13.10.2019 Ajoneuvot Peugeotin pääjohtaja: ”Me emme maksa päästösakkoja 2020” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan Unionin päästötavoitteet uusille myytäville autoille tulevat hyytävien sakkojen kera. Peugeot kertoo ylpeänä mahtuvansa jo rajojen alle, joten heidän ei tarvitse maksaa päästösakkoja 2020. Euroopan Unioni on laittanut yksityisautoilulle tiukat raamit päästöjen pudottamiseksi uusien myytävien autojen osalta. Vuodenvaihteessa voimaan astuu "95 g/km rajaksi" kutsuttu sakkomekanismi, joka voi pahimmillaan maksaa autonvalmistajille miljardeja joka vuosi. Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato kertoo Automotive News Europen haastattelussa, että merkin ei tarvitse maksaa sakkoja Euroopassa myytävistä autoista vuonna 2020. Hänen mukaansa rangaistusmaksut eivät tule aiheuttamaan ongelmaa Peugeotille, joka aikoo tarkastella ensi vuodesta lähtien myytävien autojen keskimääräistä hiilidioksidipäästötasoa joka ikinen viikko. - Lokakuun tuotantomme, joka näkyy rekisteröintitilastoissa tammikuussa, täyttää jo Peugeotin ensi vuonna tarvitseman 93 hiilidioksidigramman rajan kilometriä kohden, kertoo Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato Automotive News Europelle. Useat alaa seuraavat ovat varoitelleet autonvalmistajien joutuvan mahdollisesti maksamaan jopa miljardiluokan rangaistusmaksuja Euroopan Unionille. Tätä ongelmaa kasvattaa entisestään katumaastureiden, eli SUV-luokan, suosio. Ne kuluttavat kuitenkin vastaavan kokoluokan perinteisempiä henkilöautoja enemmän energiaa liikkumiseensa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dieseliä jatkossakin Katumaasturisuosion lisäksi päästörajan tavoittamista on dieselin laskeva suosio. Uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat viimeisen kahden vuoden aikana jopa kääntyneet nousuun. Dieselin myyntilasku on viime aikoina hieman rahoittunut. Imparaton mukaan dieselmallien osuus on laskenut noin 7 prosenttiyksikköä vuodessa viimeisen neljän vuoden ajan. Imparato kertoo Peugeotin aikovan jatkossakin myydä dieselmalleja, mutta on hieman vaitonainen määristä tai kehitysennusteesta. - Olen tilannut dieselmalleja, mutta en paljasta julkisesti kuinka paljon, kertoo Imparato. Maaliskuussa 2018 PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares kertoi yhtymän tarvitsevan sähköistettyjä malleja, joihin lukeutuvat esimerkiksi sähköauto Peugeot e-208 ja useat lataushybridivaihtoehdot. Groupe PSA arvioi tuolloin sähköistettyjen mallien osuudeksi tarvittavan noin 7 prosenttia ja dieselmallien noin 10 prosenttia, jotta EU:n vuoden 2020 päästötavoitteet täyttyvät. Sittemmin Tavares on todennut dieselin laskun olleen huomattavasti ennakoitua maltillisempaa ja arvioi niiden myynnin kattavan jopa neljänneksen Groupe PSA:n myynnistä ensi vuonna. Lähde: Automotive News Europe, kuva: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe