7.3.2023 Liikenne Kuljetusala: tiestö vaatisi 4 000 km päällystämistä vuosittain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väyläviraston arvion mukaan vuoden 2022 lopussa Suomen päällystetystä tieverkostosta huonokuntoisia oli noin 7 800 kilometrin edestä. Teiden päällysteissä on monenlaisia vaurioita kuten monttuja, painaumia ja teiden pinnasta lähteviä irtopalasia sekä kevään tulleen paljastuvia routamonttuja, jotka syövät ajoneuvojen vanteita ja aiheuttavat myös vaaratilanteita – etenkin jos kuopan äkkinäinen väistöliike johtaa tieltä suistumiseen tai pahempaan. Ongelma on, että tiehen heikentyneen päällysteen läpi mennyt vesi jäätyessään laajenee ja rikkoo tien pinnan. Talvella routamontut joudutaan korjaamaan tilapäisellä paikalla, joka sekään ei ole ongelmatonta tai paikkaus raskasta kulutusta kestävää. Tiestön nykytilanne ja kunnostusrahoituksen riittävyys tulevaisuudessa huolettavat ammatikseen ajavia, kuten käy ilmi kuljetusalan etujärjestön Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n teettämästä tuoreesta kyselystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Hallituksen satsattava tiestöön” SKAL Kuljetusbarometri -kyselytutkimuksen mukaan seuraavan hallituksen on satsattava tiestöön ja tieverkon korjausvelkaan. Kyselyn perusteella yritysten mielestä tärkeimpiä toimia ovat nykyisen tieverkon korjausvelan hoitaminen sekä tienpidon rahoituksen nostaminen. 96 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä tai tärkeänä sitä, että tieverkon korjausvelkaa hoidetaan. Lähes 70 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä, että tienpitoon varataan riittävä rahoitus. – Tiestömme ei ole nyt hyvässä kunnossa ja tämän kaikki näkevät päivittäin. Jotta tiestön korjausvelka pysyisi edes nykytasollaan, pitäisi vuosittain päällystää vähintään 4 000 tiekilometriä, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala muistuttaa. Huonokuntoisia teitä 7 800 kilometriä Väyläviraston arvion mukaan vuoden 2022 lopussa Suomen päällystetystä tieverkostosta huonokuntoisia oli noin 7 800 kilometrin edestä eli noin 15 prosenttia koko päällystetystä tieverkostosta. Moottori on useaan otteeseen kertonut teiden kunnosta ja korjausvelan kasvusta esimerkiksi otsikolla Kuoppia ja tärinää – teiden päällystysten korjausvelka kasvaa. Tavara liikkuu kumipyörin Kujala tuo esiin, että tieliikenne vastaa noin 90 prosentista Suomessa kuljetetuista tavaratonneista. Viime vuosina tämä on korostunut entisestään. – Alimitoitettua rahoitusta on nostettava tiestön ylläpidon ja kehittämisen vaatimalle tasolle. Tasokorotus, jolla liikenneinfrastamme huolehditaan vastuullisella tavalla, vaatii peräti miljardin lisärahoituksen. Tämä summa tarvitaan perustienpidon rahoitustason nostoon, korjausvelan poistamiseen ja kehittämisinvestointeihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin kuljetusbarometri tehtiin Kuljetusbarometrikysely 1/2023 lähetettiin 4 302 vastaanottajalle 19.12.2022. Vastausaikaa oli 9.1.2023 asti. Barometriin 1/2023 vastasi 641 jäsenyrittäjää. Väylävirasto osallistui tiestöä ja talvihoitoa koskevien kysymysten laadintaan. Yrittäjätkin huolissaan tiestöstä Yrittäjät ja elinkeinoelämä on huolissaan teiden kunnosta. Suomen Yrittäjät teetti kyselyn jäsenistölleen. Yrittäjägallupin viesti oli selkeä: teiden kunnon ylläpidon eteen täytyy tehdä toimia ja pian. Moottori kertoi tammikuussa uutisessaan kyselystä otsikolla Yrittäjät: tiet kuntoon ja sassiin! Kaksi kolmesta vastaajasta (67 %) oli sitä mieltä, että teiden kunnossapitoon tarvitaan lisää rahaa. Moottori uutisoi aiemmin tieverkoston ylläpidon ja teille osoitettujen määrärahojen hankalasta tilanteesta otsikolla Ilkeä yhtälö: tiet rapautuvat, rahat ehtyvät. Tiestöön rahaa vaikka muualta Yrittäjäjärjestö on ollut sekin huolissaan tiestömme rapautuvasta kunnosta. Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen eritteli tammikuussa julkistetun kyselyn tulosta. – Parempi tiestön kunto parantaisi monen yrityksen mahdollisuuksia toimia. Autoilua verotetaan raskaasti, joten teiden pitäisi olla paremmassa kunnossa. Teollisuuden yrityksistä 80 prosenttia on valmis tiestön parempaan kunnossapitoon, vaikka se vaatisi muualta leikkauksia, todetaan etujärjestön tiedotteessa. Kyselyn perusteella tiestön kuntoon olivat valmiita satsaamaan erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen yrittäjät. Yrittäjägallupin toteutti Suomen Yrittäjien toimeksiannosta tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 22.11.–30.11.2022. Tutkimukseen vastasi 1 027 pk-yrityksen edustajaa. Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry / kuljetusbarometri, Suomen yrittäjät, Väylävirasto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku