14.10.2020

Romutuspalkkio tulee jälleen: romuta autosi – saat rahaa uuteen autoon, sähköpolkupyörään tai joukkoliikennelippuun

Romutuspalkkio

Romutuspalkkio on jälleen pian hyödynnettävissä. Kyseessä on Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan mukaan fossiilisen liikenteen tiekartan mukainen päästönvähennystoimi. Romutetusta autosta saatavan korvauksen voi hyödyntää vähäpäästöiseen autoon, sähköpolkupyörään tai joukkoliikennelippuun.

Suomessa kaksi kertaa toteutettu romutuspalkkiokampanja saa jatkoa vielä tämän vuoden puolella. Yksityiskohtia tarkastellaan vielä, sillä laki on lausuntokierroksella 19.10.2020 saakka.

Tämän hetkisen lakiesityksen mukaan romutuspalkkioon tullaan varaamaan kahdeksan miljoonaa euroa. Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2020 lopussa ja olla voimassa vuoden 2021 loppuun saakka.

Romutuspalkkion saamiseksi esitetään, että romutetun auton tilalle hankitaan uusi henkilöauto, sähköavusteinen polkupyörä tai joukkoliikennelippu. Romutettavan auton tulee olla vähintään kymmenen vuoden ikäinen ja romutuksesta on saatava romutustodistus.

Tilalle hankittavan auton tulisi olla kaasuauto, täyssähköauto, ladattava hybridi, tai jokin muu auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat korkeintaan 95 grammaa kilometriltä. Päästörajoitus tulee koskemaan myös ladattavia hybridiautoja. Valtioneuvoston tiedotteessa ei mainita, koskeeko päästöraja myös kaasuautoja.

Hankittavan auton käyttövoimasta riippuen romutuspalkkiota myönnettäisiin 1 000–2 000 euroa. Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimiseen myönnettäisiin korkeintaan 1 000 euroa. Tukea voisi saada kerran tukikauden aikana, ja sitä myönnettäisiin ainoastaan yksityishenkilöille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköpolkupyörä pidentää pyörämatkoja

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan mukaan kyseessä on ensimmäinen fossiilittoman liikenteen tiekartan mukainen toimenpide.

– Palkkio auttaa osaltaan päästövähennystavoitteissa, kun se tukee vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaa tai siirtymistä sähköpyörään tai joukkoliikenteeseen, Harakka kertoo tiedotteessa.

Tuen kohdentamista polkupyörissä nimenomaan sähköavusteisiin perustellaan sillä, että tutkimusten mukaan sähköavusteinen polkupyörä pidentää keskimääräisiä pyöräilymatkoja ja jopa korvaa automatkoja.

Autoala: päästöraja liian tiukka

Esityksen tavoitteena on myös parantaa uusien autojen myyntiä ja lisätä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuutta. Autoala puoltaa romutuspalkkiolakia.

– Hallituksen esittämä romutuspalkkio on erinomainen elvytystoimenpide, joka nopeuttaa vanhojen elinkaarensa päässä olevien autojen korvautumista uusilla vähäpäästöisillä autoilla. Uusien autojen kysyntä on jäämässä koronakriisin vaikutuksesta 1990-luvun alun laman aikaisiin lukemiin ja autokannan uusiutuminen on hidastumassa taloudellisen taantuman seurauksena. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toteaa.

Lisäksi Kallio huomauttaa, että uudistunut autokanta lisää autojen turvallisuutta, sillä aika on tuonut autoihin jatkuvasti lisää turvallisuusvarusteita.

Päästöraja sen sijaan on Autotuojien mielestä liian tiukka.

– Autoala esittää, että päästörajaa nostettaisiin lain jatkovalmistelussa, sillä tällä hetkellä bensiini- ja dieselautojen päästöt eivät muutamia yksittäisiä malleja lukuun ottamatta alita esitettyä päästörajaa, joten tuki kohdentuisi käytännössä vain ladattaville autoille ja kaasuautoille. Monella romutusikäisellä autolla ajavalla ei ole varaa hankkia tällaista autoa, Kallio toteaa.

Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoalan Tiedotuskeskus Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat