31.12.2022 Liikenne Oliko liikennevuosi ennätysturvallinen? – kuolleita ehkä alle 200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan ennakkoarvion mukaan liikenneturvallisuus on vuonna 2022 kääntynyt maltillisesti parempaan. Tänään päättyvä liikennevuosi saattaa olla liikenteessä kuolleiden ihmisten määrällä mitaten ennätysturvallinen: voi olla, että Suomen liikenteessä päästäisiin alle kahdensadan kuolintapauksen vuodessa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen ja Liikenneturvan keräämien lehtitietojen perusteella tieliikenteessä on tänä vuonna tähän mennessä kuollut 185 henkilöä. Ihan vielä lukua ei kannata pitää lopullisena, sillä odotettavissa on, että tilastojen täsmentyessä todellinen kuolleiden määrä tuosta hieman kasvaa. Kuolleeksi tilastoituu henkilö, joka on kuollut onnettomuuden seurauksena 30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta, pois lukien sairaskohtauksiin kuolleet. Viime vuoden vastaaviin tietoihin verrattuna näyttää kuitenkin siltä, että tieliikennekuolemat ovat vähentyneet kymmenisen prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Norja ja Ruotsi näyttävät esimerkkiä Vaikka suunta on oikeanlainen, Suomessa jäädään silti reippaasti jälkeen pohjoismaisista verrokeista Norjasta ja Ruotsista, toteaa Liikenneturva tiedotteessaan. Moottori on kiinnittänyt useampaan kertaan samaan asiaan huomiota, esimerkiksi artikkeleilla Norjan liikenteessä kuolee alle sata, Suomessa yli kaksisataa ihmistä vuosittain ja Liikenteen kuolemat eivät taltu kuten Norjassa, jossa alle sata kuolemaa vuodessa sekä Suomi jää jälkeen pohjoismaista tiekuolemien ehkäisyssä. Ja on meillä jossain suhteissa edistytty naapurimaita paremminkin, kuten kerrotaan otsikon Suomessa rattijuopumukset vähentyneet Ruotsia ja Norjaa enemmän alla. Ei vielä syytä juhlaan Vaikka liikenneturvallisuustilanne näyttää ennakkoarvion mukaan ottaneen askeleen parempaan suuntaan, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen ei vielä näe syytä juhlaan. – Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrä vuonna 2022 tullee olemaan tilastointimenettelyn historian alhaisin. Ensimmäistä kertaa jäätäneen kuolleiden määrässä alle kahden sadan uhrin rajan sitten vuoden 1941, josta lähtien onnettomuustilastointi kattaa kaikki tienkäyttäjäryhmät, Valtonen taustoittaa. Hänen mukaansa yhden vuoden osalta ei voi vielä tehdä kauaskantoisia johtopäätöksiä, vaan liikenneturvallisuuden kurssi tulee saada pysyvästi laskuun. – Nollavision tavoitevuosi on 2050, ja jo vuoteen 2030 mennessä liikennekuolemien määrän tulisi jäädä alle sadan. Töitä sen eteen riittää siten edelleen tehtäväksi. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenneturva, Tilastokeskus a:4:{i:0;s:6:"127475";i:1;s:6:"126079";i:2;s:6:"122103";i:3;s:6:"107455";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku