1.8.2022 Liikenne Puskurissa roikkujat vaarantavat ihmishenkiä – neljä sekuntia riittäisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvaväli antaa autoilijalle aikaa reagoida yllättäviin tilanteisiin, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö. Yksikään autoilija ei kykene kumoamaan fysiikan lakeja, olipa alla millainen kulkupeli tahansa. Liikenteen turvallisuuden näkökulmasta on hyvä mieltää, mitä pysähtymismatka tarkoittaa – ja mitä vaaroja puskurissa roikkuminen aiheuttaa.Pysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Jos etäisyys edellä ajavaan on reaktiomatkaa lyhyempi, on peräänajo väistämätön.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan on keskeistä, että turvaväli antaa autoilijalle aikaa havainnoida ja reagoida yllättäviin tilanteisiin liikenteessä.– Valitettavan moni hakeutuu edellä ajavan välittömään läheisyyteen. Jos ajetaan aivan edellä ajavan puskurissa roikkuen, nähdään käytännössä vain edellä ajavan perä. Liikennemerkit, mahdollinen kevyt liikenne ja muut edessä olevat tapahtumat havaitaan tällöin aivan liian myöhään.–Riittävää turvaväliä pitävälle kuljettajalle jää enemmän aikaa havainnoida ja toimia, jolloin vastaavaa vaaratilannetta ei pääse syntymään, Vesalainen tähdentää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVettä, kuraa, kiviä ja pölyäLiian lähellä ajettaessa autoilija altistuu edellä ajavan auton tien pinnasta nostattamaan vesi-, kura- ja kivi- tai pölyryöppyyn.– Riittävän turvavälin ansiosta myös edellä ajavan tienpinnasta nostattama vesi-, kura- ja irtokivet ehtivät putoamaan takaisin tien pintaan eikä oman auton päälle.Järkevän turvavälin pitäminen säästää myös autoilijan lompakkoa: lasinpesunestettä, maalipintaa, tuulilasia ja pyyhkijänsulkia.Mikä on riittävä turvaväli?Mutta mistä tietää, mikä on riittävä turvaväli?Vesalaisen mukaan turvaväli on järkevintä määritellä sekunteina, jolloin sama ohje toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissakin. Sekuntien laskeminen on myös helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen.– Kun turvaväliä on vähintään neljä sekuntia, ollaan varsin oikealla tiellä.Ajan laskeminen käy siten, että edellä ajavan ohittaessa tietyn, valitun, kiintopisteen, aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla.– Toinen tapa pohtia turvavälin riittävyyttä on se, pystyykö säätelemään etäisyyttään edellä ajavaan pelkän kaasupolkimen avulla. Jos joutuu vähän väliä painamaan jarrua, ei turvaväliä ole riittävästi.Muiden on helpompi havaitaEdellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää muiden tienkäyttäjien silmissä helposti katveeseen.– Hyvä turvaväli paitsi helpottaa omaa havainnointia – myös parantaa muiden mahdollisuuksia havaita, Vesalainen korostaa.Turvaväli tuo lisäksi sujuvuutta liikenteeseen. Vesalainen tuo esiin, että jos pääväylällä ajetaan puskuri puskurissa, on liittymästä tulevan lähes mahdotonta liittyä mukaan liikennevirtaan turvallisesti.– Jos haluaa auttaa liittymästä tulevaa, on kaikkein riskittömin tapa pitää hyvää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin liittyjän on kiihdytyskaistalla helpompi sovittaa nopeutensa ja siirtyä turvallisesti mukaan liikennevirtaan.Väistämisvelvollisuus on näissä tilanteissa kuitenkin liittyjällä.Hyvän turvavälin ansiosta myös ohittaminen helpottuu, kun ohittajalla on hyvin tilaa palata takaisin omalle kaistalle. Ohituksen jälkeen hän menee menojaan ja uusi turvaväli muodostuu kuin itsestään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVideolta vinkit turvaväliinAutoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristön ajokortillisille suunnatussa, Paranna ajotaitoasi -osiossa, Autoliiton jäsenet voivat katsella videovinkkejä ajamiseen ja auton käyttöön liittyen.Autoliiton Youtube-kanavalla on myös tuore ohjevideo turvavälistä. Se löytyy alapuolelta upotteena. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää