Liikenne Liikenneturvallisuus Uutinen 31.12.2022

Oliko liikennevuosi ennätysturvallinen? – kuolleita ehkä alle 200

Liikenneturvan ennakkoarvion mukaan liikenneturvallisuus on vuonna 2022 kääntynyt maltillisesti parempaan.

Tänään päättyvä liikennevuosi saattaa olla liikenteessä kuolleiden ihmisten määrällä mitaten ennätysturvallinen: voi olla, että Suomen liikenteessä päästäisiin alle kahdensadan kuolintapauksen vuodessa.

Tilastokeskuksen ennakkotietojen ja Liikenneturvan keräämien lehtitietojen perusteella tieliikenteessä on tänä vuonna tähän mennessä kuollut 185 henkilöä.

Ihan vielä lukua ei kannata pitää lopullisena, sillä odotettavissa on, että tilastojen täsmentyessä todellinen kuolleiden määrä tuosta hieman kasvaa. Kuolleeksi tilastoituu henkilö, joka on kuollut onnettomuuden seurauksena 30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta, pois lukien sairaskohtauksiin kuolleet.

Viime vuoden vastaaviin tietoihin verrattuna näyttää kuitenkin siltä, että tieliikennekuolemat ovat vähentyneet kymmenisen prosenttia.

Norja ja Ruotsi näyttävät esimerkkiä

Vaikka suunta on oikeanlainen, Suomessa jäädään silti reippaasti jälkeen pohjoismaisista verrokeista Norjasta ja Ruotsista, toteaa Liikenneturva tiedotteessaan.

Moottori on kiinnittänyt useampaan kertaan samaan asiaan huomiota, esimerkiksi artikkeleilla Norjan liikenteessä kuolee alle sata, Suomessa yli kaksisataa ihmistä vuosittain ja Liikenteen kuolemat eivät taltu kuten Norjassa, jossa alle sata kuolemaa vuodessa sekä Suomi jää jälkeen pohjoismaista tiekuolemien ehkäisyssä.

Ja on meillä jossain suhteissa edistytty naapurimaita paremminkin, kuten kerrotaan otsikon Suomessa rattijuopumukset vähentyneet Ruotsia ja Norjaa enemmän alla.

Ei vielä syytä juhlaan

Vaikka liikenneturvallisuustilanne näyttää ennakkoarvion mukaan ottaneen askeleen parempaan suuntaan, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen ei vielä näe syytä juhlaan.

– Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrä vuonna 2022 tullee olemaan tilastointimenettelyn historian alhaisin. Ensimmäistä kertaa jäätäneen kuolleiden määrässä alle kahden sadan uhrin rajan sitten vuoden 1941, josta lähtien onnettomuustilastointi kattaa kaikki tienkäyttäjäryhmät, Valtonen taustoittaa.

Hänen mukaansa yhden vuoden osalta ei voi vielä tehdä kauaskantoisia johtopäätöksiä, vaan liikenneturvallisuuden kurssi tulee saada pysyvästi laskuun.

– Nollavision tavoitevuosi on 2050, ja jo vuoteen 2030 mennessä liikennekuolemien määrän tulisi jäädä alle sadan. Töitä sen eteen riittää siten edelleen tehtäväksi.

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli