2.3.2023

EU:n esitys: 17-vuotias ajoluvallinen ei saisi ajaa autoa yksin

Startti

EU-komission tuoreet ehdotukset muokkaisivat monin tavoin nuorten autoilua ja ajokorttikäytäntöjä – kaavailuissa myös digitaalinen ajokortti.

Suomalainen nuori voi saada henkilöauton ajokortin jo 17-vuotiaana Traficomin eritysluvalla perustellusti liikkumistarpeiden vuoksi, joita ovat esimerkiksi haastavat matkat kouluun, opiskelemaan tai urheiluharrastuksiin.

EU-komission tuore esitys tarkoittaisi toteutuessaan kuitenkin uutta käytäntöä. Uudet säännöt antaisivat nuorille kuljettajille mahdollisuuden hankkia kokemusta avustetun ajoharjoittelun avulla, minkä myötä nuoret voivat opetella ajamaan ja saada ajokortin jo 17-vuotiaana – mutta ajamisen alkuvaiheisiin tulisi rajoituksia.

Jos komission esitys toteutuu, ei 17-vuotias saisi kuitenkaan ajaa autoa yksin ennen kuin on täyttänyt 18 vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahden vuoden koeaika

Komission ehdotus perustuu ”useissa EU-maissa jo voimassa oleviin parhaisiin käytäntöihin.”

Komissio ehdottaa myös, että aloittelevia kuljettajia koskee kokeen suorittamisen jälkeen vähintään kahden vuoden koeaika ja nollatoleranssi rattijuopumukseen.

Euroopan komission Suomen-edustuston mukaan tämä on olennaisen tärkeää, sillä ”vaikka nuorten kuljettajien osuus kaikista kuljettajista on vain 8 prosenttia, 40 prosentissa kuolemaan johtaneesta kolarista on osallisena alle 30-vuotias kuljettaja.”

Kohti nollavisiota

Komission ehdottamien uusien sääntöjen taustalla on ylipäätään tavoite parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta ja auttaa EU:ta saavuttamaan tavoitteensa lopettaa liikennekuolemat EU:ssa vuoteen 2050 mennessä (ns. nollavisio).

Uudet säännöt myös valmistavat kuljettajia päästöttömien ajoneuvojen käyttöön ja kaupunkiajamiseen, jossa on otettava huomioon jalankulkijat sekä polkupyörien ja kaksipyöräisten ajoneuvojen lisääntyminen.

Ilmastoystävällistä ajamista

Ajokortin hankkimisen osalta ehdotetuissa koesääntöjen päivityksissä otetaan monin tavoin huomioon siirtyminen päästöttömiin ajoneuvoihin ja haitallisten päästöjen suitsinta.

Ehdotuksen mukaan ajokokeessa arvioitaisiin esimerkiksi kehittyneisiin ajoavustinjärjestelmiin ja muihin automatisoituihin teknologioihin liittyviä tietoja ja taitoja. Uusille kuljettajille opetetaan myös, miten heidän ajotyylinsä, esimerkiksi vaihteiden käyttö, vaikuttaa päästöihin.

Lisäksi B-luokan ajokortilla ajettavan ajoneuvon sallittua massaa muutetaan vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen osalta, koska akkukäyttöiset päästöttömät ajoneuvot voivat olla painavampia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Digitaalinen ajokortti tulossa

EU-maiden välistä ajokorttien tunnustamista halutaan yksinkertaistaa. Ratkaisuksi komissio ehdottaa maailman ensimmäistä digitaalista ajokorttia.

Se olisi voimassa kaikkialla EU:ssa.

Mitä seuraavaksi?

Ihan heti eivät käytännöt tule muuttumaan, sillä komission maaliskuun alussa julkistamat esitykset pitää hyväksyä niin EU-parlamentissa kuin jäsenmaissakin. Prosessi voi kestää useamman vuoden.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Euroopan komission Suomen-edustusto 

a:5:{i:0;s:6:"127682";i:1;s:5:"87364";i:2;s:6:"108463";i:3;s:5:"56932";i:4;s:6:"114085";}

Luetuimmat