Moottorikelkka

Liikenne Uutinen 10.12.2022

Muista vakuutus – moottorikelkalla ei saa aja edes omalla pihatiellä ilman vakuutusta

Moottorikelkalla ei saa ajaa edes omalla pihatiellä, ennen kuin siihen on otettu liikennevakuutus ja vakuutus on voimassa.

Moottorikelkan liikennevakuutus täytyy olla aina voimassa, kun sillä ajetaan. Vain voimassa oleva vakuutus korvaa moottorikelkalla tapahtuneet vahingot. Kelkan tulee siis olla rekisteröitynä liikennekäyttöön ja lakisääteisen liikennevakuutuksen on oltava voimassa ennen kuin sillä ajetaan edes pihatiellä. Liikennekäytöstä poistetun ja vakuuttamattoman ajoneuvon vakuuttamisvelvollisuus ei koske pelkästään tieliikennettä.

– Moottorikelkoilla ajetaan pääsääntöisesti teiden ulkopuolella, kuten pellolla, metsässä ja jäällä. Liikennevakuutuslain mukaan nekin lasketaan liikenteeksi, eli liikennevakuutuksen on oltava voimassa aina ajettaessa. Vahinko voi tapahtua missä ajoympäristössä tahansa, ja vain voimassa oleva vakuutus korvaa vahingot, painottaa Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen.

Vakuuttamattomuusmaksu voi moninkertaistua

Jos vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajaa ja sillä tapahtuu vahinko ja vakuuttamattomana ajamisesta jää kiinni, seuraukset voivat olla suuret. Vakuuttamattomuusmaksu on maksettava takautuvasti koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton, vaikka sillä olisi ajettu vain yhtenä päivänä.

Vakuuttamattomuusmaksu voikin olla moninkertainen tavalliseen vakuutusmaksuun nähden. Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei myöskään saa korvauksia edes omista henkilövahingoistaan.

– Liikennevakuutus korvaa Suomessa myös onnettomuuden aiheuttajan henkilövahingot. Esimerkiksi työkyvyttömyyden aiheuttamat kustannukset voivat muodostua hyvinkin korkeiksi, ja vakuutuksen puuttuessa aiheuttaja jää itse ilman korvauksia, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu muistuttaa.

Moottorikelkoilla tapahtuu yksittäisonnettomuuksia

Vuosina 2011–2020 moottorikelkkaonnettomuuksissa kuoli yhteensä 77 henkilöä, kertoo onnettomuustietoinstituutti. Suurin osa eli 96 prosenttia onnettomuuksista oli yksittäisonnettomuuksia, eli kelkka esimerkiksi vajosi jäihin, törmäsi puuhun tai suistui reitiltä. Onnettomuuksista kolme tapahtui ohjatulla kelkkasafarilla.

Pari vuotta sitten vuonna 2020 moottorikelkkailijat aiheuttivat 537 henkilövahinkoihin johtanutta liikennevahinkoa, jotka korvattiin liikennevakuutuksesta. Kuljettajan kokemattomuus altistaa monesti ajovirheille ja loukkaantumisille. Kelkkasafarille lähtevillä ulkomaisilla turisteilla ei aina ole kokemusta edes lumisista olosuhteista, saati kelkan ohjaamisesta.

Turvallisuusopas safariyrittäjille

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on myös laatinut yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa safariyrityksille ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi. Ennakkosuunnittelussa on yleisen turvallisuuden lisäksi huomioitava safarille osallistujien tausta ja taidot. Turvallisuusoppaassa annetaan myös ohjeita asiakkaiden perehdytykseen ennen safarille lähtöä.

– Onnettomuuksia sattuu tyypillisesti silloin, kun letkasta jälkeen jääneet, yleensä seurueen kokemattomimmat kuskit, yrittävät saada muita kiinni. Safarin järjestäjän on tärkeää tunnistaa osallistujien kyvyt, ja ymmärtää, että yksi ja sama reitti ei ole optimaalinen kaikille. Tarjottavan palvelun tulee elää asiakkaiden tarpeiden mukaan, ja epävarmoille kuljettajille tulisi olla tarjolla myös muita osallistumisvaihtoehtoja, kuten kyyti safarioppaan vetämässä reessä, huomauttaa Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinonen.

Lähde: Liikennevakuutuskeskus

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli