Liikenne Liikenneturvallisuus 4.4.2022

Kesärengastesti vie sadekelin renkaat ääriolosuhteisiin

Suomen kesäkuukausina sataa tilastojen mukaan paljon, mikä on hyvä ottaa huomioon rengasostoksilla. Uudet EU-merkinnät helpottavat renkaiden valintaa, mutta voiko niiden perusteella päätellä suoraan, pitääkö rengas sateella?

Selvitimme asian testaamalla märkäpidoltaan parhaaseen A-ryhmään luokiteltuja renkaita. Testasimme renkaat koossa 205/55 R16, ja testijoukkoon kuului kahdeksan kesärengasta:

  • Continental Premium Contact 6
  • Firestone Roadhawk
  • Hankook Ventus Prime 3
  • Michelin Primacy 4
  • Nexen N Blue S
  • Nokian Hakka Blue 3
  • Uniroyal Rain Sport 5
  • Vredestein Ultrac

Kesärengastestit poikkeusolosuhteissa

Pitkittyneen koronaepidemian vuoksi aloitimme kesärengastestin tekemisen varmuuden vuoksi viime syksynä Suomessa, ja testiä jatkettiin helmikuussa Espanjassa, jossa olosuhteet vastasivat meikäläistä kesäkeliä. Renkaiden toimivuutta testattiin muuttuvissa ajo-olosuhteissa kuivalla ja sadekelillä, sekä eri lämpötiloissa.

Testi piti sisällään jarrutusmatkan kuivalla ja sadekelillä, ajettavuuden märällä, vesiliirrot suoralla ja kaarteessa, sekä vaikutuksen polttoaineen kulutukseen. Lisäksi testasimme eri rengasmallien mukavuuden ja melutason, joten testistä saa ajo-ominaisuuksien lisäksi kattavan kuvan kokonaiskäytöksestä.

Renkaiden testaaminen vaatii testitiimiltä renkaan viemistä ääriolosuhteisiin, sillä paikoin eroavaisuudet erot renkaiden välillä tulevat esiin vasta silloin. Esimerkiksi jarrutustestit tehtiin 80 km/h -nopeudesta pysähdyksiin ja väistökokeissa nopeus oli suurimmillaan 120 km/h.

Sadekelin renkaat testissä

Ajettavuutta ja yleistä pitotasoa sadekelillä testattiin märkäkäsittelyradalla. Kierrosajat kertovat renkaiden välisistä pitotasoeroista vaihtelevissa ajotilanteissa ja -nopeuksissa.

Mahdolliset käytösongelmat saadaan parhaiten esille ilman ajanottoa ajetuilla kierroksilla, joissa renkaan suorituskykyä ja äärirajoja koetellaan viemällä autoa tarkoituksella renkaan pidon rajan yläpuolelle. Näihin ajotilanteisiin voi tavallinen autoilija joutua oman tai kanssakulkijan virhearvion johdosta.

Sadekelillä renkaiden välillä oli yllättävän suuria eroja, vaikka kaikkien renkaiden märkäpitoluokitus oli sama. Parhaat renkaat erottuivat heikoimmista etenkin käsittelykokeissa, mutta myös vesiliirto-ominaisuuksissa esiintyi reilua hajontaa.

Testissä parhaiten pärjänneet ja heikoiten suoriutuneet renkaat julkaisemme pian verkkosisuillamme, mutta testin löydät jo nyt kokonaisuudessaan Moottori-lehden numerosta 4/2022.

Jaa artikkeli