1.8.2022 Liikenne Puskurissa roikkujat vaarantavat ihmishenkiä – neljä sekuntia riittäisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvaväli antaa autoilijalle aikaa reagoida yllättäviin tilanteisiin, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö. Yksikään autoilija ei kykene kumoamaan fysiikan lakeja, olipa alla millainen kulkupeli tahansa. Liikenteen turvallisuuden näkökulmasta on hyvä mieltää, mitä pysähtymismatka tarkoittaa – ja mitä vaaroja puskurissa roikkuminen aiheuttaa. Pysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Jos etäisyys edellä ajavaan on reaktiomatkaa lyhyempi, on peräänajo väistämätön. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan on keskeistä, että turvaväli antaa autoilijalle aikaa havainnoida ja reagoida yllättäviin tilanteisiin liikenteessä. – Valitettavan moni hakeutuu edellä ajavan välittömään läheisyyteen. Jos ajetaan aivan edellä ajavan puskurissa roikkuen, nähdään käytännössä vain edellä ajavan perä. Liikennemerkit, mahdollinen kevyt liikenne ja muut edessä olevat tapahtumat havaitaan tällöin aivan liian myöhään. –Riittävää turvaväliä pitävälle kuljettajalle jää enemmän aikaa havainnoida ja toimia, jolloin vastaavaa vaaratilannetta ei pääse syntymään, Vesalainen tähdentää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vettä, kuraa, kiviä ja pölyä Liian lähellä ajettaessa autoilija altistuu edellä ajavan auton tien pinnasta nostattamaan vesi-, kura- ja kivi- tai pölyryöppyyn. – Riittävän turvavälin ansiosta myös edellä ajavan tienpinnasta nostattama vesi-, kura- ja irtokivet ehtivät putoamaan takaisin tien pintaan eikä oman auton päälle. Järkevän turvavälin pitäminen säästää myös autoilijan lompakkoa: lasinpesunestettä, maalipintaa, tuulilasia ja pyyhkijänsulkia. Mikä on riittävä turvaväli? Mutta mistä tietää, mikä on riittävä turvaväli? Vesalaisen mukaan turvaväli on järkevintä määritellä sekunteina, jolloin sama ohje toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissakin. Sekuntien laskeminen on myös helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen. – Kun turvaväliä on vähintään neljä sekuntia, ollaan varsin oikealla tiellä. Ajan laskeminen käy siten, että edellä ajavan ohittaessa tietyn, valitun, kiintopisteen, aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla. – Toinen tapa pohtia turvavälin riittävyyttä on se, pystyykö säätelemään etäisyyttään edellä ajavaan pelkän kaasupolkimen avulla. Jos joutuu vähän väliä painamaan jarrua, ei turvaväliä ole riittävästi. Muiden on helpompi havaita Edellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää muiden tienkäyttäjien silmissä helposti katveeseen. – Hyvä turvaväli paitsi helpottaa omaa havainnointia – myös parantaa muiden mahdollisuuksia havaita, Vesalainen korostaa. Turvaväli tuo lisäksi sujuvuutta liikenteeseen. Vesalainen tuo esiin, että jos pääväylällä ajetaan puskuri puskurissa, on liittymästä tulevan lähes mahdotonta liittyä mukaan liikennevirtaan turvallisesti. – Jos haluaa auttaa liittymästä tulevaa, on kaikkein riskittömin tapa pitää hyvää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin liittyjän on kiihdytyskaistalla helpompi sovittaa nopeutensa ja siirtyä turvallisesti mukaan liikennevirtaan. Väistämisvelvollisuus on näissä tilanteissa kuitenkin liittyjällä. Hyvän turvavälin ansiosta myös ohittaminen helpottuu, kun ohittajalla on hyvin tilaa palata takaisin omalle kaistalle. Ohituksen jälkeen hän menee menojaan ja uusi turvaväli muodostuu kuin itsestään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Videolta vinkit turvaväliin Autoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristön ajokortillisille suunnatussa, Paranna ajotaitoasi -osiossa, Autoliiton jäsenet voivat katsella videovinkkejä ajamiseen ja auton käyttöön liittyen. Autoliiton Youtube-kanavalla on myös tuore ohjevideo turvavälistä. Se löytyy alapuolelta upotteena. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?