25.10.2019 Liikenne Autoliitto: kaikki käyttövoimat päästörajatalkoisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan unioni on asettanut autonvalmistajille huipputiukat päästötavoitteet, joihin voidaan yltää autojen sähköistymisellä, mutta polttomoottoreitakin yhä tarvitaan. Euroopan unioni on asettanut autonvalmistajille huipputiukat päästötavoitteet, joiden ylittämisestä seuraa huomattavat rangaistusmaksut.Vuonna 2020 autonvalmistajan mallistosta 95 prosenttia pitää täyttää vaadittu päästöraja eli 95 grammaa hiilidioksidia per ajokilometri. Oikeasti raja elää autojen massan mukaan Euroopan unionin tarjoamalla kaavalla. Vuonna 2021 päästöraja koskee kaikkia myytyjä autoja. Tavoitteet ovat tiukat. Työsarkaa kuvaa hyvin, että vuonna 2018 yhdentoista suurimman autokonsernin automallien päästökeskiarvo oli 119,7 g/km.Rangaistusmaksut lasketaan kaavalla: jokaisen yksittäisen auton jokainen tavoitteen ylittävä gramma maksaa autonvalmistajalle 95 euroa. Summat voivat nousta valtavaksi. Vuoden 2021 rangaistusmallin soveltaminen vuoden 2018 automallistoon ja myyntiin olisi tuonut 34 miljardin euron rangaistusmaksun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: vaihtoehtoja tulisi ollaAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen korostaa, että autonostajilla, tavallisilla suomalaisilla yksityisautoilijoilla tulisi olla tulevaisuudessakin monenlaisia vaihtoehtoja ja käyttövoimia: bensiiniautoja, dieselautoja, kaasuautoja ja hybridejä sekä täyssähköautoja.– Vaihtoehtoisilla biopolttoaineilla on niilläkin merkittävä rooli, ja ne toimivat nykyisessä autokannassa. Ja on vetykin noussut uudestaan puheisiin, pitää olla avarakatseinen mahdollisille uusille innovaatioille.– Tarjolla tulisi olla monenlaisia käyttövoimia, sillä liikkumistarpeetkin ovat moninaiset, Nieminen linjaa.Sähköautot tai ladattavat hybridit eivät sovellu kaikkiin tarpeisiin ja kaikille.Nieminen tuo esiin, että elämme harvaan asutussa maassa, jossa auto on monessa tapauksessa paras, tehokkain ja ainoa liikkumisvaihtoehto.– Voi olla, että pienten autojen voimanlähteenä diesel on päästöjen suitsimisen näkökulmasta liian kallis valmistaa ja hinnoitella, mutta pihit modernit bensiinimoottorit ovat yksi tapa saavuttaa tiukatkin päästörajat. Moderni polttomoottoriteknologia ylipäätään tulee olemaan vielä pitkään käytössä, Nieminen pohtii.Hybridisaation kauttaAutokannan sähköistyminen etenee Niemisen arvion mukaan hybridit edellä.– Nyt edelläkävijät hankkivat täyssähköautoja, suuret massat alkavat lämmetä hybrideille.Nieminen arvioi, että tulevina vuosina tulemme näkemään ladattavien hybrimallien esiinmarssin.– Niiden tulo on ihan välttämätöntä, jotta autonvalmistajat pystyisivät yltämään erittäin tiukkoihin päästörajoihin vuonna 2020 ja 2021.Nieminen näkee kehityskulussa ympäristön kannalta myönteisiä vaikutuksia mutta vaikutuksena voi olla myös kuluttajien autovalinnan helpottuminen.– Ladattavien hybridien hinnat tulevat varmasti laskemaan nykyisestä, sehän on pakko, jos valmistajat haluavat saada hydridimalleja riittävästi kaupaksi ja saavuttaa tiukat päästörajat.Nieminen myös muistuttaa Suomen iäkkäästä autokannasta, joka tarkoittaa euromäärien näkökulmasta keskimäärin noin 3 600 euron arvoisia henkilöautoja.– Ihmisillä on varmasti halukkuutta siirtyä piheihin ja moderneihin autoihin, mutta onko ihmisillä niihin varaa. Tässä täytyisi autoverotuksen uudistamisen tulla apuun, jos valtiovalta halua yltää ympäristöpoliittisiin tavoitteisiinsa.Sähköautot houkutteleva ratkaisuAutonvalmistajille sähköautot ovat päästötavoitteisiin pyrkimisessä erityisen houkuttelevia. Nollapäästöisinä ne laskevat keskiarvoa. Lisäporkkanana Euroopan unioni tarjoaa painokertoimen alle 50 g/km päästäviin autoihin vuosille 2020–2022.Autonvalmistajat ovat viime aikoina kilvan esitelleet valtavan määrän sähköistystä kuten erilaisia hybridiratkaisuja. Sähköistys tosin laskee päästöjä vain, mikäli asiakkaat haluavat ostaa näitä automalleja.On mahdollista, että tiukat päästörajat saavat jotkut automerkit vetäytymään Euroopan markkinoilta. Kuvaavaa ripeiden ratkaisujen tarpeelle on se, että Fiat Chrysler Automobiles (FCA) joutui liittoutumaan Teslan kanssa eli Teslan sähköautojen nollapäästöisyys pelastaa FCA:n. Tesla laskutti FCA:lta liittoutumisesta arvioiden mukaan satoja miljoonia euroja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselitkin mukana talkoissaModernit dieselautot ovat nekin mukana päästörajatalkoissa. PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares kertoi maaliskuussa 2018 yhtymän tarvitsevan sähköistettyjä malleja, joihin lukeutuvat esimerkiksi sähköauto Peugeot e-208 ja useat lataushybridit.EU:n vuoden 2020 päästötavoitteisiin yltäminen vaatii PSA:n arvion mukaan sähköistettyjen automallien noin 7 prosentin osuutta ja dieselmallien noin 10 prosentin osuutta. Tavares on myöhemmin myös todennut dieselin laskun olleen huomattavasti ennakoitua maltillisempaa ja arvioi niiden myynnin kattavan jopa neljänneksen Groupe PSA:n myynnistä ensi vuonna.Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato puolestaan on hiljattain arvioinut Automotive News Europelle, ettei Peugeotin tarvitse maksaa sakkoja Euroopassa myytävistä autoista vuonna 2020. Imparaton arvio perustuu sopivaan sekoitukseen sähköistettyjä automalleja, mutta myös dieselmalleja.– Olen tilannut dieselmalleja, mutta en paljasta julkisesti kuinka paljon, kertoo Imparato.PSAllakin on paljon pelissä. Vaikka PSA:n viime vuoden päästökeskiarvo oli vain 23,1 g/km yli vuoden 2021 tavoitteen, kääntäisi tästä seuraava 5,39 miljardin euron rangaistusmaksu yhtymän tuloksen rajusti pakkaselle.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen, Jari Saarentaus Lähteet: Automotive News Europe, JATO Lue myös: Peugeotin pääjohtaja: ”Me emme maksa päästösakkoja 2020” Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen