Ajoneuvot | Uutinen | 23.4.2020

Autokauppa käy koronaa vastaan digillä, rahoituksella ja leasingilla

Autoa ostavien käytöstä ohjaavat harkitsevaisuus ja ennakoitavat rahoitusratkaisut. Koronakevät on vilkastuttanut merkittävästi sähköistä asiointia ja tuonut esiin uusia rahoitustyökaluja.

Jaa artikkeli

Kiertokysely automaahantuojille tuo esiin kolme uusien autojen kaupassa vaikuttavaa ilmiötä. Ostajat ovat nyt varovaisia, sähköinen asiointi on lisääntynyt voimakkaasti ja yksityisleasing nostaa päätään.

Kaupanteon seisahtuneisuuden taustalla on, että moni siirtää epävarmoina aikoina taloudellisesti merkittäviä päätöksiä.

Sähköisen asioinnin tarve taas on koronan tuomien tartuntariskien vuoksi ilmeinen. Sähköisiin palveluihin tottuneet kuluttajat osaavat vaatia laatua. Se on vahvoilla, jolla on tarjolla vaivaton ja joustava tapa asioida autokaupassa – läpi koko ostoprosessin.

Auton omaksi ostamisen vaihtoehtona harkitaan nyt myös yksityisleasingia, jossa auton käytöstä maksetaan kuukausittain. Ilmiö heijastelee myös sitä, että taloudellisesti epävarmoina aikoina autoilukuluja halutaan ennakoida.

Epävarmuus jäytää mielissä

Uusien autojen kauppa on hiljentynyt rajusti, tämä viesti on yhteinen eri maahantuojilla. Toyota- ja Lexus-autojen maahantuonnista vastaavan Toyota Auto Finland Oy:n markkinointijohtaja Mikko Kekäläinen on odottavaisin mielin.

– Vuositasolla varmuudella tullaan jäämään viime vuoden myyntimääristä, toistaiseksi kokonaisvaikutusta on liian aikaista arvioida.

Škodan maahantuoja Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela puolestaan näkee jo valoa tunnelin päässä.

– Koronalla on toki ollut vaikutusta kaupantekoon, asiakasvirrat myymälöissä ovat hiljenneet merkittävästi. Kauppojen määrä ensi vaiheessa laski noin 40 prosenttia, mutta selkeää virkoamista on jo näkyvissä.

Vehon markkinointijohtaja Janne Hällfors tuo esiin, että Mercedes-Benzin henkilöautojen rekisteröintien pudotus huhtikuussa on noin 60 prosenttia.

Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikan mukaan kotitalouksien epävarmuutta kuvaa harkinta-aikojen pidentyminen.

– Koronapandemia on vaikuttanut rajusti uusien autojen kauppaan, se on selvä, asiakastilaukset ovat verkostossamme tulleet alas kaikilla merkeillä. Se näkyy rekisteröinneissä vasta viiveellä.

Vapaakuukausia ja muita vastaantuloja

Kuluttajan kannattaa autokaupoilla rahoitusta hieroessaan aina tiedustella myyjätaholta tai omasta pankista, onko mahdollista saada omaa taloutta turvaavia elementtejä osaksi kokonaisuutta – näinä aikoina varsinkin siltä varalta, että koronapandemia aiheuttaa toimeentuloon katkoksia.

Kuluttajien epävarmuuden hälventämiseksi autokaupan alalla on kehitelty vastaantuloja, joilla houkutella kuluttajia autokaupoille. Tuoreet kampanjat eivät poista sitä, että perusasioiden tulee olla kunnossa. Niitä ovat kiinnostavat automallit, laaja valikoima, monipuoliset rahoitusratkaisut ja autojen kohtuulliset toimitusajat.

Esimerkiksi Toyota-autojen maahantuoja on vastikään uudistanut Toyota Jousto -osamaksurahoituksen, joka tulee nyt vastaan, jos uuden tai käytetyn auton ostaja joutuu taloudelliseen ahdinkoon. Jos yksityinen Toyota Jousto -asiakas menettää toimeentulonsa, maksaa auton myyjätaho kolmen kuukauden osamaksuerät asiakkaan puolesta. Ehtoina on, että yksityishenkilön työsuhteen on pitänyt olla vakituinen, ja irtisanomisen on pitänyt tapahtua ajoneuvon tilaamisen jälkeen.

Kolmen kuukauden maksuerien anteeksianto koskee 36 kuukauden tai sitä pidempiä sopimuksia. Uusissa autoissa kuukausierästä hyvitetään maksimissaan 600 euroa kuussa, vaihtoautoissa 300 euroa. Toyota Auto Finland Oy:n markkinointijohtaja Mikko Kekäläisen arvion mukaan kuluttajien varmuutta lisää se, että jo autoa ostaessa kuluttaja tietää mikä on sen arvo, kun sopimuskausi päättyy, sillä myyjä antaa autolle taatun hyvityshinnan.

Kia on puolestaan vastikään tuonut tarjolle nollakorko-ohjelman, jossa asiakas saa auton käyttöönsä heti, mutta ensimmäinen maksuerä tulee maksettavaksi vasta kolmen kuukauden kuluttua.

– Yritysten ohella myös yksityiset ihmiset tarvitsevat tänä haastavana aikana maksuaikaa. Uskomme, että lyhennysvapaista kuukausista tulee autokaupan trendi, joka helpottaa kuluttajien ostopäätöstä, Kia Brand DIrector Rami Kittilä arvioi.

Hyundain maahantuoja tuo puolestaan lähiviikkoina tarjolle uudenlaisen Hyundai Go! -yksityisleasingin, jossa sopimusaika on 1–3 vuotta. Kuluttajan maksama kuukausiveloitus riippuu auton pitoajasta ja vuotuisista ajokilometreistä. Auto palautuu myyjälle sopimusajan täytyttyä. Kuluttaja voi lunastaa auton itselleen tai tehdä uuden leasingsopimuksen uudesta autosta.

– Kiinnostusta varmaan riittää, sillä aiempaa useampi pohtii tässä tilanteessa, olisiko järkevää siirtyä auton omistamisesta auton käytöstä maksamiseen, Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka kertoo.

Näihin leasingautoihin voi liittää niin ikään uuden SmartDrive -vakuutuksen, joka takaa tapaturmaisen työkyvyttömyyden tai työttömyyden varalta maksimissaan 400 euron kuukausikorvauksen enintään 12 kuukaudeksi. Sama vakuutettu voi saada korvauksia enintään 24 kuukauden ajalta, mutta kahtena eri jaksona.

Sähköiset kanavat suosiossa

Škodan Maija Koskela kertoo, että digikanavien käyttö on näinä korona-aikoina vilkastunut selvästi.

– Eri digikanavien kautta tulleet yhteydenotot ovat kasvaneet merkittävästi. Kotisivujemme sovellus, jossa voi rakentaa uuden auton, on tässä tilanteessa hyvin suosittu. Autokauppojen päättäminen etänä, esimerkiksi sähköpostin välityksellä, on sekin lisääntynyt.

Auto ja raha

Hyundain maahantuonnin Bassadone-konsernin oman vähittäismyynnin, Autoverkkokaupan mukaan yhdeksän kymmenestä uuden auton ostajasta on aloittanut hankintaprosessin verkossa. Ja niinkin käy yhä useammin, että ostaja ja myyjä kohtaavat ensimmäisen kerran kasvokkain vasta auton luovutustilanteessa tai hieman sitä ennen koeajon koittaessa.

– Kattavien sähköisten esivaiheiden aikana kyetään yhä tarkemmin selvittämään ostajan konkreettiset toiveet ja tarpeet.

Toyotan Mikko Kekäläinen kertoo, että verkkokanavien työkalut mahdollistavat eri automallien rakentamisen ja vertailun kuluttajan kotikoneelta.

– Suurimmalla osalla asiakkaista on hyvin tarkasti mielessä jo liikkeeseen saapuessa auton malli ja siihen valittavat varusteet. Ostopäätös on monesti viety jo varsin pitkälle, Kekäläinen taustoittaa.

Vehon Janne Hällforskin kertoo, että digitaalisten kanavien käyttö ja yhteydenotot sitä kautta ovat lisääntyneet merkittävästi ja netin kävijämäärät ovat moninkertaistuneet.

Tartuntariskejä vältellen kauppaan

Autoliikkeet ovat näinä aikoina varautuneet monin tavoin, jotta kaupassa fyysisesti asioivat kuluttajat eivät altistuisi koronavirukselle. Tartuntariskejä voidaan välttää turhien kosketusten välttämisellä ja siivoamisella.

Esimerkiksi Vehossa useimmat asiakaskäynnit sovitaan etukäteen, jolloin kuluttajat välttyvät odotteluilta. Kättelyt on jätetty tulevaisuuteen, mutta käsien desinfiointiainetta on saatavilla.

– Käytössä ovat selkeät turvaetäisyydet, esittelyautot ja liikkeiden tilat desinfioidaan säännöllisesti, huoltoon saapuvien autojen ilmainen nouto- ja palautuspalvelu on suuressa roolissa. Asiakkaat ja myyjät voivat halutessaan käyttää suojakäsineitä, markkinointijohtaja Janne Hällfors kertoo.

Kotitoimituksella, kiitos!

Moni autoliike on jo ennen koronakurimustakin tarjonnut palveluja, joissa ostettu auto tuodaan kotiin. Nyt palvelua osataan kysyä aiempaa hanakammin. Vaihtoauton haku ja uuden auton kotiin tuonti ovat palveluja, jotka uuden auton ostaja saa hyvinkin todennäköisesti puhuttua itselleen ilmaiseksi, jos oma koti sijaitsee kohtuullisella etäisyydellä myyjäliikkeestä.

– Toisaalta moni asiakas haluaa edelleen henkilökohtaisesti noutaa auton, Škodan Maija Koskela kertoo.

– Näissä tapauksissa olemme muuttaneet luovutusprosessia siten, että etäisyys myyjän ja luovuttajan välillä säilyy sopivana ja turvallisena. Tarvittaessa käytetään myös erilaisia suojaimia.

Jaa artikkeli

Keskustelu