11.2.2022 Liikenne Naiset suosivat joukkoliikennettä miehiä useammin – kaikissa ikäryhmissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miehet ja naiset omistavat ajokortin lähes yhtä yleisesti, poikkeuksina vain nuorimmat ja vanhimmat ikäluokat. Autoilu on menneinä vuosikymmeninä ollut nykyistä väkevämmin miesten maailmaa, avataanpa kehitystä esimerkiksi ajokorttien hankkimisen tai liikkumistapojen näkökulmasta. Nykyisin autoilu on tasa-arvoistunut monella eri mittarilla tarkasteltuna. Autoilun muutoksiin eri näkökulmista paneutunut Tilastokeskuksen asiantuntijoiden joukko on kaivanut esiin paljon kiinnostavaa. Viiden asiantuntijan yhteinen Tieto&Trendit -kirjoitus erittelee mainiosti suomalaisten liikkumista ja sen eri ilmiöitä. Kirjoittajat työskentelevät Tilastokeskuksen yhteiskuntatilastoissa, Marjut Pietiläinen ja Laura Lipasti Väestö, oikeus ja yhdenvertaisuus -ryhmässä ja Matti Kokkonen, Sami Lahtinen ja Nico Maunula Liikenne ja matkailu -ryhmässä. Kuten kirjoittajat kiteyttävät: "Aikoinaan autoilu oli harvojen ja lähinnä miesten herkkua, sitten arkipäivää lähes kaikille." Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sukupuolten tasa-arvo mukaan liikkumiseen Kirjoittajat käyvät eri näkökulmista lävitse sitä, kuinka liikkumisen kehityksessä Suomessa on tultu nykyaikaan. Nykyisiä liikkumistapoja selittävät osaltaan niin menneiden vuosikymmenten liikennesuunnittelu, lainsäädäntö kuin sotien jälkeinen autoilun kasvu. Kantava teema on kaikille meille historian harrastajille kovin tuttu. Jotta ymmärrämme nykyistä, on tarkasteltava historiaa. Kirjoituksessa tuodaan esiin, että aiemmin suunnittelua tehtiin lähes yksinomaan miesten näkökulmasta, eikä naisten liikkumista juuri huomioitu. Nykyään eri väestöryhmien tarpeiden ja erojen tunnistaminen jo suunnitteluvaiheessa nähdään tarpeellisena Moni autoiluun liittyvä käsitys on sitkas muuttumaan, vaikka yhteiskunta muuttuu. ”Sukupuolten tasa-arvo on tullut näkökulmana mukaan liikkumista koskevaan keskusteluun ja jossain määrin suunnitteluunkin, vaikkakin historiasta juontavat sukupuolierot näkyvät edelleen. Myös asenteissa stereotyyppisiä eroja on edelleen, mikä näkyy esimerkiksi suhtautumisessa naisiin auton kuljettajana”, kiteytetään kirjoituksessa. Millä kulkuneuvoin liikutaan? Tilastot, jota kirjoituisen vankaksi pohjaksi on käyty lävitse, paljastavat, että ajokortti-ikäiset miehet ajavat ahkerasti itse: he tekevät suurimman osan päivittäisistä matkoistaan henkilöauton kuljettajina. Naisilla sitä vastoin päivittäiset matkat jakautuvat tasaisemmin henkilöauton kuljettamisen, henkilöauton matkustajana olemiseen ja kävelyyn. Kirjoituksessa todetaan havaintona, että erot kulkutavoissa ovat tasoittuneet. ”Vielä reilut 20 vuotta sitten naisten yleisin kulkutapa oli kulkeminen jalan. Toiseksi yleisin oli matka henkilöauton kuljettajana ja lähes yhtä tavallista liikkuminen henkilöauton matkustajana. Miesten yleisin kulkutapa sitä vastoin oli vuonna 1999 jo vakiintuneesti henkilöauton kuljettaminen.” Kirjoitus taustoittaa kehitystä apunaan valtakunnallista vuoden 2016 henkilöliikennetutkimusta, jonka mukaan selvästi yleisin kestävä liikkumismuoto sekä naisilla että miehillä oli kävely. Naisilla joukkoliikenne oli toiseksi yleisin, miehillä pyöräily. Tutkimuksen mukaan naiset suosivat joukkoliikennettä miehiä useammin kaikissa ikäryhmissä, suurin ero oli 35‒64-vuotiaissa. Kiinnostava on myös kirjoituksessa esiin tuotu tutkimuksellinen havainto, jonka mukaan ja kansainvälisesti vertailtuna Suomen pääkaupunkiseudulla ihmiset kävelevät ”selvästi eurooppalaisten verrokkialueiden ihmisiä enemmän eikä sukupuolella näytä tässä olevan väliä.” 50–54-vuotiaista miehistä 96 % on ajokortti Kirjoituksessa käydään lävitse suomalaisten ajokortillisuutta iän ja sukupuolen mukaan eriteltynä. Vuoden 2020 lopulla henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti oli 82 prosentilla ajokortti-ikäisistä. Miehistä ajokortti oli 89 prosentilla ja naisista 76 prosentilla. Ajokorttien omistus on melko tasaista miesten ja naisten välillä 20-vuotiaista 64-vuotiaisiin. Näissä ikäluokissa henkilöauton ajokortin omisti 91 prosenttia miehistä ja 89 prosenttia naisista. Kaikkein ajokortillisin ikäryhmä on 50‒54-vuotiaat, jossa henkilöauton ajokortti oli 96 prosentilla miehistä ja 93 prosentilla naisista. Nuoremmissa ikäluokissa henkilöauton ajokortteja oli miehillä noin 10 prosenttiyksikköä naisia enemmän. Poikkeusluvalla henkilöauton ajokortin oli hankkinut lähes neljännes 17-vuotiaista pojista, mutta vain 13 prosenttia samanikäisistä tytöistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ero kasvaa iän karttuessa Edellä kerrottua merkittävämmät sukupuolten väliset erot ovat vanhimmissa ikäluokissa. Kirjoituksen mukaan yli 65-vuotiaista miehistä henkilöauton ajokortti oli 85 prosentilla ja naisista vain 54 prosentilla. Naisten ajokorttien omistus laskee siis voimakkaasti iän myötä. Erot vain kasvavat mitä vanhempiin ikäluokkiin mennään, tuodaan kirjoituksessa esiin. Miehistä 85‒89-vuotiailla 57 prosentilla oli voimassa oleva henkilöauton ajokortti ja yli 90-vuotiaistakin lähes kolmanneksella. Naisilla vastaavat luvut olivat 13 prosenttia ja 3 prosenttia. Nyt edetään tasatahtia Sukupuolten väliset erot ajokorttien omistuksessa ovat kuitenkin tasaantuneet ajan myötä. Naiset ja miehet hankkivat henkilöauton ajamiseen oikeuttavia ajokortteja tätä nykyä lähes tasatahtia. Poikkeuksena tasatahtisuuteen on, että autoilu-uraansa aloittelevissa ikäluokissa on tyypillistä, että pojat autoilevat enemmän poikkeusluvalla jo 17-vuotiaina. Vuodesta 2018 lähtien pojat ovat suorittaneet henkilöauton ajokortteja poikkeusluvalla lähes tuplasti tyttöihin verrattuna. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Tilastokeskus, Liikennevirasto: Henkilöliikennetutkimus 2016, Ramboll: Gender and (smart) mobility (2021) Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?