltillisempaa ja arvioi niiden myynnin kattavan jopa neljänneksen Groupe PSA:n myynnistä ensi vuonna. Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato puolestaan on hiljattain arvioinut Automotive News Europelle, ettei Peugeotin tarvitse maksaa sakkoja Euroopassa myytävistä autoista vuonna 2020. Imparaton arvio perustuu sopivaan sekoitukseen sähköistettyjä automalleja, mutta myös dieselmalleja. – Olen tilannut dieselmalleja, mutta en paljasta julkisesti kuinka paljon, kertoo Imparato. PSAllakin on paljon pelissä. Vaikka PSA:n viime vuoden päästökeskiarvo oli vain 23,1 g/km yli vuoden 2021 tavoitteen, kääntäisi tästä seuraava 5,39 miljardin euron rangaistusmaksu yhtymän tuloksen rajusti pakkaselle. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen, Jari Saarentaus Lähteet: Automotive News Europe, JATO Lue myös: Peugeotin pääjohtaja: ”Me emme maksa päästösakkoja 2020” Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku