1.8.2022

Puskurissa roikkujat vaarantavat ihmishenkiä – neljä sekuntia riittäisi

Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020

Turvaväli antaa autoilijalle aikaa reagoida yllättäviin tilanteisiin, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö.

Yksikään autoilija ei kykene kumoamaan fysiikan lakeja, olipa alla millainen kulkupeli tahansa. Liikenteen turvallisuuden näkökulmasta on hyvä mieltää, mitä pysähtymismatka tarkoittaa – ja mitä vaaroja puskurissa roikkuminen aiheuttaa.

Pysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Jos etäisyys edellä ajavaan on reaktiomatkaa lyhyempi, on peräänajo väistämätön.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan on keskeistä, että turvaväli antaa autoilijalle aikaa havainnoida ja reagoida yllättäviin tilanteisiin liikenteessä.

– Valitettavan moni hakeutuu edellä ajavan välittömään läheisyyteen. Jos ajetaan aivan edellä ajavan puskurissa roikkuen, nähdään käytännössä vain edellä ajavan perä. Liikennemerkit, mahdollinen kevyt liikenne ja muut edessä olevat tapahtumat havaitaan tällöin aivan liian myöhään.

–Riittävää turvaväliä pitävälle kuljettajalle jää enemmän aikaa havainnoida ja toimia, jolloin vastaavaa vaaratilannetta ei pääse syntymään, Vesalainen tähdentää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vettä, kuraa, kiviä ja pölyä

Liian lähellä ajettaessa autoilija altistuu edellä ajavan auton tien pinnasta nostattamaan vesi-, kura- ja kivi- tai pölyryöppyyn.

– Riittävän turvavälin ansiosta myös edellä ajavan tienpinnasta nostattama vesi-, kura- ja irtokivet ehtivät putoamaan takaisin tien pintaan eikä oman auton päälle.

Järkevän turvavälin pitäminen säästää myös autoilijan lompakkoa: lasinpesunestettä, maalipintaa, tuulilasia ja pyyhkijänsulkia.

Mikä on riittävä turvaväli?

Mutta mistä tietää, mikä on riittävä turvaväli?

Vesalaisen mukaan turvaväli on järkevintä määritellä sekunteina, jolloin sama ohje toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissakin. Sekuntien laskeminen on myös helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen.

– Kun turvaväliä on vähintään neljä sekuntia, ollaan varsin oikealla tiellä.

Ajan laskeminen käy siten, että edellä ajavan ohittaessa tietyn, valitun, kiintopisteen, aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla.

– Toinen tapa pohtia turvavälin riittävyyttä on se, pystyykö säätelemään etäisyyttään edellä ajavaan pelkän kaasupolkimen avulla. Jos joutuu vähän väliä painamaan jarrua, ei turvaväliä ole riittävästi.

Muiden on helpompi havaita

Edellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää muiden tienkäyttäjien silmissä helposti katveeseen.

– Hyvä turvaväli paitsi helpottaa omaa havainnointia – myös parantaa muiden mahdollisuuksia havaita, Vesalainen korostaa.

Turvaväli tuo lisäksi sujuvuutta liikenteeseen. Vesalainen tuo esiin, että jos pääväylällä ajetaan puskuri puskurissa, on liittymästä tulevan lähes mahdotonta liittyä mukaan liikennevirtaan turvallisesti.

– Jos haluaa auttaa liittymästä tulevaa, on kaikkein riskittömin tapa pitää hyvää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin liittyjän on kiihdytyskaistalla helpompi sovittaa nopeutensa ja siirtyä turvallisesti mukaan liikennevirtaan.

Väistämisvelvollisuus on näissä tilanteissa kuitenkin liittyjällä.

Hyvän turvavälin ansiosta myös ohittaminen helpottuu, kun ohittajalla on hyvin tilaa palata takaisin omalle kaistalle. Ohituksen jälkeen hän menee menojaan ja uusi turvaväli muodostuu kuin itsestään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Videolta vinkit turvaväliin

Autoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristön ajokortillisille suunnatussa, Paranna ajotaitoasi -osiossa, Autoliiton jäsenet voivat katsella videovinkkejä ajamiseen ja auton käyttöön liittyen.

Autoliiton Youtube-kanavalla on myös tuore ohjevideo turvavälistä. Se löytyy alapuolelta upotteena.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Liikenneturva

Luetuimmat