3.12.2021

Kerro heti havaitusta tieongelmasta! – autoilija saa apua myös tien päälle

Liikennettä vaarantavasta ongelmasta kannattaa kertoa heti – matkanjatkamispalvelut pelastavat tien poskesta.

Jos autoilija havaitsee valtion maantiellä liikennettä vaarantavan ongelman, kannattaa ongelmasta soittaa Tienkäyttäjän linjalle, puhelinnumeroon 0200 2100, ympäri vuorokauden. Tienkäyttäjän linjalle kuuluvia ilmoituksia ovat tievaurioiden ohella esimerkiksi vaarallinen liukkaus, tielle nouseva vesi tai kiinni juuttunut raskas ajoneuvo.

Autoilijan kannattaa ladata omaan matkapuhelimeen sekä 112-, että Liikennetilanne-sovellus, jossa voi seurata liikennetilannetta Suomessa sekä tehdä ilmoituksia väylien kunnosta. Liikennetilanne-sovellus löytyy sovelluskaupoista.

tie_kuoppa_routa

Tieto ongelmasta välittyy edelleen urakoitsijalle, joka ryhtyy toimiin. Ongelmasta ilmoittajan on syytä kuitenkin varautua siihen, ettei ongelma välttämättä poistu tai tule korjatuksi hetimiten soiton jälkeen: soitto Tienkäyttäjän linjalle ei ole työtilaus. Ongelmat hoidetaan teiden käyttövilkkauden eli hoitoluokan mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä.

Tien kunnosta voi ottaa yhteyttä myös Liikenteen asiakaspalveluun netissä. Puhelimitse asiointi hoituu arkisin kello 9–16 puhelinnumerossa 0295 020 600.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Juhlapyhinä ahkeraa käyttöä

Fintrafficin Tieliikennekeskus ja Liikenteen asiakaspalvelu välittävät vuositasolla noin 90 000 tiekäyttäjältä tulevaa ilmoitusta urakoitsijaoille. Ongelmat hoidetaan teiden käyttövilkkauden eli hoitoluokan mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä.

Palvelua käytetään ahkerimmin juhlapyhien tienoilla, jolloin liikennettäkin on tavallista enemmän. Esimerkiksi viime juhannusliikenteen aikana palvelun päivittäinen kävijämäärä noin kolminkertaistui. Myös huono ajokeli saa ihmiset palvelun ääreen tarkistamaan keliennusteita ja kelikamerakuvia, mikä näkyy palvelun kävijämäärissä. Moni liikkuu autolla myös joulunaikaan ja arkea pidemmin ajotaipalein.

Ennakoi haasteet, valitse reitti

Autoilija voi välttää useat haasteista, jos suunnittelee ajoreitin ja matkanteon ajankohdan ennakolta. Avuksi käy Liikennetilanne-palvelu, jonka kartoilla ovat esillä Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n, Väyläviraston sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiä liikennetietoja.

Autoilija saa täältä tietoa tieliikennettä haittaavista häiriöistä, ajokelistä ja sen ennusteesta, liikenteen sujuvuudesta ja ruuhkista, kelirikon aiheuttamista painorajoituksista, auki ja kiinni olevista jääteistä sekä kuvia tiellä olevista kameroista. Karttapohjalla saa myös sähköautojen latausasemat.

Autoliiton Tiepalvelu pelastaa pulasta

Useilla automerkeillä on tarjolla määräaikaisia ja/tai maksullisia matkanjatkamispalveluita. Jos autoilija on joutunut pulaan ajomatkalla, käy avuksi myös Autoliiton Tiepalvelu.

Autoliiton ilmaisen sovelluksen voi hankia sovelluskaupasta. Autoliiton yleisen tiepalvelun numero on 0200 8080 (1,95 €/min + pvm tai mpm, jonotus on maksuton). Tiepalveluapu on maksullista ja luonteeltaan teknisen ”ensiavun” antamista tiellä pulaan jääneelle ajoneuvolle. Apu voi käsittää vian etsimisen ja pikkuvikojen korjaamisen.

Jos autoilija on Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen, on autoilijan käytössä kattava matkanjatkamispalvelu. Se tarkoittaa muun muassa tiepalvelua, teknistä neuvontaa, polttoaineen tuomista tien päällä, renkaanvaihtoa, hinausta ja apuvirtaa.

Matkanjatkamispalvelu on jäsenen käytössä aina, kun hän kuljettajana tai matkustajana Suomessa yksityiskäyttöön rekisteröidyssä henkilö-, paketti-, kevytkuorma-autossa, mopoautossa tai matkailuautossa (enintään 4 000 kg). Palvelu koskee kaiken ikäisiä kulkuneuvoja.

Matkanjatkamispalvelu on henkilökohtainen, ei ajoneuvoon sidottu palvelu. Palvelu on Plus- ja Premium-jäsenten käytössä myös moottoripyörällä liikuttaessa ja ulkomailla yli 40 Euroopan maassa, myös Venäjällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Destian Kelikeskus auttaa ennakoimaan talvikunnossapitoa

Destian Kelikeskuksessa seurataan sää- ja kelimuutoksia reaaliaikaisesti. Keskuksen väki arvioi säätilan ja ajokelin kehittymistä satelliitti- ja tutkakuvien, tiesääennusteiden sekä tiesääasemien ja kelikameroiden tuottaman datan pohjalta ja välittävät tietoa eteenpäin Destian kunnossapidon urakoitsijoille koko maassa. Kelikeskus saa myös reaaliaikaista tietoa noin 1 600 Destian ja sen aliurakoitsijoiden ajoneuvojen kunnossapidon toimenpiteistä kuten aurauksesta tai suolauksesta.

Kelikeskuksesta saadun tilannekuvan pohjalta urakoitsijat saavat tiedon tarvittavista tienhoidon toimenpiteistä hyvissä ajoin.

Destian mukaan ennakoivalla ja oikea-aikaisella talvikunnossapidolla on merkittävä vaikutus liikenteen turvallisuudelle ja sujuvuudelle.

Esimerkiksi kemiallinen liukkaudentorjunta tehdään muun muassa ennen lumisadetta, jotta lumi ei jäädy ja muodosta polanteita. Ennakoiva teiden liukkaudentorjunta voidaan aloittaa jopa kaksi tuntia ennen lumisadetta tai tien lämpötilan laskiessa alle nollan.

– Pohjoisissa sääolosuhteissa ennakoivalla kunnossapidolla on liikenneturvallisuuden kannalta merkittävä rooli. Kelikeskus käyttää huippuluokan kehittyvää digitaalista osaamista, Kelikeskuksen päällikkö Seppo Kaarto kertoo.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy, Väylävirasto, Destia, Autoliitto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Luetuimmat