Liikenne Liikenneturvallisuus 21.12.2022

Nuku kunnolla ennen ajomatkaa, kuormaa oikein ja vältä ohittelua – vinkkaa Autoliiton koulutuspäällikkö

Joululiikenteeseen ei kannata sännätä väsyneenä, kiireen kirittämänä ja auton ajokunnosta huolehtimatta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen neuvoo.

Joulu sysää monet perheet ja autokunnat matkaan: sukuloimaan, mökeille tai lomakeskuksiin joulunviettoon.

Talviset hankalatkin ajo-olosuhteet, kiire ja täyteen pakattu ajoneuvo ovat yhtälö, joka voi kostautua ikävyyksinä. Ennakoimalla ja tervettä järkeä käyttämällä haasteet voi taltuttaa myös joulun tienoon ajomatkoilla.

Onko auto kunnossa?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antaa pätevät ja turvaa tuovat vinkit joululiikenteeseen – niihin kuuluu myös auton kunnon tarkastaminen.

  • Tarkasta auton valojen toiminta ja uusi rikkoontuneet polttimot ennen matkalle lähtöä.
  • Tutustu auton valojen toimintaperiaatteeseen eli selvitä, missä valokatkaisijan asennossa palavat ajovalot ja takavalot. Lumen pöllytessä myös takasumuvalosta on apua, joten etsi myös sen katkaisija auton kojetaulusta.
  • Tarkasta ja säädä rengaspaineet autonvalmistajan ohjeistuksen mukaan suuremman kuormauksen mukaisiksi, kun auto pakataan täyteen ihmisiä ja tavaraa. Huomioi lisäksi, että talvirenkaissa kannattaa käyttää 0,2 baria valmistajan ohjeistusta korkeampia paineita.
  • Tarkasta moottoriöljyn ja jäähdytinnesteen määrät sekä täytä lasinpesunestesäiliö riittävästi pakkasta kestävällä nesteellä. Uusi myös pyyhkijänsulat tarvittaessa (mikäli jättävät kalvoa tai raitoja).
  • Varaa mukaan heijastinliivit ja lämmintä vaatetta kaikille autossa olijoille sekä taskulamppu, ensiapulaukku, lumiharja, lapio ja skrapa.

– Nämä varusteet tulisi pakata niin, että ne ovat helposti saatavilla – ei siis tavaratilan välipohjaan, matkatavaroiden alle, Vesalainen evästää.

Kuormaa tavarat taiten

Auton kuormaaminen fiksusti ja turvallisesti on taitolaji sekin.

  • Kuormaa auto huolellisesti. Matkatavaroiden paikka on tavaratilassa.
  • Painavimmat tavarat tulevat tavaratilassa mahdollisimman eteen ja pohjalle ja kevyemmät päälle. Jokainen tavarakerros ladotaan tiiviisti niin, että ensimmäiset tavarat tuetaan takaistuimen selkänojaan ja loput niihin.
  • Älä kuormaa takaistuimen selkänojan yläreunan yläpuolelle.
  • Mikäli joudut laajentamaan tavaratilaa kaatamalla selkänojan, muista sitoa tavarat huolellisesti asianmukaisin sidontaliinoin.

Turha kiire pois

  • Nuku riittävästi ennen ajoon lähtöä ja pidä säännöllisesti taukoja matkan aikana.
  • Liikenteen jonoutuessa ohittelu on turhaa – se vaan puurouttaa liikennettä entisestään. Jää ajamaan neljän sekunnin turvavälillä, muun liikenteen rytmissä.
  • Joululiikennettä on myös kaupunkialueilla, erityisesti kauppakeskusten ja hautausmaiden läheisyydessä.
  • Liikkuessasi pysäköintialueilla tai tieosuuksilla, joiden varsilla on poikkeuksellisen paljon pysäköityjä autoja, käytä kävelynopeutta ja havainnoi huolellisesti. Valitse mahdollisuuksien mukaan pysäköintiruutu niin, että vältyt peruuttamiselta sekä pysäköidessäsi että matkaa jatkaessasi.

Vesalainen vinkkaa myös tallentamaan Operaatio Lumihiutaleen palvelunumeron 0200-8080 matkapuhelimeen tai lataamaan Autoliiton mobiilisovelluksen sovelluskaupasta.

Liikenneturva: Huolehdi turvaväleistä – se tuo turvallisuutta ja näkyy kukkarossa

Liikenneturva muistuttaa etenkin turvavälien merkityksestä. Riittävät etäisyydet muihin tienkäyttäjiin tekevät ajosta turvallisempaa ja sujuvampaa, mutta myös taloudellisempaa.

– Kunnon turvavälillä kuljettaja pystyy ennakoimaan paremmin ja säilyttää pelivaran yllättävien tilanteiden varalta, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti tähdentää.

Riittävään etäisyyteen vaikuttavat keliolosuhteet, tien pinnan kunto ja nopeus.

– Vauhdin kasvaessa tai pyryn sakeentuessa on turvaväliä edelleen pidennettävä.

Ruutti tuo esiin, että toisen ajoneuvon takapuskurissa roikkuminen on stressaavaa paitsi edessä ajavalle myös itselle.

– Riittävän turvavälin pitämisessä epäonnistuminen voi ruokkia myös tarpeetonta ohitustarvetta, vaikka jonossa ohittelu saa aikaan vain jarruttelua, haitariliikettä ja liikenteen hidastumista. Tämä näkyy myös polttoaineen kulutuksessa, jossa tasainen ajonopeus on valttia.

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli