26.2.2023

Kuljetusalan lakko vaikuttaa myös autotuontiin ja -vientiin – toimitukset jäissä molempiin suuntiin

Auto- ja kuljetusalan AKT:n lakko vaikuttaa muiden muassa uusien autojen kulkuun maahan, maassa ja maasta.

Nyt jo puolisentoista viikkoa kestänyt Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n lakko on pitänyt rahtisatamat suljettuina ja sitä kautta Suomen tavaratuonnin ja -viennin jäissä. Ulkomaan tavaraliikenteen kannalta Suomi on tunnetusti kuin saari, ja siksi satamat ovat siinä niin avainasemassa. Ylen mukaan 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupan tavarasta kulkee satamien kautta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autot odottavat lähtömaassa lakon päättymistä

Meriteitse Suomi-saarelle tuodaan myös uudet ajoneuvot. Rekisteröintimäärillä mitattuna huomattavin automerkki Suomessa on Toyota. Japanilaisvalmistajan jälleenmyyjä Nelipyörä kertoo, että tällä hetkellä yksikään auto ei pääse Hankoon. Toyotat tulevat Suomeen Ruotsin Malmön kautta, ja autot lähetetään sieltä tänne vasta lakon päätyttyä.

Autojen paljoutta Malmön satamassa.

Rekisteröintitilastojen perusteella voi myös päästä jonkinlaiseen käsitykseen siitä, kuinka monen autoyksilön tuontia lakko on tähän mennessä hidastanut. Jos esimerkiksi tammikuussa uusia autoja rekisteröitiin reilut 7 000 kappaletta, voisi tästä suurpiirteisesti laskea, että kahden viikon mittaisen lakon seurauksena noin 3 500 auton rekisteröinti viivästyisi, ja jo tähän mennessä varmasti ainakin 2 500 auton maahantuonti on lykkääntynyt. Ja onhan komponenttipulan ynnä muiden syiden vuoksi uusia autoja viime aikoina joutunut muutenkin odottamaan totuttua kauemmin.

Toinen ulottuvuus asiassa on tietenkin uusien autojen vienti Suomesta. Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehdas valmistaa Mercedes-Benzille tällä hetkellä A-sarjaa.

Komponentit autoihin tulevat tehtaalle käytännöllisesti katsoen laivoilla, eikä nykyaikainen autotehdas pidä juuri minkäänlaisia osavarastoja. Tuotantolinjan toisessa päässä valmiit autot eivät nekään pääse laivoihin ja sitä kautta vientiin. Pitkittyessään lakko voi siis monien muiden tehtaiden muassa aiheuttaa katkoksen Uudenkaupungin autotehtaan tuotantoon. Toivotaan siis, että pattitilanteeseen löydetään mahdollisimman nopeasti kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Yle, Nelipyörä Kuvat: Hangon satama, Malmön satama

Luetuimmat