18.8.2022 Liikenne Fintraffic ja poliisi muistuttaa: kevyt liikenne ei kuulu maantietunneleihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesän myötä osassa nuorisoa heräsi kiinnostusta maantietunneleita ja niissä olevia kameroita kohtaan. Moottoriliikenne- ja moottoriteiden maantietunneleissa jalankulkijat ja pyöräilijät ovat ehdottomasti kielletty, sillä ne ovat tarkoitettu ainoastaan moottorikäyttöisille ajoneuvoille, muistuttavat Fintrafficin tieliikennekeskus ja poliisi. Tunneleissa pienikin häiriötilanne voi johtaa vakaviin vaaratilanteisiin. Tunneliliikenne onkin Fintrafficin ympärivuorokautisessa erityisseurannassa ja tieliikennekeskus turvaa autoilijoiden matkaa tunneleiden läpi aina Helsingistä Rovaniemelle saakka. – Saamme keskukseen heti tiedon, kun tunneleissa tapahtuu jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Näin kesäisin hälytyksiä aiheuttavat esimerkiksi tunneliin eksyneet jalankulkijat, pyöräilijät ja potkulautailijat. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kevyt liikenne ja maantietunnelit eivät kuulu yhteen. Pahimmillaan asiaton oleskelu tunnelissa aiheuttaa hyvin vakavia vaaratilanteita. Tätä kannattaa painottaa vanhempana myös omalle jälkikasvulle, muistuttaa Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki. Myös poliisi painottaa liikennesääntöjen haltuun ottamista tunnelialueella ja kertaa keskeiset tunnelialueen liikennesäännöt. – Moottori- tai moottoriliikennetiellä sijaitsevissa tunneleissa liikkuminen muilla, kuin sallituilla ajoneuvoilla on kielletty. Joillakin tieosuuksilla myös jonkin erillisen tienkäyttäjäryhmän liikkuminen tunneleissa on voitu kieltää liikennemerkillä, summaa poliisitarkastaja Heikki Kallio. Tunnelissa ei sallituin keinoin liikkuminen on lähtökohtaisesti rangaistava teko, ja siitä on seuraamuksia poliisin toimesta. – Seuraamuksena on lähtökohtaisesti liikennevirhemaksu liikennerikkomuksesta. Liikennevirhemaksun ja sakon määräämisen perusteena olisi joko jalankulku ja pyöräily moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä olevassa tunnelissa. Perusteena voi myös olla liikkuminen tunnelissa, jossa jalankulku ja pyöräily on erikseen kielletty liikennemerkillä. Jalankulkijalle ja pyöräilijälle voidaan määrätä liikennevirhemaksun sijaan sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jos teko on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, muistuttaa Kallio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvalaitteita ei saa häiritä Tunneleissa tärkeintä on turvallisuus. Niissä on paljon turvalaitteita, kuten sammuttimia, kuulutusjärjestelmiä ja liikennekameroita, joiden avulla Fintraffic huolehtii tunneleiden liikenneturvallisuudesta jatkuvasti. – Tunneleissa työmme koostuu tunneleiden liikenteen seuraamisesta sekä järjestelmän hälytyksiin reagoimisesta. Esimerkiksi liikennekamerat ovat osa ohjausjärjestelmää, jolla varmistetaan ennen kaikkea turvallinen ja sujuva liikkuminen tunneleissa. Kamerat lähettävät tilannekuvaa tieliikennekeskukseemme, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin poikkeamiin. Tunneleissa turvalaitteilla on siis merkittävä tehtävä liikenneturvallisuuden kannalta ja siksi niiden toimintaa ei saa häiritä, summaa Tarkki. Lähde: Fintraffic Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?