5.1.2021

Autoliitto varoittaa: Älä anna pakkasen yllättää

Autoliitto varoittaa keskikesän akkuongelmista

Älä anna pakkasen yllättää auton ja autoilun kanssa. Eteläiseen Suomeen ulottuvat pakkaskelit ovat tuoneet mukanaan monia murheitakin.

Autoliitto varoittaa autoilijoita sanoilla: "älä anna pakkasen yllättää". Akkuongelmat, ovien ja lukkojen jäätyminen, kauko-ohjainavainavaimen paristojen loppuminen ja polttoaineen jäätyminen ovat näitä mahdollisia pakkasen aiheuttamia ongelmia. Niitä vastaan on syytä varautua viimeistään nyt kun pakkaskelit kattavat koko Suomen sääennusteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älä anna pakkasen yllättää

Vuosi on käynnistynyt koko maassa talvisesti ja kuukausiennusteet lupaavat tammikuulle kovia pakkasia Etelä-Suomea myöten. Pakkasten kiristyminen näkyy aina myös Autoliiton avustuspuheluiden määrässä.

– Akkuongelmat, ovien lukituksen jäätyminen, lukitusjärjestelmän vikaantuminen tai kauko-ohjainavainavaimen paristojen loppuminen ja polttoaineen jäätyminen ovat yleisimpiä pakkasten aiheuttamia syitä siihen, että meidät kutsutaan paikalle. Myös sähköiset ohjaustehostimet ottavat melko usein itseensä kovilla pakkasilla. Harvinaista ei ole sekään, että sisäpuhaltimen jäätyminen huurruttaa ikkunat umpeen eikä matkaan voi lähteä, luettelee Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen.

Moni matkan keskeytymisistä olisi mahdollista välttää pienellä ennakkovarautumisella ja huolenpidolla. Akun kunto kannattaa tarkastaa ja vaihdattaa akku ennen ongelmien ilmenemistä. Akun toimintavarmuutta voi parantaa myös ylläpitolaturilla tai jälkiasenteisella akkulämmittimellä.

– Ylläpitolaturi on hyvä väline akun varaustason ylläpitoon ja akun lataamiseen. Varsinkin lyhyitä matkoja ajettaessa akku kannattaa välillä laittaa lataukseen, vaikka se olisi aivan uusi, neuvoo Oksanen.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin tuo mukavuutta ja vaivattomuutta pakkasaamuihin, mutta sekin käyttää akusta virtaa. Autolla tulisikin ajaa lisälämmittimen käytön jälkeen vähintään yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä, jotta akku ehtisi latautua, tai käyttää ylläpitolaturia.

– Pelkkien lyhyiden matkojen ajamista kannattaa joka tapauksessa välttää. Esimerkiksi dieselautojen hiukkassuodatin puhdistuu vasta pidemmässä maantieajossa. Jos suodatin tukkeutuu, edessä voi olla kallis huolto, sanoo Oksanen.

Talvikeleillä auton polttoainesäiliötä ei pidä ajaa aivan tyhjäksi, sillä tyhjään tankkiin kondensoituu vettä, mikä voi jäätyessään aiheuttaa ongelmia. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei myöskään toimi, jos tankissa ei ole riittävästi polttoainetta.

– Myös kaasukäyttöisissä autoissa kannattaa huolehtia siitä, että bensiinitankissakin on tavaraa, sillä se auttaa käynnistämisessä. Sähköautoissa pitää tietenkin huomioida, että kovilla pakkasilla toimintamatka supistuu huomattavasti, muistuttaa Oksanen.

Lämmintä matkaan

Matkan katkeamiseen kannattaa joka tapauksessa varautua, vaikka olisikin tehnyt ennalta kaikki varotoimenpiteet.

– Pakkasella auto kylmenee todella nopeasti, jos moottori sammuu. Lämmintä vaatetta kannattaa olla aina mukana, vaikka olisi menossa vain töihin toimistolle. Autossa on oltava heijastinliivit jokaiselle matkustajalle siltä varalta, että autosta pitää nousta ulos. Jos auto jää tienvarteen, pitää varoituskolmio jaksaa viedä riittävän etäälle autosta varoittamaan takaa tulijoita, luettelee Oksanen.

Sen varalta, että kaikki tämä unohtuu tai mikä tahansa varautuminen epäonnistuu syystä tai toisesta on onneksi olemassa vielä yksi apu.

– Ja tietenkin puhelimessa pitää olla virtaa ja tallennettuna avustusnumero, josta apua voi tilata paikalle, lopettaa Oksanen.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto

Luetuimmat