4.12.2016 Liikenne Kyselytutkimus: Puolet autoilijoista suopeita robottiautoilulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajamisesta tulisi taloudellisempaa ja kolarialttius vähenisi, uskovat tuoreeseen tutkimukseen osallistuneet autoilijat. Itseajavat autot ovat tulevaisuutta, joka muuttaa autoilutapoja ja liikenneympäristöä. Robottiautoilun arkipäiväistymisen ajankohta on vielä arvailujen varassa, mutta autoilijoilla on jo muodostunut selkeitä käsityksiä siitä, mitä tulevaisuus toisi tullessaan.Tuore tutkimus selvitteli suomalaisten autoilijoiden käsityksiä itseajavista autoista. Teppo Kyheröinen teki Metropolia Ammattikorkeakoulussa Trafin toimeksiannosta insinöörityön, jossa vastaajilta kysyttiin monesta näkökulmasta käsityksiä robottiautoilun hyödyistä ja haitoista.Vastaajista 53,8 prosenttia oli täysin samaa mieltä tai samaa mieltä, että automaattiautoilun hyödyt ovat suuremmat kuin haitat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTotta jo 2018?Kyheröinen on löytänyt kansainvälisen tieteellisen arvion itseajavien ajoneuvojen käyttöönotosta. Sen mukaan itseajavat autot yleistyisivät vuosina 2018–2022.Hyötyinä suomalaisautoilijat listasivat seuraavat asiat: ajo olisi taloudellisempaa (82 prosenttia piti väittämää erittäin todennäköisenä tai todennäköisenä), inhimillisen erehtymisen mahdollisuus pienenisi (69,8 %), onnettomuuksia olisi vähemmän (62,5 %), liikennesääntöjä noudatettaisiin automaattisesti (62,1 %), onnettomuuksiin reagoitaisiin nopeammin (58,5 %).Miehet valmiitaKetkä sitten ovat ensimmäisenä hyväksymässä automaattiautoilun?– Tutkimustulosten mukaan miehet ja kaupunkilaiset. Miehet suhtautuvat automaattiautoiluun naisia ennakkoluulottomammin, Kyheröinen kertoo.– Tulosten mukaan miehet ovat valmiimpia hankkimaan automaattiautoja kuin naiset. He myös suhtautuvat naisia luottavaisemmin korkean automaation ajoneuvon toimintavarmuuteen ja turvallisuuteen.Kyheröisen mukaan kaupunkilaisille automaattiajamisen hyödyt näyttäytyivät myönteisempinä kuin haja-asutusalueella asuville. Kaupunkilaisilla ei juuri ole kynnystä antaa omistamansa automaattiauton asioida itsenäisesti autopesussa tai käyttövoimaan liittyvissä toimissa.Sää ja hakkerit huolettavatSuomalaisten autoilijoiden huolenaiheina ovat ennen kaikkea järjestelmän toimiminen vaihtelevissa sääoloissa (83,4 % erittäin huolestuneita tai huolestuneita) ja itse ajavan auton erehtyminen odottamattomassa tilanteessa (79,2 %).Myös turvallisuusseuraamukset järjestelmävirheen vuoksi huolestuttavat (77,4 %) ja pelko hakkereiden pääsystä auton järjestelmiin vähentää luottamusta (74 %). Niin ikään kuljettajan tai omistajan laillinen vastuu ajoneuvosta ja sen toiminnasta herättää huolta (71,7 %).Kyheröinen tekee tuloksista johtopäätöksen, jonka perusteella robottiautoilulla on vielä työsarkaa edessään ennen sen arkipäiväistymistä.– Jotta keskivertosuomalaisen autoilijan voisi vakuuttaa automaattiajamisesta, tarvitaan lisää näyttöä tekniikoiden toimimisesta ja kulkuneuvon turvallisuudesta ennen kuin luottamusta automaattiautoiluun syntyy.Teksti Marko Jokela Kuvituskuva Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”