5.5.2023 Liikenne Ihmisiä kuljettavat jättidronet voivat pian lennellä kaupunkien yllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä kuulostaisi lentomatka Suomenlinnan yllä omalla dronella? Jos Eurooppa sallii miehittämättömien henkilökuljetusdrojenen käytön, voi maksua vastaan pian lennellä katselamassa nähtävyyksiä ilmasta käsin. Ja ilman koneessa istuvaa kuljettajaa. Helsingin keskustassa on meneillään Airmourin järjestämä näytös, jossa kahden henkilön kuljettamiseen soveltuva drone kasataan lentovalmiiksi. Ilmaan ei päästä, sillä EU:n lainsäätäjät eivät ole riittävän vakuuttuneita siitä, että kookas lentolaite pysyy ilmassa riittävällä varmuudella.– Euroopassa nostettiin juuri lainsäädännön rimaa korkeammalle ja siksi tätä dronea ei ole hyväksytty lentämään Euroopassa, selventää dronejen parissa operoivan Robots Experts Finlandin Jonas Stjerberg.Ajatus jättikokoisesta dronesta oli vielä muutama vuosi sitten lähinnä tieteisutopiaa. Lentäviä ”autoja” on visioitu scifi-elokuvissa jo pidempään, mutta nyt näyttää siltä, että fantasiasta on tulossa arkipäivää. Ainakin jos lainsäädäntö saadaan vakuutettua dronevalmistajien puolelle.Kiinassa miehittämättömät jättidronet ovat liikennöineet jo pidemmän aikaa. Tilaisuudessa esillä olevassa kiinalaiskopteri eHang 216:lla on takanaan 20 000 lentotuntia ja covid-pandemian aikaan ne toimivat terveydenhoidon palvelusessa.– Niillä kuljetettiin ihmisiä eristysosastoilta toiselle sairaaloiden välillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 1000 hevosvoimaa pelissäHenkilökuljetuksen soveltuvan dronen tekniikka on pitkälti samanlainen kuin pienemmissä vastaavissa. Kiinalaisvalmistaja eHangin dronessa on kuusitoista moottoria, joiden jokaisen teho on 70 hevosvoimaa. Ne jaksavat nostaa yhteensä 600 kiloa. Kopteri on pienimmästä päästä, sillä markkinoilla on myös 4- ja 6-paikkaisia henkilökuljettimia.Henkilökuljetukseen soveltuva drone on pitkälti vastaava kuin harrastajakäytössä. Laitteen sisällä ei ole ohjaussauvaa tai muutamaan lentämiseen tarkoitettua laitetta. Ohjaaminen tapahtuu tietokoneella ja reittipisteiden välityksellä. eHangia ei siis lennellä fiilispohjalla ohjaimella.Dronen lentonopeus on 80 km/h ja maksimi 130 km/h, joten lentokoneen nopeuksista ei tarvitse haaveilla. Eikä ole tarkoituskaan, sillä lentomatkat ovat lyhyempiä kuin lentokoneilla. Siksikin, että peli kulkee sähköllä.–Lentomatka on noin 40 kilometrin luokkaa, mutta markkinoilla on myös kääntyväsiipisiä koneita, joilla pääsee lähemmäs 200 kilometriä yhdellä latauksella, selventää Jonas Sjerberg.Stjerberg uskoo vahvasti, että henkilönkuljetukseen soveltuvat dronet tulevat näkymään suomenkin ilmatilassa muutaman vuoden sisään. Euroopassa ensimmäiset lennot tullaan suorittamaan Pariisin olympialaisissa ensi vuonna. Sen jälkeen liikennöinti voitaneen aloittaa myös muualla.Ensimmäisenä jättidronet tulevat palvelemaan terveydenhuoltoa, sillä niillä voidaan siirtää esimerkiksi lääkäreitä eri sairaaloiden välillä nopeasti. Seuraava askel lienee turismikäytössä.–Suomenlinna, Turun Saaristo tai vaikka Hailuoto Oulussa voisivat olla paikkoja, joita voisi käydä katsomassa ilmasta käsin. Taksikäytössä droneja ei Suomessa tuskin nähdään kovin pian.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Tuomas Rajala & eHang Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen