17.2.2021 Liikenne Mistä tietää, että on aika vaihtaa pyyhkijänsulat? Asiantuntija vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuulilasin pintaan jäävä kalvo tai raidat vihjaavat, että on aika vaihtaa pyyhkijänsulat. Ongelma saattaa kuitenkin piillä myös muualla. Epätasaisen tasaisin väliajoin jokaisen autoilijan on aika vaihtaa pyyhkijänsulat joko itse tai vaihdatettava ne varaosaliikkeen palvelupisteellä tai autohuollossa. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen esittelee aiheen lähtötilanteesta vaihtoajankohtaan ja aina vaihtotyöhön liittyviin vinkkeihin. Pyyhkijänsulat on hyvin mahdollista vaihtaa itsekin. – Sinällään pyyhkijänsulkien vaihtaminen ei useinkaan ole mitään rakettitiedettä eli sen voi kyllä varsin helposti tehdä itse. Huolellinen on kuitenkin syytä olla. Mikäli vaihtotyö tuntuu hankalalta ja epäröit tehdä sen itse, kannattaa sulat vaihdattaa varaosaliikkeessä tai korjaamolla, vinkkaa Vesalainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aika vaihtaa pyyhkijänsulat Ensimmäinen ja olennaisin kysymys on, mistä tietää, että on tullut aika vaihtaa pyyhkijänsulat. – Viitteitä pyyhkijänsulkien tulemisesta elinkaarensa loppupäähän ovat tyypillisimmin tuulilasin pintaan jäävä kalvo tai raidat, sanoo Vesalainen. Vesalaisen mukaan, mikäli sulan pyyhkiminen lasinpesunesteellä kostutetulla rievulla tai sulkapyyhkeellä ei auta, kannattaa vielä tutkia, johtuuko huono pyyhintätulos esimerkiksi kiveniskemän tai lasiin tiukasti kiinni pinttyneen epäpuhtauden pyyhkijänsulkaan aiheuttamasta nosteesta. Ensimmäisessä tapauksessa apua saa usein lasin vaihdosta tai korjauksesta ja jälkimmäisessä taas lasin ulkopinnan huolellisesta puhdistamisesta. Mikäli lasista ei löydy edellä kuvatun kaltaisia vaurioita tai epäpuhtauksia, on aika vaihtaa sulat. – Huomiota kannattaa kiinnittää myös sulan liikkeestä kuuluvaan pyyhintä-ääneen. Hyväkuntoinen, laadukas sulka on äänetön eli jos pyyhintäliike aiheuttaa korvia viiltävää narinaa, kannattaa sulkien päivittämistä harkita, jatkaa Vesalainen. Lisäksi Autoliiton asiantuntija varoittaa, että mikäli sulkia ei uusita ajoissa, ne saattavat pahimmillaan revetä. Revettyään sulat muuttuvat lähinnä vedenlevittimiksi ja voivat vaurioittaa tuulilasia jopa pysyvästi. Näin vaihdat sulat Sulkaa valittaessa on kaksi olennaista asiaa: että sen pituus on oikea ja että siinä oleva kiinnityssysteemi mahdollistaa kiinnityksen juuri siihen autoon, mihin sulka on tarkoitus asentaa. Yleensä varaosaliikkeissä on saatavilla asianmukaiset luettelot siitä, mikä sulkamalli soveltuu mihinkin autoon. Yhä useammassa liikkeessä nämä luettelot alkavat olla sähköisiä, mikä helpottaa koko prosessia. Sulkaa etsimään lähtevän olisi hyvä tietää auton merkki, malli, vuosimalli, korimalli sekä se, onko kyseessä kuljettajan vai matkustajan puoleinen etusulka vai kenties takasulka. Osassa liikkeitä haku on mahdollista tehdä myös auton rekisterinumeron perusteella. – Oikeiden sulkien valinta on tärkeää, koska vain tietyn mittainen sulka toimii suunnitellusti juuri kyseisen automallin tietyllä paikalla. Liian pitkä sulka nousee pois lasilta, jolloin se ei pyyhi suunnitellusti, kuluu nopeammin ja vaurioittaa maalipintaa. Lisäksi liian pitkä sulka saattaa takertua kiinni toiseen pyyhkijänsulkaan tai -varteen vaurioittaen niitä ja pahimmassa tapauksessa myös pyyhkijöiden moottoria. Liian lyhyt sulka puolestaan jättää tuulilasia puhdistamatta, jolloin havainnointi autosta ulos vaikeutuu, kertoo Vesalainen. Sulan pituuden lisäksi kannattaa ennen ostopäätöstä vielä varmistaa, esimerkiksi usein sulkapaketin takana olevasta asennusohjeesta, että kyseinen sulka on kiinnitettävissä juuri oman auton pyyhkijänvarsiin. Tällöin on toki tunnettava oman auton kiinnityssysteemi ja valitettavasti saman automallin eri yksilöissäkin voi olla eroja. Osassa sulkapakkauksia saattaa olla mukana sovitekappaleita usealle eri kiinnitysmekanismille. – Kun sulkaa ryhtyy vaihtamaan, on syytä tutustua sekä auton käyttöohjekirjaan että sulkapaketin ohjeisiin, neuvoo Vesalainen. Osassa autoja tuulilasinpyyhkimet ovat osittain konepellin reunan alla, jolloin niiden irti nostaminen lasin pinnasta ei onnistukaan normaalisti. Tällaiset pyyhkijät onkin käännettävä niin sanottuun huoltoasentoon ennen sulkien vaihtoa. Usein huoltoasentoon kääntäminen tehdään painamalla tai nostamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta heti sen jälkeen, kun auton virta on sammutettu. Vastaavasti sulat saadaan palautettua takaisin ajoasentoon painamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta virran kytkemisen jälkeen. Auton käyttöohjekirjasta löytyy ohjeet tähänkin toimenpiteeseen. Monella sulkavalmistajalla on myös YouTube -videoita, joissa asennustavat erilaisiin pyyhkijänvarsiin on esitetty huomattavasti havainnollisemmin ja selvemmin kuin sulkapaketin mustavalkoisissa ohjekuvissa. Näitä kannattaa nykypäivänä hyödyntää. – Sulan oikean kiinnityksen lisäksi on tärkeää huomioida sen oikea asennussuunta, jotta sulka pysyy kiinni lasin pinnassa ja pyyhkii suunnitellusti, muistuttaa Vesalainen. Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?