7.1.2023 Liikenne Liikenneministeriö: autoiltujen kilometrien määrää kaupungeissa tulisi vähentää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikenteen hinnoittelulla tulisi vähentää autoiltujen kilometrien määrää kaupungeissa – ruuhkamaksuakin väläytellään. Autoliitto: Ruuhkamaksu olisi vain uusi työssäkäynnin vero. Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt aikeitansa liikenteen tulevaisuuden suhteen. Ministeriön kaavailut löytyvät valtioneuvoston koostamasta Ministeriöiden tulevaisuuskatsaus 2022 – Yhteiskunnan tila ja päätöksiä vaativat kysymykset -raportista. Ministeriön mukaan liikenteen hinnoittelulla tulisi tulevaisuudessa vähentää autoiltujen kilometrien määrää kaupungeissa, joissa on vaihtoehtoja henkilöauton käytölle. Raportissa aietta perustellaan seuraavasti: ”Tällä vaikutetaan liikenteestä johtuvien melu-, kasvihuonekaasu- ja lähipäästöhaittoihin sekä yhdyskuntarakenteen kehitykseen. Kävely ja pyöräily vaikuttavat suotuisasti myös terveyteen.” Ja sitten tulee se vuosikausia väläytelty aie, jota ei ilmiselvästi ole kuopattu. ”Ruuhkamaksut ovat yksi hinnoittelun keino. Niiden käyttöönotto vaatii ruuhkamaksut mahdollistavan lainsäädännön. Käyttöönoton tulisi olla vapaaehtoista kaupunkiseuduille.” Ministeriön toteaa, että samanaikaisesti kaupunkiseuduilla tarvitaan ”kilpailukykyinen joukkoliikenteen ja liikennepalveluiden kokonaisuus, jotta ihmiset voivat halutessaan olla käyttämättä omaa autoa.” Tätä siirtymää tukevat ministeriön mukaan matka- ja kuljetusketjuja parantavat digitaaliset ratkaisut sekä kävelyn ja pyöräilyn edistäminen. Kansalaisia tulisi kannustaa kävelyyn ja pyöräilyyn ”infrastruktuurin kehittämisen, pysäköinnin, ennalta ehkäisevän terveydenhuollon ja työmatkavähennysten kautta.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästötavoitteet ja liikkumistavat Fossiilisesta energiasta irtautuminen ja kiertotalouden edistäminen vaativat ministeriön mukaan sekä energiankulutuksen vähentämistä että siirtymistä uusiutuviin energiamuotoihin. ”Liikenteen sähköistyminen etenee, mutta sähkön rinnalla tarvitaan muita käyttövoimia.” Liikenneministeriö kohentaisi tieliikenteen verotuksen päästöohjausta keventämällä liikenteen uusiutuvien polttoaineiden verotusta EU-minimiin tai jopa sen alle. Ministeriö väläyttelee myös kansallisia tukitoimia. ”Tuet uusien käyttövoimien toimivaan ja helppokäyttöiseen jakeluinfraan eli lataus- ja tankkauspisteisiin ja kannusteet uusiin käyttövoimiin siirtymiseen ovat keskeisiä.” Autoliitto: henkilöauto välttämätön Päästövähennystavoitteet tulisi Autoliiton mukaan saavuttaa toimilla, jotka varmistavat sen, että liikkuminen on Suomessa jatkossakin mahdollista. Autoliitto on linjannut ilmastotoimista, että henkilöauto välttämätön nyt ja tulevaisuudessa, kirjoitti Moottori aiemmin. Käytännössä henkilöauto on nyt ja tulevaisuudessa ohuiden liikennevirtojen harvaan asutussa ja pinta-alaltaan suuressa maassa välttämätön liikkumismuoto. Näin kiteyttää Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö lausunnossaan keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmasta, josta ympäristöministeriö pyysi lausuntoja. Autoliitto on ilmastotoimiin liittyen toivonut lisää kunnianhimoa iäkkään autokantamme uudistamiseen ja muistuttanut, että yhtä uutta autoa kohden Suomessa myydään kuusi käytettyä autoa. Tarjolla tulisi olla hyviä käytettyjä autoja. Autoliitto on tuonut esiin, että esimerkiksi käytettyjen sähköautojen tarjonta on Suomessa vielä hyvin pientä moniin muihin Euroopan maihin verrattuna. Autoliitto penää valtiovallalta lisää kunnianhimoa. ”Valtion tulee arvioida, halutaanko kerätä mahdollisimman paljon verotuloja vai saavuttaa asetetut tiukat ilmastotavoitteet huolehtien kuitenkin kansantaloudesta. Jos valtio pitää kiinni korkeista veroista, kansalaiset pitävät kiinni vanhoista autoistaan”, arvioidaan Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen allekirjoittamassa lausunnossa. Missä ruuhkat? Autoilijoilta perittävän tietullimaisen ruuhkamaksuidean taustalla on hallituksen tavoite, jonka mukaisesti Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Ruuhkamaksuaikeista Autoliitto on esittänyt perusteltua kritiikkiä esimerkiksi kesäkuisessa Moottorin artikkelissa otsikolla Ruuhkamaksun valmistelu etenee ministeriössä. Artikkeliin haastatellun Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvasen mukaan ruuhkamaksu-termi on harhaanjohtaja. ”Suomessa ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä ruuhkia, joita pitäisi hillitä eikä kyseessä tosiaan ole maksu, vaan vero ainakin kaikissa niissä malleissa, jotka ovat olleet julkisuudessa esillä.” Tolvanen haastaa ruuhkista puhuvat määrittelemään, mitä se sanalla tarkoittavat. ”Suomessa ei ole ruuhkia ja jos joku sanoo, että on, niin olisi hyvä tietää, mikä on ruuhkan määritelmä. Meillä ruuhkista voi puhua lähinnä juhannusliikenteessä sekä poikkeustapauksissa, kuten jos tiellä on onnettomuus.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ruuhkamaksu = työssäkäynnin vero Tolvanen toi myös esiin, että Suomessa henkilöauto on usein ainoa mahdollinen tapa hoitaa työssäkäynti ja muu arjen liikkuminen tehokkaasti. ”Jos liikkumiskustannuksia keinotekoisesti nostamalla pakotetaan osa kansalaisista valitsemaan itselleen huonosti sopiva liikkumismuoto, niin kyllähän sen voi tulkita olevan eriarvoistavaa.” Pasi Niemisen aiemman arvion mukaan ruuhkamaksuissa olisi käytännössä kyse uudesta työssäkäynnin verosta, jota joutuisivat maksamaan erityisesti sellaiset ihmiset, jotka eivät voi tehdä etätöitä tai valita työaikojaan. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Valtioneuvosto a:4:{i:0;s:6:"107668";i:1;s:6:"116410";i:2;s:5:"89679";i:3;s:5:"95698";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku