17.2.2021 Liikenne Mistä tietää, että on aika vaihtaa pyyhkijänsulat? Asiantuntija vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuulilasin pintaan jäävä kalvo tai raidat vihjaavat, että on aika vaihtaa pyyhkijänsulat. Ongelma saattaa kuitenkin piillä myös muualla. Epätasaisen tasaisin väliajoin jokaisen autoilijan on aika vaihtaa pyyhkijänsulat joko itse tai vaihdatettava ne varaosaliikkeen palvelupisteellä tai autohuollossa.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen esittelee aiheen lähtötilanteesta vaihtoajankohtaan ja aina vaihtotyöhön liittyviin vinkkeihin. Pyyhkijänsulat on hyvin mahdollista vaihtaa itsekin.– Sinällään pyyhkijänsulkien vaihtaminen ei useinkaan ole mitään rakettitiedettä eli sen voi kyllä varsin helposti tehdä itse. Huolellinen on kuitenkin syytä olla. Mikäli vaihtotyö tuntuu hankalalta ja epäröit tehdä sen itse, kannattaa sulat vaihdattaa varaosaliikkeessä tai korjaamolla, vinkkaa Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAika vaihtaa pyyhkijänsulatEnsimmäinen ja olennaisin kysymys on, mistä tietää, että on tullut aika vaihtaa pyyhkijänsulat.– Viitteitä pyyhkijänsulkien tulemisesta elinkaarensa loppupäähän ovat tyypillisimmin tuulilasin pintaan jäävä kalvo tai raidat, sanoo Vesalainen.Vesalaisen mukaan, mikäli sulan pyyhkiminen lasinpesunesteellä kostutetulla rievulla tai sulkapyyhkeellä ei auta, kannattaa vielä tutkia, johtuuko huono pyyhintätulos esimerkiksi kiveniskemän tai lasiin tiukasti kiinni pinttyneen epäpuhtauden pyyhkijänsulkaan aiheuttamasta nosteesta. Ensimmäisessä tapauksessa apua saa usein lasin vaihdosta tai korjauksesta ja jälkimmäisessä taas lasin ulkopinnan huolellisesta puhdistamisesta. Mikäli lasista ei löydy edellä kuvatun kaltaisia vaurioita tai epäpuhtauksia, on aika vaihtaa sulat.– Huomiota kannattaa kiinnittää myös sulan liikkeestä kuuluvaan pyyhintä-ääneen. Hyväkuntoinen, laadukas sulka on äänetön eli jos pyyhintäliike aiheuttaa korvia viiltävää narinaa, kannattaa sulkien päivittämistä harkita, jatkaa Vesalainen.Lisäksi Autoliiton asiantuntija varoittaa, että mikäli sulkia ei uusita ajoissa, ne saattavat pahimmillaan revetä. Revettyään sulat muuttuvat lähinnä vedenlevittimiksi ja voivat vaurioittaa tuulilasia jopa pysyvästi.Näin vaihdat sulatSulkaa valittaessa on kaksi olennaista asiaa: että sen pituus on oikea ja että siinä oleva kiinnityssysteemi mahdollistaa kiinnityksen juuri siihen autoon, mihin sulka on tarkoitus asentaa.Yleensä varaosaliikkeissä on saatavilla asianmukaiset luettelot siitä, mikä sulkamalli soveltuu mihinkin autoon. Yhä useammassa liikkeessä nämä luettelot alkavat olla sähköisiä, mikä helpottaa koko prosessia.Sulkaa etsimään lähtevän olisi hyvä tietää auton merkki, malli, vuosimalli, korimalli sekä se, onko kyseessä kuljettajan vai matkustajan puoleinen etusulka vai kenties takasulka. Osassa liikkeitä haku on mahdollista tehdä myös auton rekisterinumeron perusteella.– Oikeiden sulkien valinta on tärkeää, koska vain tietyn mittainen sulka toimii suunnitellusti juuri kyseisen automallin tietyllä paikalla. Liian pitkä sulka nousee pois lasilta, jolloin se ei pyyhi suunnitellusti, kuluu nopeammin ja vaurioittaa maalipintaa. Lisäksi liian pitkä sulka saattaa takertua kiinni toiseen pyyhkijänsulkaan tai -varteen vaurioittaen niitä ja pahimmassa tapauksessa myös pyyhkijöiden moottoria. Liian lyhyt sulka puolestaan jättää tuulilasia puhdistamatta, jolloin havainnointi autosta ulos vaikeutuu, kertoo Vesalainen.Sulan pituuden lisäksi kannattaa ennen ostopäätöstä vielä varmistaa, esimerkiksi usein sulkapaketin takana olevasta asennusohjeesta, että kyseinen sulka on kiinnitettävissä juuri oman auton pyyhkijänvarsiin. Tällöin on toki tunnettava oman auton kiinnityssysteemi ja valitettavasti saman automallin eri yksilöissäkin voi olla eroja. Osassa sulkapakkauksia saattaa olla mukana sovitekappaleita usealle eri kiinnitysmekanismille.– Kun sulkaa ryhtyy vaihtamaan, on syytä tutustua sekä auton käyttöohjekirjaan että sulkapaketin ohjeisiin, neuvoo Vesalainen.Osassa autoja tuulilasinpyyhkimet ovat osittain konepellin reunan alla, jolloin niiden irti nostaminen lasin pinnasta ei onnistukaan normaalisti. Tällaiset pyyhkijät onkin käännettävä niin sanottuun huoltoasentoon ennen sulkien vaihtoa.Usein huoltoasentoon kääntäminen tehdään painamalla tai nostamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta heti sen jälkeen, kun auton virta on sammutettu. Vastaavasti sulat saadaan palautettua takaisin ajoasentoon painamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta virran kytkemisen jälkeen. Auton käyttöohjekirjasta löytyy ohjeet tähänkin toimenpiteeseen.Monella sulkavalmistajalla on myös YouTube -videoita, joissa asennustavat erilaisiin pyyhkijänvarsiin on esitetty huomattavasti havainnollisemmin ja selvemmin kuin sulkapaketin mustavalkoisissa ohjekuvissa. Näitä kannattaa nykypäivänä hyödyntää.– Sulan oikean kiinnityksen lisäksi on tärkeää huomioida sen oikea asennussuunta, jotta sulka pysyy kiinni lasin pinnassa ja pyyhkii suunnitellusti, muistuttaa Vesalainen.Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla