13.8.2020 Liikenne Nyt autoilijat tarkkana – nassikat ilmestyvät koulutielle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peruskoululaiset aloittavat tällä viikolla koulutiensä ympäri Suomen, joten autoilijoilta vaaditaan tarkkaavaisuutta etenkin koulujen lähistöllä. Katukuvaan ilmestyy noin 60 000 ekaluokkalaista. Kouluteillä on luvassa vilskettä, sillä Suomessa on yli puoli miljoonaa peruskoululaista. Katukuvaan ilmestyy myös noin 60 000 ekaluokkalaista, joista monet ovat ensimmäisiä kertoja itsenäisesti liikenteessä. – Pienten lasten kyky havainnoida ja arvioida liikennetilanteita on rajallinen ja heidän huomionsa saattaa kiinnittyä aivan muihin asioihin, kuten tien toisella puolella oleviin kavereihin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vastuu on aikuisilla Vesalaisen mukaan vastuu lasten turvallisesta koulutiestä on aikuisilla. – Autoilijoiden pitää sovittaa ajonopeutensa sellaiseksi, että auton pystyy pysäyttämään yllättävässä tilanteessa. Kaikki keskittyminen pitää olla liikenteessä. Varsinkaan koulujen läheisyydessä ei pidä vaihtaa edes radiokanavaa laittomasta kännykän räpläämisestä puhumattakaan. Autoliitto vinkkaa, että jos koulumatka ei edellytä auton käyttöä, olisi lapsi hyvä saattaa kävellen. Näin toimien vältettäisiin myös turhaa saattoliikennettä lapsia vilisevien koulujen lähistöllä. – Saattoliikenne on joidenkin koulujen pihalla todella vilkasta ja jopa sekavaa. Lasta kuljetettaessa, auto on syytä pysäyttää niin, ettei sitä joudu lähtiessä peruuttamaan, sillä taakse jää helposti lapsi piiloon, Vesalainen huomauttaa. Lyhin reitti ei aina turvallisin Liikenneturva muistuttaa, ettei lyhin koulureitti aina ole se turvallisin vaihtoehto. Reitti tulisikin valita niin, että siinä on mahdollisimman vähän tienylityksiä. Koulureitti kannattaa kulkea yhdessä lapsen kanssa useaan kertaan. Samalla voi opettaa lapselle, miten toimia turvallisesti eri tilanteissa. Aikuisen tulisi kannustaa lasta tekemään havaintoja ja toimimaan mahdollisimman itsenäisesti. Kouluiässä ja turvallisessa liikkumisessa on haasteensa, johon liittyvät myös kaverit. Liikenneturva tuo esiin, että omien kavereiden asenteet sekä tavat vaikuttavat lapsen toimintaan. Vaikka lapsi käyttäytyisi vanhempiensa kanssa harkiten ja vastuullisesti, voi hän toimia eri tavalla vertaisryhmässä. – Lasta on hyvä muistuttaa siitä, että liikenteessä on aina toimittava harkiten, vaikka muut kannustaisivat toimimaan toisin. Isossakin porukassa on itse pidettävä huolta tarkkaavaisuudestaan, Liikenneturvan suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen kiteyttää. Aja maltilla – etenkin suojateiden lähistöllä Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen muistuttaa, että laki on hyvin yksiselitteinen kuljettajan velvollisuudesta suojatien kohdalla. Kuljettajan on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään suojatielle. Liikenneturvan helmikuussa 2020 teettämään ja Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastanneista suomalaisista yhdeksän kymmenestä tiesi, että autoilijan tulee antaa tietä jalankulkijalle, joka on juuri menossa suojatielle. Yhdeksän prosenttia vastanneista kuitenkin koki, ettei tietä tule antaa, jos ei pysty turvallisesti pysähtymään. – Nopeuden alentaminen on tehokas tapa parantaa suojateiden turvallisuutta. Alhaisempi ajonopeus antaa aikaa havainnoinnille ja reagoinnille. Jos kokee, ettei pysty turvallisesti pysähtymään, on nopeutta todennäköisesti liikaa. Mitä suurempi nopeus, sitä vähemmän aikaa kuljettajalla on havainnoida liikennetilannetta ja reagoida sen mahdollisiin muutoksiin, kuten tietä ylittävään jalankulkijaan tai liikennevaloihin, Anteroinen summaa. Teksti: Marko Jokela Kuva: Autoliitto Lähteet: Autoliitto, Liikenneturva Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?