Liikenne Uutinen 27.5.2021

Nollautuuko parkkikiekolla ilmoitettu pysäköintiaika aamuksi?

Parkkikiekon käyttöön liittyvän lainsäädännön tulkitseminen on ollut haastavaa – hallituksen lakiesitykseen HE 17/2020 kirjattu tulkinta toi vaikeasti löydettävää lisäselvyyttä parkkikiekon käyttöön.

Pysäköinnin alkamisajan ilmoittamista – jos pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu liikennemerkillä H19 – määrittää Tieliikennelain 40 §. Pysäköinnin alkamisajaksi on merkittävä aika, jolloin ajoneuvo pysäköidään mutta alkamisajaksi saadaan merkitä myös pysäköinnin alkamista seuraava tasatunti tai puolitunti riippuen siitä, kumpi ajankohta on aikaisempi. Pysäköinnin alkamisaika merkitään tällä tavoin, vaikka velvollisuus ilmoittaa pysäköintiajan alkamisesta olisi voimassa vain osan pysäköintiajasta.

Tieliikennelain uudistuessa muuttui myös sanamuoto siitä, miten autoaan pysäköivän on ilmoitettava pysäköintinsä alkamisaika: ”selkeästi havaittavalla tavalla.” Tämä sanamuoto sallii alkamisajan ilmoittamisen vaikka kojelaudan päälle jätettävällä paperilapulla, kunhan alkamisaika on selkeästi havaittavissa eikä kojelaudalla ole kuin yksi alkamisajaksi tulkittava ilmoitus.

Epäselvyyttä ja tarkentavia tulkintoja

Pysäköintikiekon käyttöön liittyvä lainsäädäntö ei ole ollut yksiselitteinen, jonka vuoksi sitä on tulkittu eri puolella Suomea eri tavoin. Autoliitto kiinnitti epäkohtaan huomiota jo alkuvuodesta 2020. Moottori kirjoitti aiheesta tuolloin uutisen otsikolla Sallittu pysäköintitapa Helsingissä voi tulla kalliiksi Jyväskylässä – Autoliitto selvitti epäselvän lain tulkintaeroja

Korjaussarja avuksi

Viime vuoden kesäkuussa käyttöön tullutta uutta Tieliikennelakia on eräiltä osin täsmennetty niin sanotulla korjauspaketilla. Korjauspaketin valmistelun yhteydessä hallituksen esitykseen HE 17/2020 kirjattu tulkinta toi lisäselvyyttä Autoliiton esille nostamaan ongelmaan: Kun enimmäisajan rajoitus tulee uudelleen voimaan esimerkiksi seuraavan vuorokauden puolella, edellisen aikarajoituksen aikana käytetty aika ei vähennä pysäköintiaikaa.

– Täsmennys on hyvä, mutta ehdottomasti selkeämpää olisi ollut, jos korjauspaketin yhteydessä hallituksen esitykseen kirjattu tulkinta olisi kirjattu suoraan lakitekstiin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Esimerkki: Autoilija pysäköi autonsa keskiviikkona kello 21.20 pysäköintipaikalle, jolla on arkisin kello 8–22 välisenä aikana voimassa 4h-aikarajoitus pysäköinnin alkamisajan ilmoitusvelvollisuudella. Hän asettaa parkkikiekkoon kello 21.30. Saako pysäköintiä jatkaa seuraavana aamuna klo 8 jälkeen?

– Hallituksen esitykseen 17/2020 kirjatun tulkintatavan puitteissa pysäköinti on sallittu seuraavaan arkipäivään kello 12 saakka, Autoliiton koulutuspäällikkö ohjeistaa.

Parkkikiekkoa ei saa kääntää pysäköinnin aikana, koska laissa on maininta ”Pysäköinnin alkamisaikaa ei saa muuttaa pysäköinnin aikana”.

Poistiko Tieliikennelain korjaussarja kaikki pysäköintiajan ilmoittamisen tulkintahaasteet?

– Periaatteessa tuo edellä kuvattu, jo vanhan lain aikaan esiin nostamamme ongelma lienee poistunut tuon hallituksen esitykseen kirjatun tulkintatavan myötä – sen olisi voinut kuitenkin kirjata selvyyden vuoksi ihan lakiinkin, Vesalainen linjaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu