4.12.2016 Liikenne Kyselytutkimus: Puolet autoilijoista suopeita robottiautoilulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajamisesta tulisi taloudellisempaa ja kolarialttius vähenisi, uskovat tuoreeseen tutkimukseen osallistuneet autoilijat. Itseajavat autot ovat tulevaisuutta, joka muuttaa autoilutapoja ja liikenneympäristöä. Robottiautoilun arkipäiväistymisen ajankohta on vielä arvailujen varassa, mutta autoilijoilla on jo muodostunut selkeitä käsityksiä siitä, mitä tulevaisuus toisi tullessaan. Tuore tutkimus selvitteli suomalaisten autoilijoiden käsityksiä itseajavista autoista. Teppo Kyheröinen teki Metropolia Ammattikorkeakoulussa Trafin toimeksiannosta insinöörityön, jossa vastaajilta kysyttiin monesta näkökulmasta käsityksiä robottiautoilun hyödyistä ja haitoista. Vastaajista 53,8 prosenttia oli täysin samaa mieltä tai samaa mieltä, että automaattiautoilun hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Totta jo 2018? Kyheröinen on löytänyt kansainvälisen tieteellisen arvion itseajavien ajoneuvojen käyttöönotosta. Sen mukaan itseajavat autot yleistyisivät vuosina 2018–2022. Hyötyinä suomalaisautoilijat listasivat seuraavat asiat: ajo olisi taloudellisempaa (82 prosenttia piti väittämää erittäin todennäköisenä tai todennäköisenä), inhimillisen erehtymisen mahdollisuus pienenisi (69,8 %), onnettomuuksia olisi vähemmän (62,5 %), liikennesääntöjä noudatettaisiin automaattisesti (62,1 %), onnettomuuksiin reagoitaisiin nopeammin (58,5 %). Miehet valmiita Ketkä sitten ovat ensimmäisenä hyväksymässä automaattiautoilun? – Tutkimustulosten mukaan miehet ja kaupunkilaiset. Miehet suhtautuvat automaattiautoiluun naisia ennakkoluulottomammin, Kyheröinen kertoo. – Tulosten mukaan miehet ovat valmiimpia hankkimaan automaattiautoja kuin naiset. He myös suhtautuvat naisia luottavaisemmin korkean automaation ajoneuvon toimintavarmuuteen ja turvallisuuteen. Kyheröisen mukaan kaupunkilaisille automaattiajamisen hyödyt näyttäytyivät myönteisempinä kuin haja-asutusalueella asuville. Kaupunkilaisilla ei juuri ole kynnystä antaa omistamansa automaattiauton asioida itsenäisesti autopesussa tai käyttövoimaan liittyvissä toimissa. Sää ja hakkerit huolettavat Suomalaisten autoilijoiden huolenaiheina ovat ennen kaikkea järjestelmän toimiminen vaihtelevissa sääoloissa (83,4 % erittäin huolestuneita tai huolestuneita) ja itse ajavan auton erehtyminen odottamattomassa tilanteessa (79,2 %). Myös turvallisuusseuraamukset järjestelmävirheen vuoksi huolestuttavat (77,4 %) ja pelko hakkereiden pääsystä auton järjestelmiin vähentää luottamusta (74 %). Niin ikään kuljettajan tai omistajan laillinen vastuu ajoneuvosta ja sen toiminnasta herättää huolta (71,7 %). Kyheröinen tekee tuloksista johtopäätöksen, jonka perusteella robottiautoilulla on vielä työsarkaa edessään ennen sen arkipäiväistymistä. – Jotta keskivertosuomalaisen autoilijan voisi vakuuttaa automaattiajamisesta, tarvitaan lisää näyttöä tekniikoiden toimimisesta ja kulkuneuvon turvallisuudesta ennen kuin luottamusta automaattiautoiluun syntyy. Teksti Marko Jokela Kuvituskuva Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?