30.11.2017 Liikenne Rattijuopot toiseksi suurin uhka liikenteessä – neljäsosalla ei nollatoleranssia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rattijuopot ovat suomalaisten mielestä toiseksi suurin uhka liikenteessä. Onnettomuuksien pelko ei kuitenkaan näy tilastoissa. Pikkujoulukausi on kiihkeimmillään. Kun kaupunkien sekä kuntien anniskeluravintolat täyttyvät juhlatuulella olevista asiakkaista, lisääntyvät myös poliisin saamat tehtävät liikenteessä. Poliisin tehostetussa valtakunnallisessa pikkujoululiikenteen valvonnassa jäi kiinni yhden viikonlopun aikana 145 rattijuopumuksesta epäiltyä kuljettajaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rattijuopot turvallisuusuhka Yli puolet (56 prosenttia) suomalaisista pitää rattijuoppoja yhtenä suurimmista turvallisuusriskeistä liikenteessä. Rattijuopot ovat ihmisten mielestä toiseksi suurin uhka maamme liikenneturvallisuudelle heti teiden huonon kunnon jälkeen. Tästä huolimatta jopa 15 prosenttia suomalaisista myöntää joskus ajaneensa autoa nautittuaan ainakin yhden lasillisen alkoholijuomaa. LähiTapiola: kertoo kaksinaismoralismista – Tämä kertoo pahimmillaan jopa jonkinlaisesta kaksinaismoralismista: toisaalta ollaan syvästi tuomitsevia vaikkapa rattijuopon yliajosta, mutta kaveriporukassa ollaan joustavia. Kuitenkin tilastojen mukaan alkoholi on ollut taustatekijänä joka neljännessä vakavassa kolarissa, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen listaa. LähiTapiolan tutkimukseen vastanneista 13 prosenttia kertoo ajaneensa autoa nautittuaan yhden lasillisen. Kaksi prosenttia puolestaan myöntää juoneensa useammankin ja hypänneensä siitä huolimatta auton rattiin. 84 prosenttia suomalaisista sanoo, ettei ole viime vuosina ajanut autoa juotuaan alkoholia. Neljäsosalla nuorista ei nollatoleranssia Alkoholin nollatoleranssi autoilun yhteydessä näyttää olevan hatarampaa nuorempien suomalaisten keskuudessa. Peräti 25 prosenttia 25-34-vuotiaista vastasi ajaneensa autoa yhden lasillisen jälkeen. Sen sijaan vain viisi prosenttia 65 vuotta täyttäneistä on tehnyt niin. – Alkoholin aiheuttamia riskejä liikenteessä on helppo vähätellä, jos on vaikkapa kerran ajanut maistissa eikä mitään tavallisuudesta poikkeavaa ole sattunut. Valitettavasti tällainen asennoituminen näkyy suoraan kolaritilastoissa, Nieminen toteaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maaseudulla useammin nollalinja Myös asuinpaikka vaikuttaa jonkin verran alkoholikäyttäytymiseen. Maaseututaajamissa asuvista 89 prosenttia ei aja autoa nautittuaan alkoholia. Pääkaupunkiseudulla vastaava luku on 77 prosenttia. Sen sijaan keskimääräistä useampi (7 prosenttia) maaseudun haja-asutusalueella asuva kertoo ajaneensa autoa nautittuaan useamman kuin yhden lasillisen alkoholia. Tutkimustulokset selviävät LähiTapiolan tilaamasta ja Kantar TNS:n toteuttamasta kyselystä. Arjen katsaus -tutkimukseen vastasi 1026 ihmistä 29.9.–5.10.2017 välisenä aikana ja vastaajat edustavat maamme 15-74 -vuotiasta väestöä. Lähde: LähiTapiola Kuva: Antti Hentinen / Moottorin kuva-arkisto Lue myös: Pikkujouluvinkki: Ota taksi, ratista kärähtävän laskuksi yli 2 000 euroa Rattijuoppo on tapojensa vanki – 37 prosentilla taustalla aiempia rattijuopumustuomioita Törkeä rattijuopumus vie kuolonkolariin lähes viikoittain Liikenneturva tutki: rattijuopumus tuomitaan, mutta lähes puolet ajaa maistissa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku