6.4.2022 Liikenne Mitä renkaiden EU-merkinnät tarkoittavat? Rengastesti Espanja 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaiden EU-merkinnät uudistuivat toukokuussa 2021 ja nykyään renkaissa olevasta tarrasta tulee käydä ilmi entistä enemmän fatkatietoa. Merkinnät kertovat esimerkiksi polttoainetaloudesta, märkäpidosta ja vierintämelusta. Moottorin kesärengastestin ensimmäisessä osassa käsiteltiin renkaiden testausmenetelmiä ja testin varsinaiset tulokset käsitellään tuonnempana. Tässä osassa käsittelyssä ovat renkaiden EU-merkinnät, joista käy ilmi renkaan ominaisuudet. Standardisoitu EU-rengasmerkintä on ollut pakollinen uusissa henkilöautojen, katumaasturien ja pakettiautojen kesärenkaissa, nastattomissa talvirenkaissa sekä niin sanotuissa jokakelin renkaissa jo kohta kymmenen vuoden ajan. Viime vuoden huhtikuuhun asti renkaaseen liimattavasta tarrasta piti käydä ilmi renkaan polttoainetaloudellisuus, märkäpitotaso ja vierintämelu. Merkintävaatimus perustui Euroopan Yhteisön asetukseen nro 1222/2009, jolla pyrittiin parantamaan tieliikenteen taloudellisuutta, turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Viime vuonna rengasmerkinnät uudistuivat: 1.5.2021 jälkeen valmistetut renkaat pitää varustaa entistä yksityiskohtaisemmalla tarralla. Kolmen edellä mainitun luokituskohdan lisäksi uusista tarroista löytyy henkilöautojen talvirenkaiden kohdalla myös lumi- ja jääpitoa ilmaisevat merkinnät sekä kaikista edellä mainituista rengastyypeistä QR-koodi, joka ohjaa kuluttajan EPREL-tietopankkiin tuotevertailun helpottamiseksi. Samalla rengasmerkintöjen käyttö on laajennettu koskemaan myös kuorma- ja linja-autojen renkaita – pois lukien jääpitomerkintä, joka koskee tällä hetkellä vain C1-luokkaa eli henkilöautojen renkaita. Rengasmerkintäasetusta ei myöskään sovelleta muun muassa pinnoitettuihin renkaisiin, väliaikaiseen käyttöön tarkoitettuihin T-luokan vararenkaisiin ja nastarenkaisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Märkäpidon asteikko uusiksi Uudistuksen yhteydessä kulutuksen ja märkäpidon asteikkoa muokattiin. Ennen käytössä ollut A–G-asteikko (tyhjillä D- ja G-kohdilla) on yksinkertaistettu A:sta E:hen. Polttoaineen kulutuksessa henkilöauton rengas saavuttaa energiatehokkuudessa A-luokituksen, jos sen vierintävastuskerroin (RRC) on 6,5 tai sen alle. Tämänkertaisista testirenkaista Nexen yltää ainoana A-luokkaan, muut sijoittuvat C:hen. Märkäpidon osalta hyvä nyrkkisääntö on se, että yhden luokan tiputus asteikolla heikentää auton pysähtymismatkaa 80 km/h -nopeudesta jarrutettaessa noin auton pituuden verran. Uuden renkaan hyväksyntätesteissä myyntiin tulevaa rengasta verrataan Michelinin valmistamaan ja standardoituun SRTT-referenssirenkaaseen, jonka koko on 225/60 R16 97S. Hyväksyntätestit voidaan tehdä joko mittausinstrumentein varustetulla M1-luokan tuotantoautolla (neljä rengasta) tai renkaiden arviointiin tarkoitetulla erityisautolla/perävaunulla (yksi rengas). Henkilöautolla jarrutettaessa mitataan keskimääräistä hidastuvuutta nopeusvälillä 80–20 km/h, ja perävaunulla keskimääräistä kitkakertoimen huippuarvoa. Märkäpitoindeksin pitää olla A-luokituksessa – jonka siis kaikki testirenkaat täyttävät – 1,55 tai suurempi standardirenkaaseen nähden. E-luokitukseen riittää indeksiksi 1,09. Vierintämelun eli niin sanotun ohiajomelun asteikko on kolmipykäläinen, jossa parhaimman eli A-luokan merkinnän saavuttaa 205/55 R16 -kesärenkaalla, jos vierintämelu on standardoidussa testissä 68 dB tai sen alle. Luokitus heikkenee kolmen desibelin välein. A-melutasoisia näistä testirenkaista ovat Michelin ja Nokian. Rengastestin varsinaiset tulokset julkaistaan piakkoin verkkosivuillamme, mutta testin löydät jo nyt kokonaisuudessaan Moottori-lehden numerosta 4/2022. Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen, Kuvat: Timo Villanen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku