12.12.2015 Liikenne Katsastusseulan vuoto saa katsomaan peiliin – ala kaipaa lisää valvontaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trafin teettämä lokakuinen valvontaisku paljasti, että katsastusseula vuotaa: koekatsastuksissa pääsi useasti lävitse auto, jonka vakavien vikojen olisi tullut johtaa hylkäykseen. Katsastusala on ottanut havaitut epäkohdat vakavasti ja haluaa lisää valvontaa. Trafi koekatsastutti lokakuun lopulla kaksi bensiinimoottorista Honda Accordia vuosimallia 2004–2006. Autot katsastutettiin 75 kertaa, mutta katsastuspaikat eivät tienneet, että kyseessä oli Trafin testiautot.Autoihin oli teetetty vikoja tai rakenteellisia muutoksia. Kuudesta viasta kolme oli liikenneturvallisuuden kannalta vakavia vikoja, joista jokaisen olisi tullut johtaa auton hylkäykseen. Katsastuksissa testiauto tuli hylätyksi 50 kertaa ja hyväksytyksi 25 kertaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Tulokset yllättivät”Valvontaiskun tulokset yllättivät alan ja K1 Katsastuksen teknisen johtajan Timo Ojalan.– Kyllä. Tulokset ovat vaihdelleet vuosien varrella, mutta yleensä ei ole näin huonoja tuloksia.Ojala on valmis aloittamaan Trafin kanssa keskustelut vikojen arvosteluperusteista.K1-Katsastajat Oy:n ketjusssa on lähes 50 katsastusasemaa ympäri Suomen. Yrityksen omistaa espanjalainen Applus-yhtiö, joka on maailman suurin katsastusalan toimija yli 17 miljoonalla katsastuksella.A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka on hänkin hieman kallella kypärin.– Tällä kertaa meillä ei onnistuttu niin hyvin kuin olisi pitänyt onnistua. Testiautotulokset ovat viimeisen 20 vuoden aikana vaihdelleet melko suuresti, riippuen testiautona käytetystä automallista, tehtyjen vikojen vaikeusasteesta ja niiden toteutustavasta.Viidessä maassa toimiva A-Katsastus Group kertoo olevansa Pohjois-Euroopan johtava yksityinen alan toimija, jonka katsatusasemilla tehdään noin 1,6 miljoonaa katsastusta. A-Katsastuksen suurin omistaja on brittiläinen pääomasijoitusyhtiö.Testiautoja ja tilastojaPellikan mukaan on syytä huomata, että valvontaiskussa on kyse yksittäisen katsastajan yhtä automallia koskevasta työstä. Tästä syystä valvontaiskusta ei Pellikan mukaan voi vetää yleisempiä johtopäätöksiä koko katsastuksen laadun tasosta.– Testiauto on yksi hyvä laatumittari, mutta se edustaa otoksena vain yhtä promillea vuotuisesta katsastusmäärästä. Laatumittarina tärkeämpi on tilastollinen valvonta eli kunkin katsastajan havaitsemien vikojen määrä, joita vertaamme tarkastuskohteittain jatkuvasti koko maan keskiarvoihin ja joilla kyetään tunnistamaan kehityskohteet.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on esittänyt tuloksista tiukemman arvion.– Jos jokin katsastaja, kuten valvontaiskussa selvisi, ei löydä kuudesta testiauton viasta yhtäkään, vaan päästää auton puhtain paperein lävitse, niin onhan se surullisen kehno tulos.Näitä tapauksia ilmeni Trafin valvontaiskussa 9 kaikista 75:stä katsastuskerrasta.Ongelmiin tartutaan ripeästiValvontaisku havahdutti osaltaan alaa katsomaan peiliin ja toimimaan ripeästi.– Suhtaudumme vakavasti Trafin laadunvalvonnassa havaittuihin puutteisiin, ja olemme jo aloittaneet selvityksen testiauton heikkoon menestykseen johtaneista syistä kunkin testiin osallistuneen yksittäisen toimipaikan ja katsastajan osalta, Hannu Pellikka kertoo.Pellikka lupaa, että välittömät korjaavat toimenpiteet kullakin testiin osallistuneella asemalla tehdään heti syiden analysoinnin jälkeen.