26.9.2022

Peltipoliisin välähdykset vähentyneet jopa 300 000 kertaa

Kameravalvonta_peltipoliisi

Poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksen töiden järjestely on aiheuttanut sen, ettei keskuksesta lähetetä tällä hetkellä autoilijoille huomautuksia lievistä ylinopeuksista.

Automaattiset nopeusvalvontakamerat eli peltipoliisit ovat viime aikoina välähtäneet lievistä ylinopeuksista tavallista harvemmin. Syynä on Liikenneturvallisuuskeskuksen töiden järjestely, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo.

– Normaalitilanteessakin joudutaan säätelemään liikenneturvallisuuskeskuksen kuvamäärää. Kun poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksesta ei lähetetä tällä hetkellä huomautuksia, niin (automaattisten nopeusvalvontakameroiden) välähdykset ovat vähentyneet noin 300 000 kertaa jo silläkin tavalla.

Töiden järjestelyn taustalla ovat myös kansainväliset syyt.

– Liikenneturvallisuuskeskuksen ihmisiä on ukrainalaisten turvapaikanhakijoiden takia käytetty heidän turvapaikkarekisteröinneissä.

Pahin käsittelyruuhka, josta Helsingin Sanomat uutisoi 13.9., on kuitenkin jo hellittämässä.

– Ukrainalaisia ei enää ole tullut maahamme ja vanhat ruuhkat on saatu purettua, joten olemme pääsemässä normaalirytmiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kovasta ylinopeudesta päiväsakoille

Tarkoittaako tavallista harvemmin välähtäminen sitä, että säädetty ylinopeuskynnys, joka kameran väläyttää on siis korkeammalla?

– Käytetään paikkakohtaista harkintaa.

Liikennevirhemaksu määrätään, jos ylinopeus on 7–20 km/h yli rajoituksen, tätä suuremmista ylityksistä koituu päiväsakkoja.

Onko nyt siis tehty niin, että liikennevirhemaksuja ei ole määrätty tai ehditty käsitellä, vai onko kyse tätä lievemmistä tapauksista kuten huomautuksista (alle 7 kilometriä tunnissa yli rajoituksen)?

– Liikenneturvallisuuskeskuksesta on 1,5 vuoden aikana määrätty noin 220 000 liikennevirhemaksua ja sakkoja on lähetetty poliisilaitoksille tiedoksi annettavaksi noin 20 000 kappaletta.

Kameravalvonta_peltipoliisi

Tasavertaisuus taataan

Pyydän Heikki Ihalaista pohtimaan asiaa tasavertaisuuden näkökulmasta eli tilannetta, jossa jollakin alueella tolppakamera välähtää herkemmin kuin jossakin toisaalla.

– Kameralla pyritään kuvaamaan paikoissa, joissa tapahtuu eniten onnettomuuksia ja samassa paikassa käytetään kaikkien osalta samaa puuttumiskynnystä, joten se on tasavertaista kaikkia kohtaan, Ihalainen vakuuttaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

a:5:{i:0;s:6:"116521";i:1;s:5:"89643";i:2;s:5:"89637";i:3;s:6:"116515";i:4;s:6:"116517";}

Luetuimmat