2.3.2023

Mitä seuraa, jos auton renkaat on asennettu pyörimään väärään suuntaan?

renkaanvaihto

Väärinpäin pyörivä rengas ei toimi suunnitellusti. Tämän vuoksi renkaan pyörimissuuntaan on kiinnitettävä huomiota asennettaessa renkaita vanteille ja pyöriä auton alle.

Jotta rengas toimisi suunnitellulla tavalla ja kestäisi mahdollisimman pitkään, on tärkeää, että se asennetaan pyörimään auton alla oikein päin. Osassa renkaita on kyljissä inside- ja outside-merkinnät. Nämä on otettava huomioon asennettaessa rengasta vanteelle – siis jo rengasliikkeessä.

Osassa renkaita on pyörimissuunta merkitty renkaan kylkeen nuolella. Usein nuolen yhteydessä saattaa olla teksti direction tms. Nämäkin nuolet on huomioitava jo rengasta vanteelle asennettaessa, koska pyöräthän pyörivät auton eri puolilla eri suuntiin – siis tarkasteltaessa tilannetta vanteen etupuolelta katsottuna. Lisäksi pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida myös pyöriä alle asennettaessa.

Mikäli sattuu hankkimaan renkaan, jossa ei ole inside-outside -merkintöjä tai pyörimissuuntanuolia, on hyvä yleisohje asentaa rengas vanteelle niin, että sen DOT-merkintä, josta voi tarkastaa renkaan valmistusajankohdan, tulee samalle puolelle pyörää kuin vanteen etupuoli. Tämä koskee kuitenkin vain niitä tapauksia, ettei renkaassa ei ole kumpaakaan, nuoli- tai inside-outside -merkintää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säästöjä paikkamerkinnöillä

Myös sellaisiin renkaisiin, joissa pyörimissuuntanuolia ei ole, kannattaa pyörimissuunta merkitä esimerkiksi OE-, OT-, VE- ja VT-merkinnöin (Oikea Etu, Oikea Taka, Vasen Etu, Vasen Taka). Rengas kuluu tasaisemmin, kun pyörimissuuntaa ei muuteta. Erityisesti nastarenkaissa renkaan pyörittäminen eri suuntiin nopeuttaa nastojen löystymistä ja irtoamista.

– Nuo renkaan sisäkylkiin tehtävät merkinnät helpottavat myös rengassarjan tasaista kuluttamista. Mikäli auton etu- ja takapäässä rengaskoko on sama, kannattaa vaihtaa etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin. Näin rengassarja kuluu tasaisemmin ja kestää pidempään, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa.

Käytännössä monen autoilijan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että keväällä laitetaan viime kesänä edessä olleet taakse ja takana olleet eteen – siis pyörimissuuntaa muuttamatta. Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on renkaiden paikkaa syytä vaihtaa edellä ohjeistetulla tavalla noin 8 000–10 000 kilometrin välein.

Väärä pyörimissuunta – arvaamaton käytös

Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Tämä nostaa auton hallinnanmenettämisen riskiä. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti.

Pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti.

– Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa, Vesalainen varoittaa.

Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös inside-outside -renkaan veden- ja sohjonpoistoon. Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen eli auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivuille. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä.

– Turvallisuussyistä myös katsastuksessa kiinnitetään huomiota renkaiden pyörimissuuntaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto

Luetuimmat