13.10.2019 Ajoneuvot Peugeotin pääjohtaja: ”Me emme maksa päästösakkoja 2020” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan Unionin päästötavoitteet uusille myytäville autoille tulevat hyytävien sakkojen kera. Peugeot kertoo ylpeänä mahtuvansa jo rajojen alle, joten heidän ei tarvitse maksaa päästösakkoja 2020. Euroopan Unioni on laittanut yksityisautoilulle tiukat raamit päästöjen pudottamiseksi uusien myytävien autojen osalta. Vuodenvaihteessa voimaan astuu "95 g/km rajaksi" kutsuttu sakkomekanismi, joka voi pahimmillaan maksaa autonvalmistajille miljardeja joka vuosi.Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato kertoo Automotive News Europen haastattelussa, että merkin ei tarvitse maksaa sakkoja Euroopassa myytävistä autoista vuonna 2020. Hänen mukaansa rangaistusmaksut eivät tule aiheuttamaan ongelmaa Peugeotille, joka aikoo tarkastella ensi vuodesta lähtien myytävien autojen keskimääräistä hiilidioksidipäästötasoa joka ikinen viikko.- Lokakuun tuotantomme, joka näkyy rekisteröintitilastoissa tammikuussa, täyttää jo Peugeotin ensi vuonna tarvitseman 93 hiilidioksidigramman rajan kilometriä kohden, kertoo Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato Automotive News Europelle.Useat alaa seuraavat ovat varoitelleet autonvalmistajien joutuvan mahdollisesti maksamaan jopa miljardiluokan rangaistusmaksuja Euroopan Unionille. Tätä ongelmaa kasvattaa entisestään katumaastureiden, eli SUV-luokan, suosio. Ne kuluttavat kuitenkin vastaavan kokoluokan perinteisempiä henkilöautoja enemmän energiaa liikkumiseensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieseliä jatkossakinKatumaasturisuosion lisäksi päästörajan tavoittamista on dieselin laskeva suosio. Uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat viimeisen kahden vuoden aikana jopa kääntyneet nousuun.Dieselin myyntilasku on viime aikoina hieman rahoittunut. Imparaton mukaan dieselmallien osuus on laskenut noin 7 prosenttiyksikköä vuodessa viimeisen neljän vuoden ajan. Imparato kertoo Peugeotin aikovan jatkossakin myydä dieselmalleja, mutta on hieman vaitonainen määristä tai kehitysennusteesta.- Olen tilannut dieselmalleja, mutta en paljasta julkisesti kuinka paljon, kertoo Imparato.Maaliskuussa 2018 PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares kertoi yhtymän tarvitsevan sähköistettyjä malleja, joihin lukeutuvat esimerkiksi sähköauto Peugeot e-208 ja useat lataushybridivaihtoehdot. Groupe PSA arvioi tuolloin sähköistettyjen mallien osuudeksi tarvittavan noin 7 prosenttia ja dieselmallien noin 10 prosenttia, jotta EU:n vuoden 2020 päästötavoitteet täyttyvät. Sittemmin Tavares on todennut dieselin laskun olleen huomattavasti ennakoitua maltillisempaa ja arvioi niiden myynnin kattavan jopa neljänneksen Groupe PSA:n myynnistä ensi vuonna.Lähde: Automotive News Europe, kuva: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen