10.11.2015

Euro NCAP: jalankulkijatunnistus arvosteluun vuonna 2016

Testilaajennuksella halutaan palkita ajoneuvot, joilla törmäysriski jalankulkijaan on pieni.

Euro NCAP -törmäystestiohjelma laajenee. Vuoden 2016 alusta testiohjelmassa arvostellaan automaattisten hätäjarrutusavustimien kykyä reagoida jalankulkijoihin.

Euro NCAP -törmäystestiohjelma on auttanut vähentämään Euroopan liikennekuolemien määrä merkittävästi kahdenkymmenen vuoden aikana. Jalankulkijoiden, pyöräilijöiden tai moottoripyöräilijöiden tilanne on heikompi. Vuonna 2014 Euroopan teiden 26 000 liikennekuolemasta peräti 47 prosenttia kohdistui kevyeen liikenteeseen.

Isossa-Britanniassa ja Saksassa tehtyjen tutkimusten mukaan joka viides törmäys jalankulkijaan voidaan estää automaattisilla hätäjarrutusavustimilla. Vaikka törmäystä ei kyettäisi välttämään, pystyvät järjestelmät laskemaan kohtaamisnopeutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Testissä kolme tilannetta

Euro NCAP testaa automaattisten hätäjarrutusjärjestelmien reagointia jalankulkijoihin kolmella testillä: täysikasvuisten ihmisten kävellessä sekä juostessa ajoneuvon eteen, ja lapsen kävellessä pysäköidyn auton katveesta testiauton kaistalle.

– Nopeasti kehittyvä teknologia ei vielä kykene estämään kaikkia törmäyksiä, mutta testeissä hyvin suoriutuvilla autoilla on parempi valmius estää tuhansia turhia kuolemia ja loukkaantumisia, Euro NCAP -törmäystestiohjelman pääsihteeri Michiel van Ratingen kertoo.

– Vuoden 2016 alusta voimme antaa kiitosta ajoneuvoille, jotka kykenevät estämään jalankulkijatörmäyksiä, Ratingen jatkaa

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAP

Luetuimmat