Jättikoneiden valtakausi päättyy

Liikenne Uutinen 23.1.2022

Etihad ja Emirates turvallisimpia, KLM kolmas ja Finnair neljäs

Tuore selvitys kattaa 75 suurta ja suurehkoa lentoyhtiötä – turvallisuuslistauksesta tosin puuttuu monia lentoyhtiöitä.

Kaksi Yhdistyneiden arabiemiirikuntien suurta lentoyhtiötä, Etihad ja Emirates ovat turvallisuuden näkökulmasta kärjessä tuoreessa saksalaisessa vuotuisessa JACDEC-selvityksessä. Kolmanneksi nousi hollantilainen KLM. Suomalainen Finnair oli neljäs.

Lento-onnettomuuksia tutkiva toimisto JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) julkaisee vuosittain sadan suurimman lentoyhtiön turvallisuusvertailun laajassa raportissaan, nyt jo 20. kerran. JACDECin tietokannassa on tiedot kaikkiaan 20 000 vaaratilanteesta ja onnettomuudesta kaupallisessa lentoliikenteessä viimeisten 30 vuoden ajalta.

Jättikoneiden valtakausi päättyy

Finnair jatkaa vakuuttavasti

Finnair jatkaa vankasti kärkijoukossa. Nyt Finnair oli neljäs, edellisvuonna viides, toissa vuonna neljäs ja sitä ennen ykkönen.

Kilpailu parhaiden joukossa on jälleen kireää maksimiarvosanan ollessa 100 prosenttia. Viiden parhaimman lentoyhtiön turvallisuusindeksien erot ovat mitättömän pienet, välillä 95,12–93,12.

Maailman vanhimpiin lentoyhtiöihin kuuluvan Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava. Ei turmia suihkukoneliikenteessä eikä kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 58 vuoteen. Finnair on ollut vuodesta toiseen parhaiden joukossa niin JACDEC-raportissa kuin myös www.airlineratings.com -raportissa.

Lentokone

Viimeisin kuolonturma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3:lle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963. DC-3 on kahdella mäntämoottorilla varustettu potkurikone, jossa versiosta riippuen enintään 34 matkustajapaikkaa.

Peräti 33 arvostelukriteeriä

JACDEC laatii selvityksen vuotuisten turvallisuuslaskelmiensa perusteella 33 eri arvostelukriteerin pohjalta kolmessa kategoriassa. Ne ovat lentoturmat ja vaaratilanteet viimeisten 30 vuoden ajalta, ympäristötekijät kuten yhtiön kotimaan toimintaympäristö ja infrastruktuuri sekä operatiiviset tekijät, kuten esimerkiksi lentoyhtiön IOSA-auditoinnit ja laivaston ikä. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin.

Onnettomuus- ja vaaratilannehistoriassa otetaan huomioon kuolemaan johtaneet lentoturmat, koneiden tuhoutumiset korjauskelvottomaksi (Hull Loss) sekä vakavat vaaratilanteet (läheltä-piti-tilanteet) viimeisten 30 vuoden ajalta. Kuolemaan johtaneilla turmilla on suurin painoarvo.

Turmatilastoissa on myös aikapainotus, mikä tarjoaa realistisemman kuvan nykytilanteesta vähentäen vanhimpien turmien ja vaaratilanteiden painoarvoa. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin. Ympäristötekijät-osiossa tarkastellaan lentoyhtiön kotimaan toimintaympäristöä, infrastruktuuria ja auditointeja. Lisäksi otetaan huomioon maan tyypillisiä riskitekijöitä kuten maaston muoto ja säätekijät.

Konelaivaston ikä vaikuttaa

JACDEC syynää myös lentokonelaivaston ikää ja lentoreittejä sekä tarkistaa, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla. Jos yhtiön lentokonelaivaston keski-ikä on 3–9 vuoden välillä, se saa siitä parhaat pisteet.

Lentoyhtiön reittiprofiilikin otetaan huomioon: Pitkän matkan kaukoliikenteessä (koneella 1–2 lentoa vuorokaudessa) altistutaan harvemmin nousun, lähestymisen ja laskeutumisen riskitilanteisiin. Lisäksi kaukoliikenteen onnettomuus- ja vaaratilanneriski lentoasemien kiitoteillä ja asematasoilla on pienempi kuin paikallislentoliikenteessä, jossa koneella voi olla jopa 6–7 lentoa päivässä.

Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä

Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa. Turvallisuuteen vaikuttavat monet tekijät. Esimerkiksi lentoyhtiön johdon asenne lentoturvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitoon, lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu ja niiden valvonta (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus.

Ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila

Turvallisuuden vuoksi täytyy ponnistella jatkuvasti. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä – joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä.

Myös taloudellisen paine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia.

Jumbojet

JACDEC-turvallisuustilasto 2022 – suuret lentoyhtiöt

Tämä listaus on koottu neljästä osiosta, joka kattaa suurimmat lentoyhtiöt eri maanosissa. Paremmuusjärjestyslista on kerätty neljästä osiosta:

  1. 25 maailman suurinta lentoyhtiötä
  2. 25 Euroopan suurinta lentoyhtiötä
  3. 25 suurinta lentoyhtiötä Amerikassa (Pohjois-, Keski- ja Etelä-Amerikka)
  4. 25 suurinta lentoyhtiötä Aasiassa ja Afrikassa (mukaan lukien Australia)

Koska kolmen alueen suurimmista yhtiöistä osa sisältyy maailman suurimpien listalle, on tuloksena yhteensä 75 lentoyhtiön lista. Tilastossa on paremmuusjärjestyksessä edellä mainituin kriteerein suuret ja suurehkot lentoyhtiöt, jotka lentävät pääasiassa suihkukoneilla.

Sija, lentoyhtiö, indeksi*, muutos*

  1. Etihad Airways (95,12) (+)
  2. Emirates (95,05) (+)
  3. KLM (93,31) (+)
  4. Finnair (93,16) (+)
  5. Air Europa (93,12) (-)
  6. Transavia (92,83) (+)
  7. Cathay Pacific Airways (91,71) (+)
  8. JetBlue Airways (91,61) (-)
  9. Delta Air Lines (91,55) (+)
  10. LATAM Chile (91,35) (+)
  11. Easyjet (91,28) (+)
  12. Westjet (91,20) (+)
  13. Singapore Airlines (90,98) (+)
  14. Norwegian Air Shuttle (90,95) (+)
  15. Air Canada (90,90) (+)
  16. Capital Airlines (90,63) (+)
  17. Frontier Airlines (90,24) (+)
  18. Qantas (90,21) (-)
  19. Southwest Airlines (90,11) (+)
  20. Wizz Air (89,78) (-)
  21. Spirit Airlines (89,73) (+)
  22. TAP Air Portugal (89,63) (-)
  23. Ryanair (89,41) (+)
  24. Copa Airlines (89,32) (+)
  25. Qatar Airways (89,24) (+)
  26. Juneyao Airlines (88,99) (+)
  27. Rossiya (88,92) (+)
  28. Shanghai Airlines (88,70) (+)
  29. Hawaiian Airlines (88,60) (+)
  30. Hainan Airlines (88,58) (+)
  31. United Airlines (88,52) (+)
  32. ANA – All Nippon Airways (88,49) (+)
  33. Swiss (88,34) (+)
  34. Vueling (88,30) (-)
  35. Pobeda (88,19) (-)
  36. Sichuan Airlines (88,13 (+)
  37. Shenzhen Airlines (88,09) (+)
  38. Spring Airlines (87,99) (+)
  39. British Airways (87,97) (+)
  40. Indigo (87,97) (+)
  41. Republic Airways (87,97) (+-)
  42. Lufthansa (87,90) (+)
  43. Korean Air (87,48) (+)
  44. Japan Airlines (87,44) (+)
  45. Allegiant Air (87,38) (-)
  46. Viva Aerobus (87,16) (-)
  47. China Southern Airlines (86,99) (+)
  48. Skywest Airlines (86,83) (+)
  49. Alaska Airlines (86,30) (+)
  50. Xiamen Airlines (85,91) (+)
  51. Volaris (85,73) (-)
  52. Iberia (85,32) (+)
  53. China Eastern Airlines (85,25) (-)
  54. Air France (84,82) (+)
  55. American Airlines (84,79) (+)
  56. Nordwind Airlines (83,85) (-)
  57. Air China (83,51) (-)
  58. Mesa Airlines (83,18) (-)
  59. Avianca Colombia (82,29) (+)
  60. AeroMexico (82,19) (-)
  61. GOL – Linhas Aereas Inteligentes (81,48) (+)
  62. Scandinavian Airlines – SAS (80,67) (+)
  63. Vietnam Airlines (80,21) (-)
  64. LATAM Brasil (79,36) (+)
  65. Envoy Air (AA Eagle) (79,19) (+-)
  66. Saudia – Saudi Arabian Airlines (78,95) (+)
  67. Azul Brazilian Airlines (77,56) (-)
  68. Azur Air (77,48) (-)
  69. Aeroflot (76,82) (+)
  70. Ural Airlines (76,81) (+)
  71. Pegasus Airlines (76,71 (+)
  72. Air India (75,81) (+)
  73. Turkish Airlines (74,00) (+)
  74. S7 Airlines (68,13) (+)
  75. Ethiopian Airlines (66,09) (+)

* Turvallisuusriski-indeksi, 100 = paras mahdollinen

* Indeksin muutos edellisvuoteen verrattuna

Uudella alueellisella listaustavalla JACDEC pyrki saamaan mukaan enemmän kunkin maanosan tärkeimpiä lentoyhtiöitä, kuten sen, että esimerkiksi Euroopassa merkittävä Finnair on listalla. Aikaisemmin Finnair oli jonakin vuonna puuttunut JACDEC-vertailusta, koska ei jokaisena vuonna yltänyt sadan suurimman lentoyhtiön joukkoon. Listalle pääsy perustuu yhtiöiden lentämiin matkustajakilometreihin, Revenue Passenger Kilometres (RPK).

 

 

JACDEC-selvitys saa myös kritiikkiä

Uudesta listausmenetelmästä johtuen joitakin merkittäviä, keskisuuria ja pienempiä lentoyhtiöitä on jäänyt listauksen ulkopuolelle, koska aikaisempi julkinen sadan lentoyhtiön listaus supistui nyt 75 lentoyhtiöön.
Eurooppalaisista yhtiöistä julkisesta JACDEC-listauksesta puuttuvat nyt muun muassa tunnetut Austrian Airlines (turvallisuusindeksi 85,70), Eurowings (89,71) ja Condor (88,54).

Uudesta listauksesta ovat jääneet pois myös aikaisemmissa turvallisuuslistauksissa heikosti menestyneet indonesialaiset Garuda Indonesia ja Lion Air.

Myöskään Airlineratings-tutkimuksessa heikosti menestynyt, vain yhden tähden saanut pakistanilainen PIA – Pakistan International Airlines puuttuu.
Lisäksi Airlineratings-raportin paras lentoyhtiö, Uuden-Seelannin Air New Zealand puuttuu.

Kansainvälinen ilmailuyhteisö ja jotkut lentoyhtiöt ovat kritisoineet JACDEC-selvityksen tuloslistoja, koska ne käsittävät vain hyvin rajallisen osan maailman tärkeimmistä lentoyhtiöistä. Vaikka JACDEC-vertailun arvostelukriteerit ovat laajat, saksalaisessa Aero International -lehdessä julkaistu suppea 75 lentoyhtiön ranking -lista (paremmuusjärjestyslista) heikentää JACDEC-selvityksen merkitystä maailman lentoyhtiöiden turvallisuusvertailussa.

Vertailun vuoksi australialainen Airlineratings selvittää vertailussaan 358 lentoyhtiön turvallisuuden ja lisäksi muutakin, kuten palvelutason ja turvallisuuden koronavirusta vastaan. JACDEC-vertailu on suppea, koska moni tärkeä lentoyhtiö puuttuu. Lentomatkustajan kannalta Airlineratings-selvitys antaa enemmän ja se on Jacdec-selvitystä hyödyllisempi työkalu lentoyhtiöiden vertailuun.

Timo Turkula

 

Auditonnit tärkeitä turvallisuuden takaamisen vuoksi

Auditoinneista tärkein on lentoyhtiön kotimaan ICAO/USOAP-auditointi, jossa on kahdeksan turvallisuusparametriä. ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP-ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme). ICAO kiinnittää huomiota maan ilmailua tukevaan infrastruktuuriin ja organisaatioihin.

Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä? Ne ovat lainsäädäntö, organisaatio, lisensiointi, operaatiot, lentokelpoisuus, onnettomuustutkinta, lennonvarmistuspalvelut (lennonjohto) ja lentoasemat.

ICAOn USOAP-auditointi on lentoyhtiön kotimaan lentotoiminnan laatumittari, jossa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa vaatimukset lennonvarmistuspalveluista, lentokoneiden huoltotoiminnan raportointijärjestelmästä tai turvallisuustutkinnasta onnettomuuden tai vakavan vaaratilanteen jälkeen.

Lentoyhtiön operatiivisia tekijöitä ovat muun muassa IATA:n IOSA-auditointi, FAA:n IASA-auditointi, lentokonelaivaston ikä, reittiprofiili ja selvitys siitä, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla.

Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) auditoi jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi myös teettää, vaikka yhtiö ei olisikaan IATA:n jäsen. Perusteellinen auditointi käsittää yli 1 000 kohtaa. IATA:n ulkopuolisille yhtiöille IOSA-auditointi on vapaaehtoinen.

JACDEC tutkii myös Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n (Federal Aviation Administration) IASA-auditoinnin, The International Aviation Safety Assessment (IASA).

Jaa artikkeli