– Lisäksi teemme tarvittaessa tarkemmat ohjeet vastaavien tilanteiden välttämiseksi, ja niiden noudattamista seurataan erityisellä tarkkuudella, Pellikka lisää.Kilpailija on samoilla linjoilla.– Viat käydään koulutusorganisaatiomme kanssa läpi. Tämän jälkeen katsastajille opetetaan, miten tällaisia vikoja havaitaan autosta, Timo Ojala kertoo jatkotoimista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Valvontaa tulisi lisätä paljon”Vaikka kumpikin katsastustoimija on vakuuttunut omien laatujärjestelmiensä pätevyydestä, eivät ne korvaa tiukkaa ulkopuolista valvontaa.A-Katsastuksen Pellikka lisäisi testiautovalvontaa.– Pidämme viranomaisvalvontaa erittäin tarpeellisena ja tärkeänä alan laadullisen kehityksen kannalta. Valvonta on kehittynyt viimeisen 20 vuoden aikana hyvään suuntaan. Mielestämme testiautolla suoritettavaa valvontaa saisi kasvattaa nykyisestä, Pellikka linjaa.K1 Katsastuksen Ojalan mielestä Trafi ei ole onnistunut valvontatehtävässään niin hyvin kuin on ajateltu.– Trafi on panostanut viestintään, ja se näkyy hyvin. Mutta laadun valvonnan tehokkuus on kärsinyt Trafin ulkoistettua toimintoja. Nykyinen sanktiojärjestelmä ei ole selvä ja tehokas. Viranomaisen itsensä tekemää valvontaa tulisi lisätä paljon, Ojala toivoo.Katsastusten vähentäminen olisi haasteNykyisin katsastuksessa hylätään noin neljännes autoista. Katsastuskertojen harventamista voidaan Timo Ojalan mukaan toki tutkia, mutta sillä olisi seurauksensa.– Nykyisen järjestelmän etuja on ollut vähäiset liikenneonnettomuuteen johtaneet tekniset viat.– Katsastusvälin harvennus tarkoittaisi sitä, että katsastettavia autoja on vähemmän. Se nostaa katsastusten hintoja ja vähentää palvelun saatavuutta. Jos uusien autojen katsastusväliä harvennetaan, niin silloin vanhoilla autoilla ajavat joutuisivat maksamaan enemmän katsastuksesta, Ojala uumoilee.Pellikka nostaa esiin maamme iäkkään autokannan ja haastavat olosuhteet.– Suomessa on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista ja muusta Euroopasta poikkeavat keliolosuhteet. Suomi on silti liikenneturvallisuusasioissa Euroopan kärkikastia, mikä on osin lähes sata vuotta voimassa olleen katsastusjärjestelmämme ansiota. Teknisten vikojen osuus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on Suomessa erittäin pieni.Pellikan mukaan katsastusten harvennus voi olla perusteltua aivan uusimpien autojen osalta.Turvaa ja vähäpäästöisyyttäK1 Katsastuksen Timo Ojalan mielestä katsastuksen tärkein tehtävä ylisummaan on luoda tekniset edellytykset turvalliseen liikkumiseen – ja pyrkiä vähentämään liikenteen aiheuttamia päästöjä.A-Katsastuksen Pellikka listaa katsastuksen keskeiset tehtävät seuraavasti: ajoneuvo on turvallinen liikenteessä, päästöt ovat riittävän alhaiset, ajoneuvo on varusteineen säädösten edellyttämässä kunnossa, pakolliset maksut ja vakuutukset on suoritettu.Teksti Marko Jokela Kuva Antti HentinenLue lisää aiheesta: Autoliitto: katsastusten laatuongelmiin on puututtava ja Huolestuttavia tuloksia katsastusten onnistumisestaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen