26.4.2020

Autokaupan toiveet: romutuspalkkion paluu ja suuremmat hankintatuet

Autokaupan toiveet romutuspalkkion paluu

Valtion tukitoimet ovat välttämättömiä jo lähikuukausille, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.    Digipalveluiden ja erikoisjärjestelyiden tueksi toivotaan romutuspalkkiota ja suurempia hankintatukia.

Koronapandemia kurittaa myös autokauppaa ja uusien autojen kysyntä on romahtanut. Samalla huolto- ja korjaamotoimintojen kysyntä ovat myös laskeneet jyrkästi.

Autoalan Tiedotuskeskuksen julkaiseman ennakoinnin mukaan Suomen autokauppa painuu tänä vuonna lukemiin, joissa viimeksi oltiin 1990-luvun lamavuosina. Vakava markkinahäiriö tarkoittaa aiempien myyntiennusteiden romuttamista.

Autokaupan ala ennakoi ennen koronapandemiaa tämän vuoden uusien autojen ensirekisteröintiluvuiksi 116 000 henkilöautoa ja 15 000 pakettiautoa. Nyt ennuste on 85 000 henkilöautoa ja 10 500 pakettiautoa.

– Ennusteessa on vielä paljon epävarmuutta. Sitä aiheuttaa koronatilanteen kehittyminen, liikkumisen vapautuminen ja myös uusien autojen saatavuus, Autoalan Keskusliitto (AKL) ry:n toimitusjohtaja Pekka Rissa taustoittaa.

Autoala ja Rissa kaipaavat valtion tukitoimia.

– Autokauppa tarvitsee tuleville 3–6 kuukaudelle erilaisia tukia, jolla selvitään likviditeettiongelmista. Myös käytettyjen autojen myynti on vastaavasti laskenut noin 30–50 prosenttia riippuen paikkakunnasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Romutuspalkkio takaisin

Lähikuukausien kassakriisiongelmien ratkaisujen lisäksi Rissan mukaan tulisi suunnata katse tulevaisuuteen, jotta valtiovallan tukitoimien avulla uusien autojen kaupan tilauskanta saataisiin kasvuun.

Romutuspalkkio

– Tukea tarvitaan, jotta viimeistään ensi vuoden alussa uusia autoja olisi luovutukseen ja sitä kautta saataisiin tulovirta kasvamaan, jolla tänä vuonna syntyneet haavat saataisiin parannettua.

Rissan mukaan tukikeinoina voisivat olla romutuspalkkio sekä nykyistä suuremmat hankintatuet. Kahteen eri otteeseen aiemmin käytetty romutuspalkkiokokeilu piristi uusien vähäpäästöisten autojen kauppaa.

– Hankintatuet tulisi kohdistaa erityisesti erittäin vähäpäästöisiin autoihin. Nykyinen 2 000 euron tukisumma yksityisten kuluttajien täyssähköautojen hankintaan on riittämätön. Tukisumman voisi nostaa vuoden loppuun saakka 3 000–4 000 euroon

Rissan ideoima tukisumma olisi täyssähköautojen lisäksi käytettävissä myös erittäin vähäpäästöisiin autoihin, jolloin ladattavat hybriditkin tulisivat tuetuiksi vaihtoehdoiksi.

Uskaltaako autokauppaan sisälle, kyllä!

AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa on autokaupan kentältä saamiensa tietojen perusteella vakuuttunut, että ala suhtautuu riittävällä vakavuudella asiakkaiden ja henkilöstön mahdollisiin tartuntariskeihin.

– Uusia autoja myyvät merkkiliikkeet ovat viimeisten viikkojen aikana viilanneet myynti- ja huoltoprosessia mahdollisimman turvalliseksi. Autoala on rakentanut turvalliset koeajomahdollisuudet asiakkaille. Esittelyautot ja koeajoautot desinfioidaan kuten myös huollosta palaavat autot. Riskit ovat jäsenliikkeissämme minimoidut, Rissa arvioi.

Näissä oloissa koetellaan myös autoliikkeiden digitaalisten kanavien toimivuus.

– Uskon, että kuluttajien on helppo rakentaa itselleen mieluinen auto netissä, asioida myyjän kanssa etänä, järjestellä mahdollinen rahoitus etänä ja sopia myyjän kanssa koeajettavan auton tuonnista kotiovelle.

Autokaupan toiveet romutuspalkkion paluu

Rissan mukaan autojen luovutukset kyetään tekemään riskejä välttäen.

– Yli 70 vuotiaiden autonostajien kanssa voidaan sopia, että uuden auton luovutus hoidetaan tarvittaessa vasta myöhemmin.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat