14.1.2022 Liikenne Suomi jää jälkeen pohjoismaista tiekuolemien ehkäisyssä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteessä kuolee Suomessa vuosittain yli 200 ihmistä, eikä kuolemien merkittävästä vähenemisestä näy merkkejä. Suomessa tieliikenteen onnettomuuksissa kuolleiden määrä ei ole vuosiin ollut merkittävässä laskussa, vaan turvallisuuskehitys on jämähtänyt paikoilleen. Tieliikenteessä kuolee vuosittain yli kaksisataa suomalaista. Poliisin tietoanalyytikko, dosentti Mika Sutela on tarkastellut koronavuosi 2020:n liikennemääriä sekä tieliikennekuolemien ja rattijuopumusten määrien kehitystä. Hän on verrannut Suomesta kerättyjä tietoja pohjoismaisiin tietoihin vertailtavasti eli asukaslukuun suhteutettuna. Lopputulos ei liikenneturvallisuuden kehityksen näkökulmasta mairittele Suomen tilannetta: olemme jäämässä turvallisuuskehityksessä pohjoismaiden kelkasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuolemien määrä kasvussa Sutelan keräämät tiedot koskevat vuosia 2019 ja 2020. Suomessa sattui noina vuosina 3,8 ja 4,1 tieliikennekuolemaa 100 000 asukasta kohden. Kasvuprosenttia kuolemissa vuosien välillä oli 6 %. Vastaavat luvut vuosilta 2019 ja 2020 Ruotsista ovat 2,1 ja 2,0 kuolemaa 100 000 asukasta kohden. Laskua kuolemissa siis 8 %. Vastaavat luvut Norjasta ovat 2,0 ja 1,7 kuolemaa 100 000 asukasta kohden. Laskua kuolemissa peräti 14 %. Tanskan osalta luvut ovat 3,9 ja 3,2 kuolemaa 100 000 asukasta kohden, ja laskua kuolemissa 18 %. – Suomessa tieliikennekuolemien taso on ollut verrattain korkea ja lisäksi tarkasteluvuosina kehitys oli päinvastaista kuin muissa pohjoismaissa, Sutela taustoittaa. Rattijuopumuksissa kasvua Tietoanalyytikko Sutela selvitti myös rattijuopumusrikosten määriä. Suomen osalta luvut vuosilta 2019 ja 2020 ovat 336 ja 367 rattijuopumisrikosta 100 000 asukasta kohden. Ruotsin vastaavat luvut ovat 259 ja 247, Norjan 191 ja 196 rikosta. Tanskassa rattijuopumusrikoksia oli vuosina 2019 ja 2020 vähiten eli 118 ja 108 kappaletta 100 000 asukasta kohden. – Suomessa rattijuopumusrikollisuutta on väkiluku huomioon ottaen tullut viranomaisten tietoon ja siten päätynyt virallisiin tilastoihin huomattavasti enemmän kuin muissa pohjoismaissa. Luvut kertovat päihtyneenä ajamisen esiintyvyydestä suuntaa antavasti ja niiden takana on muun muassa maiden välisiä eroavaisuuksia esimerkiksi lainsäädännössä, Sutela kertoo. Suomessa rattijuopumusrikosten määrä kasvoi tarkastellulla ajanjaksolla 9 %. Kasvua rattijuopumusrikoksissa oli myös Norjassa 3 %:n verran. Ruotsissa rattijuopumusrikosten määrä laski 5 %, Tanskassa laskua kertyi 8 %. Sutelan lähteinä ovat olleet Tilastokeskus, Trafikanalys, Brotssförebyggande rådet: BRA, Statistisk sentralbyrå ja Danmarks statistik. Sitkaana haasteena rattijuopot Suomessa rattijuoppous on sitkas ongelma tieliikenteen turvallisuuden heikentäjänä. Onnettomuustietoinstituutin vuotta 2020 koskevan tuoreen raportin mukaan kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa aiheuttajana olleista moottoriajoneuvon kuljettajista lähes kolmanneksella oli alkoholia veressään 0,5 ‰ tai enemmän. Alkoholirattijuoppojen aiheuttamat onnettomuudet ovat tyypillisesti yksittäisonnettomuuksia kuten tieltä suistumisia. Vuonna 2020 yli puolet kuolemaan johtaneiden yksittäisonnettomuuksien kuljettajista ajoi humalassa. Onnettomuustietoinstituutin tuottama OTI-vuosiraportti 2020 perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkintoihin. Lautakunnat tutkivat kaikki Suomessa tapahtuneet kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleet 2010–2020 2010 272 2011 292 2012 255 2013 258 2014 229 2015 270 2016 258 2017 238 2018 239 2019 211 2020 223 Lähde: Tilastokeskus: Tieliikenneonnettomuustilasto. Vuoden 2020 luku on vielä ennakkotieto. Turvavyö pelastaisi Onnettomuustietoinstituutin vuotta 2020 koskevan raportin mukaan turvavyön käyttö pelastaisi vuositasolla kymmeniltä kuolonuhreilta. Kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa turvavyötä käytti kaksi kolmesta henkilö- ja pakettiautoissa olleista. Onnettomuuksissa kuolleista henkilöistä turvavyötä käytti hieman yli puolet (51 %) ja vammautuneista 70 prosenttia. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa 26 onnettomuudessa menehtynyttä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: OTI-vuosiraportti 2020, Tilastokeskus: Tieliikenneonnettomuustilasto, Trafikanalys, Brotssförebyggande rådet: BRA, Statistisk sentralbyrå, Danmarks statistik Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku