Dieselin vierastaminen Saksan dieselkannustimet

Liikenne Uutinen 4.11.2020

Uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit lokakuussa pahasti pakkasella – vain viidennes manuaalivaihteistolla

Henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat kevään tilausvajeen takia yhä viime vuotta jäljessä. Automaattivaihteisten autojen osuus kasvaa ja käyttövoimien suhteet muuttuvat jatkuvasti.

Uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit näyttävät yhä negatiivisia lukuja pandemian keväällä aiheuttamasta tilauskannan romahtamisesta johtuen. Autoalan Tiedotuskeskuksen tuoreimpien lukujen mukaan lokakuussa ensirekisteröitiin 7 499 henkilöautoa, joka on viidenneksen vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Koko vuonna, lokakuun loppuun mennessä, uusia henkilöautoja oli rekisteröity 80 903, joka on sekin 16,9 prosenttia vähemmän viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Lokakuun laskuun poikkeuksen muodostivat pakettiautojen ja pienten kuorma-autojen rekisteröintilukemat. Pakettiautoja ensirekisteröitiin 8 prosenttia enemmän kuin viime vuoden lokakuussa, vaikka myös sillä puolella koko vuoden kertymä on yhä 16,9 prosenttia pakkasella. Pieniä alle 6 tonnin kuorma-autojen rekisteröintien määrä kasvoi lokakuussa peräti 23,9 prosenttia viime vuoteen nähden ja niiden koko vuoden kertymä jääkin vain 1,5 prosenttia viime vuoden lukemista.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin lokakuussa yhteensä 337, eli on 8,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Tänä vuonna on ensirekisteröity 2 820 kuorma-autoa, joka on 19,5 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Yli 16 tonnin kuorma-autoja on koko vuonna rekisteröity 1 916, mikä on 25,2 prosenttia alempi lukema kuin viime vuonna. Keskikokoisia 6–16 tonnin kuorma-autoja on ensirekisteröity 191, joka on 12,8 prosenttia viime vuotta vähemmän

Koronapandemian vaikutukset näkyvät erityisen karusti linja-automarkkinassa. Linja-autoja on tänä vuonna, lokakuun loppuun mennessä, ensirekisteröity yhteensä 252. Rekisteröintien määrä on lähes puolet pienempi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Henkilöautojen ensirekisteröinnit kallistuvat automaattivaihteisiin

Käyttövoimat jakautuvat mielenkiintoisesti omistussuhteen mukaan. Ladattavia hybridejä ja dieselautoja hankitaan yleisimmin yritysautoina, mutta sen sijaan kotitaloudet hankkivat yrityksiä useammin bensiiniautoja ja täyssähköautoja.

Tänä vuonna ensirekisteröidyistä autoista hieman alle puolet on ollut bensiiniautoja ja noin 14 prosenttia dieselautoja. Ladattavien autojen osuus on ollut noin 17 prosenttia ja, ilman ulkoista latausmahdollisuutta varustettujen, hybridiautojen osuus on ollut noin 19 prosenttia. Kaasuautojen osuus on tänä vuonna ollut noin 2 prosenttia ensirekisteröinneistä.

Automaattivaihteistot ovat yhä yleisempiä ensirekisteröinneissä. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista enää noin viidenneksessä on ollut manuaalivaihteisto. Automaattivaihteistojen osuus on kasvanut tasaisesti viime vuosien aikana, kun vielä vuonna 2015 lähes puolet uusista autoista myytiin manuaalivaihteisena.

Nelivetoisten autojen osuuden kasvu on pysähtynyt noin viidenneksen osuuteen vuonna 2018 ja tänä vuonna liikutaan samoissa lukemissa.

Pakettiautot painavat

Pakettiautojen kysyntä on viime vuosina yhä selvemmin kohdistunut raskaimpiin kokonaismassaltaan yli 3 tonnin autoihin. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä pakettiautoista noin 85 prosenttia on ollut kokonaismassaltaan vähintään 3 tonnia. Raskaimpien 3,2–3,5 tonnin pakettiautojen osuus on kasvanut tänä vuonna 43 prosenttiin ensirekisteröidyistä pakettiautoista, kun osuus vielä vuonna 2015 oli noin neljänneksen luokkaa.

Suomessa autoverotus ohjaa pakettiautohankintoja raskaimpaan kokoluokkaan, sillä pakettiautojen autoveroprosentista tehdään kokonaismassaan perustuva vähennys. Lähtökohtaisesti voisi ajatella painavamman pakettiauton kuluttavan energiaa kevyempää enemmän sekä valmistus- että käyttövaiheessa, joten tältä kantilta verotus sotii ympäristöystävällisyyttä vastaan. Kokonaisuus ei toki ole näin yksinkertainen tai yksiselitteinen.

 

Kuvituskuva: Roman Razinkov/Moottorin Arkisto, Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Jaa artikkeli

Keskustelu