30.12.2016 Liikenne Leasingautojen verotus yksinkertaistuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutos tuskin kuitenkaan tuo suurta mullistusta automarkkinoille – siitä pitää huolen arvonlisäverotus. Suomessa määräaikaisesti käytettävien leasing- ja vuokra-autojen verotusmenettelyä muutetaan vuoden 2017 alussa siten, että oston yhteydessä ei peritä autojen koko elinkaaren veroa, vaan ainoastaan osuus, mikä vastaa niiden arvioitua käyttöaikaa Suomessa. Laki koskee sekä ulkomailta tuotavia, että Suomesta hankittuja leasingautoja. Käytännössä ensirekisteröinnin yhteydessä leasing- ja vuokra-autosta voi nyt hakea ennakkoon ajoneuvojen viennistä ulkomaille maksettavaa palautusta, joka vähennetään maksettavasta autoverosta. Kun ajoneuvo viedään maasta vuokrasopimuksen päättyessä, tasataan kaavamaisesti laskettu ennakkopalautus siihen todelliseen veron määrään, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientihetkellä. – Se tarkoittaa, että vientihetkellä autosta voi joutua maksamaan lisää autoveroa. Jos auto taas jää Suomeen, ostaja joutuu maksamaan siitä autoveron loppuosan sekä lisäksi korot päälle. Nähdäkseni lainmuutos ei anna uusia mahdollisuuksia kiertää autoveroa, koska auto on joka tapauksessa rekisteröitävä Suomeen ja Suomessa oloaikaa vastaava osuus autoverosta on maksettava, Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksinkertaisempi järjestelmä Tähän saakka on ollut mahdollista hakea autoveron vientipalautusta vasta siinä vaiheessa, kun auto viedään maasta ja se on rekisteröity toiseen maahan. Näitä tapauksia on ollut muutama sata vuosittain. Kallion mukaan auton omistaja on pahimmillaan joutunut tilapäisesti maksamaan autoveron sekä Suomeen että toiseen maahan. – Vientipalautusta on voitu hakea vasta, kun mahdolliset verot on maksettu toiseen maahan ja auto on todistettavasti kilvissä. Vientipalautuksen kaksivaiheisuus poistuu uuden lain myötä eli jatkossa pelkkä ilmoitus maastaviennistä riittää vientipalautuspäätöksen saamiseksi, hän sanoo. Yli kymmenen vuotta vanhasta autosta ei vientipalautusta edelleenkään makseta ja vientipalautus koskee vain 1.4.2009 jälkeen Suomessa ensirekisteröityjä autoja. Leasingauto, joka on ennakkopalautusjärjestelmän piirissä, voi olla Suomessa enintään viisi vuotta. Vähäinen muutos – ainakin alkuun Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mielestä uuden järjestelmän heikkoutena on se, että autoveron lopullinen määrä määräytyy vasta leasingkauden päätyttyä. – Siinä mielessä voidaan kysyä, että onko se vieläkään yhteisöoikeuden mukainen, koska veron määrään sisältyy merkittäviä epävarmuustekijöitä leasingsopimusta tehtäessä, hän sanoo. Niemisen arvion mukaan lainmuutos ei tule merkittävästi vaikuttamaan normaalihintaisten leasingautojen kuukausivuokrien tasoon. – Vasta kalliiden ja paljon autoveroa sisältävien autojen kohdalla leasingvuokra voi hieman alentua. Mutta vasta vuoden 2017 aikana nähdään miten leasingmarkkinat muuttuvat, ja lisääntyykö esimerkiksi ulkomainen kilpailu leasingmarkkinoilla, Nieminen sanoo. Tero Kallio arvelee, että leasingkilpailu voisi lisääntyä Suomessa jos yksityisleasingin suosio kasvaisi voimakkaasti. Mutta yhtenä esteenä tälle on leasingvuokrasta kannettava 24 prosentin arvonlisävero. – Arvonlisäverovelvolliset yritykset voivat vähentää sen kirjanpidossaan, mutta eivät yksityishenkilöt. Siksi osamaksukauppa, joka rakenteeltaan voi muistuttaa leasingiä hyvin paljon, on ollut dominoiva rahoitusmuoto yksityishenkilöiden kohdalla, hän sanoo. Kun Tanska muutti leasingautojen verotuskäytäntöään saman suuntaiseksi kuin Suomi nyt, kasvoi etenkin yksityisleasingin osuus selvästi. – Järjestelmissä on kuitenkin yksi oleellinen ero; Suomessa täsmäytetään jatkossakin auton arvo oikeaan arvoon vientipalautusta haettaessa, kun taas Tanskassa mennään taulukon mukaan. Suomalaisille leasingyrityksille tämä luo huomattavan jäännönarvoriskin, joka näkyy vuokrissa, Kallio sanoo. Teksti: Bo Ingves Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Trafi, Autotuojat ry, Verohallinto, Tulli Katso myös jutut "Autovero pienenee vuoden alussa", ”Polttoainevero ja vuotuinen ajoneuvovero nousevat” ja "Veneilijöilletulossa 100–300 euron vuosivero". Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta