9.7.2022

Peltipoliisi välähtää, mutta mikä on nopeuden puuttumiskynnys?

uusi kameratolppa

Liikenteen kiinteä automaattinen nopeusvalvonta eli peltipoliisit puhuttavat autoilijoita, mutta kuinka suuresta ylinopeudesta koituu seurauksia?

Liikenteen kiinteä automaattinen nopeusvalvonta eli peltipoliisit puhuttavat autoilijoita. Sekin kiinnostaa, mihin asettuu puuttumiskynnys eli kuinka suuresta ylinopeudesta koituu seurauksia?

Kysymyksiimme vastaajiksi lupautuivat Helsingin vinkkelistä ylikomisario Dennis Pasterstein, Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja ja Turun osalta ylikomisario Mika Peltola, joka työskentelee Lounais-Suomen poliisilaitoksen liikennepoliisisektorin johtajana.

Kesäkuun alussa uutisoitiin, että käsittelyruuhkan vuoksi liikennekameroiden havaitsemien ylinopeuksien rangaistuskynnystä on nostettu.

Mikä on normaali rangaistuskynnys ja mikä on nyt korotettu rangaistuskynnys? Onko rangaistuskynnyksillä eroa kameroiden sijainnista tai muista syistä johtuen? Onko näin myös kaupunkialueella? 

–  Valvontalaitteissa on joko 7 km/h tai 21 km/h puuttumiskynnys +3 km/h tekninen vähennys eli 10/24 km/h., Pasterstein kertoo.

Pasterstein neuvoo tutustumaan eri nopeusrajoitusten liikennevirhemaksuseuraamuksiin, joista tietoa löytyy täältä.

Liikenneturvallisuuskeskus Helsingin poliisilaitoksessa hallinnoi ja huolehtii automaattivalvonnan tuotoksista eli seuraamuksista tienkäyttäjille koko valtakunnan alueella niin Turussa kuin muuallakin, mikä osaltaan varmistaa tienkäyttäjien tasapuolisen ja yhdenmukaisen kohtelun.

– Automaattivalvontakameroiden valvonnan toteutuksesta puolestaan huolehtivat poliisilaitokset omalla alueellaan eli ne päättävät muun muassa missä/milloin/miten kauan kamerat ovat liikenneturvallisuustolpassa, Mika Peltola selvittää.

– Luonnollisesti liikenneturvallisuuskeskus viime kädessä ratkaisee sen, että onnistuuko laitoksen missä/milloin/miten -valvonta seuraamuksien osalta, koska he hallinnoivat sitä, milloin liikenneturvallisuustolpissa olevat kamerat mittaavat ja mitä mahdollisesta välähdyksestä seuraa, Peltola jatkaa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto 

a:2:{i:0;s:6:"116517";i:1;s:5:"89868";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat