2.3.2023 Autoilu Mitä seuraa, jos auton renkaat on asennettu pyörimään väärään suuntaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väärinpäin pyörivä rengas ei toimi suunnitellusti. Tämän vuoksi renkaan pyörimissuuntaan on kiinnitettävä huomiota asennettaessa renkaita vanteille ja pyöriä auton alle. Jotta rengas toimisi suunnitellulla tavalla ja kestäisi mahdollisimman pitkään, on tärkeää, että se asennetaan pyörimään auton alla oikein päin. Osassa renkaita on kyljissä inside- ja outside-merkinnät. Nämä on otettava huomioon asennettaessa rengasta vanteelle – siis jo rengasliikkeessä. Osassa renkaita on pyörimissuunta merkitty renkaan kylkeen nuolella. Usein nuolen yhteydessä saattaa olla teksti direction tms. Nämäkin nuolet on huomioitava jo rengasta vanteelle asennettaessa, koska pyöräthän pyörivät auton eri puolilla eri suuntiin – siis tarkasteltaessa tilannetta vanteen etupuolelta katsottuna. Lisäksi pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida myös pyöriä alle asennettaessa. Mikäli sattuu hankkimaan renkaan, jossa ei ole inside-outside -merkintöjä tai pyörimissuuntanuolia, on hyvä yleisohje asentaa rengas vanteelle niin, että sen DOT-merkintä, josta voi tarkastaa renkaan valmistusajankohdan, tulee samalle puolelle pyörää kuin vanteen etupuoli. Tämä koskee kuitenkin vain niitä tapauksia, ettei renkaassa ei ole kumpaakaan, nuoli- tai inside-outside -merkintää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Säästöjä paikkamerkinnöillä Myös sellaisiin renkaisiin, joissa pyörimissuuntanuolia ei ole, kannattaa pyörimissuunta merkitä esimerkiksi OE-, OT-, VE- ja VT-merkinnöin (Oikea Etu, Oikea Taka, Vasen Etu, Vasen Taka). Rengas kuluu tasaisemmin, kun pyörimissuuntaa ei muuteta. Erityisesti nastarenkaissa renkaan pyörittäminen eri suuntiin nopeuttaa nastojen löystymistä ja irtoamista. – Nuo renkaan sisäkylkiin tehtävät merkinnät helpottavat myös rengassarjan tasaista kuluttamista. Mikäli auton etu- ja takapäässä rengaskoko on sama, kannattaa vaihtaa etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin. Näin rengassarja kuluu tasaisemmin ja kestää pidempään, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa. Käytännössä monen autoilijan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että keväällä laitetaan viime kesänä edessä olleet taakse ja takana olleet eteen – siis pyörimissuuntaa muuttamatta. Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on renkaiden paikkaa syytä vaihtaa edellä ohjeistetulla tavalla noin 8 000–10 000 kilometrin välein. Väärä pyörimissuunta – arvaamaton käytös Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Tämä nostaa auton hallinnanmenettämisen riskiä. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti. Pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. – Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa, Vesalainen varoittaa. Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös inside-outside -renkaan veden- ja sohjonpoistoon. Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen eli auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivuille. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä. – Turvallisuussyistä myös katsastuksessa kiinnitetään huomiota renkaiden pyörimissuuntaa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 5.4.2024 Autoilu VTT: näistä kahdesta sähköautoilun tuesta ei tulisi luopua! 5.4.2024 Autoilu Pienemmillä teillä sallitut ajonopeudet ylittyvät herkästi 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku