13.10.2019 Ajoneuvot Peugeotin pääjohtaja: ”Me emme maksa päästösakkoja 2020” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan Unionin päästötavoitteet uusille myytäville autoille tulevat hyytävien sakkojen kera. Peugeot kertoo ylpeänä mahtuvansa jo rajojen alle, joten heidän ei tarvitse maksaa päästösakkoja 2020. Euroopan Unioni on laittanut yksityisautoilulle tiukat raamit päästöjen pudottamiseksi uusien myytävien autojen osalta. Vuodenvaihteessa voimaan astuu "95 g/km rajaksi" kutsuttu sakkomekanismi, joka voi pahimmillaan maksaa autonvalmistajille miljardeja joka vuosi.Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato kertoo Automotive News Europen haastattelussa, että merkin ei tarvitse maksaa sakkoja Euroopassa myytävistä autoista vuonna 2020. Hänen mukaansa rangaistusmaksut eivät tule aiheuttamaan ongelmaa Peugeotille, joka aikoo tarkastella ensi vuodesta lähtien myytävien autojen keskimääräistä hiilidioksidipäästötasoa joka ikinen viikko.- Lokakuun tuotantomme, joka näkyy rekisteröintitilastoissa tammikuussa, täyttää jo Peugeotin ensi vuonna tarvitseman 93 hiilidioksidigramman rajan kilometriä kohden, kertoo Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato Automotive News Europelle.Useat alaa seuraavat ovat varoitelleet autonvalmistajien joutuvan mahdollisesti maksamaan jopa miljardiluokan rangaistusmaksuja Euroopan Unionille. Tätä ongelmaa kasvattaa entisestään katumaastureiden, eli SUV-luokan, suosio. Ne kuluttavat kuitenkin vastaavan kokoluokan perinteisempiä henkilöautoja enemmän energiaa liikkumiseensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieseliä jatkossakinKatumaasturisuosion lisäksi päästörajan tavoittamista on dieselin laskeva suosio. Uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat viimeisen kahden vuoden aikana jopa kääntyneet nousuun.Dieselin myyntilasku on viime aikoina hieman rahoittunut. Imparaton mukaan dieselmallien osuus on laskenut noin 7 prosenttiyksikköä vuodessa viimeisen neljän vuoden ajan. Imparato kertoo Peugeotin aikovan jatkossakin myydä dieselmalleja, mutta on hieman vaitonainen määristä tai kehitysennusteesta.- Olen tilannut dieselmalleja, mutta en paljasta julkisesti kuinka paljon, kertoo Imparato.Maaliskuussa 2018 PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares kertoi yhtymän tarvitsevan sähköistettyjä malleja, joihin lukeutuvat esimerkiksi sähköauto Peugeot e-208 ja useat lataushybridivaihtoehdot. Groupe PSA arvioi tuolloin sähköistettyjen mallien osuudeksi tarvittavan noin 7 prosenttia ja dieselmallien noin 10 prosenttia, jotta EU:n vuoden 2020 päästötavoitteet täyttyvät. Sittemmin Tavares on todennut dieselin laskun olleen huomattavasti ennakoitua maltillisempaa ja arvioi niiden myynnin kattavan jopa neljänneksen Groupe PSA:n myynnistä ensi vuonna.Lähde: Automotive News Europe, kuva: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?