8.12.2023

Sähköautoilu herättää ennakkoluuloja – harva luottaa, että ajo Etelä-Suomesta Lappiin luonnistuu

Käyttötesti Polestar 2 latausliitin pistoke Type 2 CCS kuluma virhe

Tuore kyselytutkimus paljastaa väkeviä ennakkoluuloja ja hatariakin käsityksiä siitä, millaista on sähköautoilu. Merkittävä osa kyselyyn vastanneista suomalaisista uskoo, etteivät sähköautot sovellu kulkuneuvoksi maaseudulle.

Sähköautoilu herättää – vastaajan autoilutaustasta riippuen – hyvin erilaisia, jopa toisistaan täysin poikkeavia käsityksiä, paljastaa tuore kyselytutkimus. Käsitykset eroavat paljon sen mukaan, onko vastaaja itse sähköautoilija.

Vastaajista vain 16 prosenttia esimerkiksi kokee, että sähköautoilu on tehty Suomessa helpoksi. Sähköautoilijat puolestaan edustavat aika lailla toista äärtä: heistä joka toinen (50 %) kokee sähköautoilun olevan Suomessa helppoa.

Kun kysyttiin nykyisen sähköautojen latausverkoston riittävyydestä sähköautoilijoiden tarpeisiin, vain 13 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista sanoi sen olevan tarpeeksi riittävä. Sähköautolla ajavista neljäsosa (25 %) oli tällä kannalla.

Polestar 2 käyttötestin loppuraportti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Latausinfra kehittyy

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tuo esiin, että latauspisteiden määrä on viimeisten parin vuoden aikana lisääntynyt tuntuvasti ja lisääntyy yhä edelleen. Myös Autoliitto on kantanut tässä kortensa kekoon rakentamalla omaa latausasemaverkostoaan.

– Latausinfrankaan osalta tilanne ei siis ole enää ollenkaan niin toivoton, miltä se ehkä ensimmäisten sähköautojen ilmaantuessa katukuvaan vaikutti. Valitettavasti nämä vanhentuneet mielikuvat elävät kuitenkin ihmisten ajatuksissa yhä vahvasti. Niin, ja useilla sähköautoilla voi nykyään myös vetää ihan kunnonkokoista perävaunua. Sekään ei siis enää ole este sähköauton hankinnalle, Vesalainen toteaa.

Polestar Suomen toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi toivoo kehityksen jatkuvan.

– Vaikka noin puolet sähköautoilijoista pitääkin sähköautoilua Suomessa helppona, on selvää, että infraa on kehitettävä kiihtyvään tahtiin, jotta suomalaiset saadaan siirtymään sähköautoihin, Luopajärvi toteaa.

Pitkille ajomatkoille: 65 % vs. 12 %

Suurin osa (75 %) vastaajista sanoi toimintamatkojen mietityttävän heitä, ja aihe selvästi on täyssähköautoilijoidenkin ajatuksissa, siellä heistä puolet (50 %) kertoo pohtineensa sähköautojen toimintamatkaa.

Kuitenkin kysyttäessä soveltuuko täyssähköauto pitkien matkojen taittamiseen, kuten Etelä-Suomesta Lappiin ajamiseen, sähköautoilijoista 65 prosenttia ilmoitti käyttövoiman soveltuvan tähän matkaan.

Kun otetaan kaikki vastaajat huomioon, heistä vain hieman yli kymmenesosa (12 %) luotti tämän matkan taittamiseen täyssähköautolla.

Vesalainen muistuttaa, sähköautoja on hyvin erilaisia.

– Jos kotitaloudessa on vanhempi, kaupunkikäyttöön tarkoitettu sähköauto, on sillä pidemmän matkan ajaminen varmasti tuskaista. Jos taas käytössä on paremman kantaman sähköauto – kuten valtaosa uusista sähköautoista on – ei pidemmän matkan ajaminen sellaisella ole enää mikään ongelma, Vesalainen arvioi.

Kaupunkiliikkumiseen sopivaa

Kyselyn perusteella suomalaiset kokevat, että sähköautoilu sopii pääasiassa kaupunkiasumiseen sopivaksi kulkutavaksi, ja merkittävä osa kyselyyn vastanneista suomalaisista uskoo, etteivät sähköautot sovellu maaseudulle. Noin puolet (49 %) vastaajista ajattelee, ettei sähköauto ole maaseudulle sopiva menopeli. Sähköautoa ajavista vastaajista kuitenkin vain 5 prosenttia yhtyy tähän ajattelutapaan.

Autoliiton Vesalaisen mukaan sähköautot soveltuvat haja-asutusalueille hyvin.

– Usein siellä asutaan omakotitaloissa, joihin kotilataus on suhteellisen helppoa järjestää. Siinä, missä matka huoltoasemalle saattaa olla pitkä, saa sähköauton ladattua kotona.

Sähköautojen kohdalla on Vesalaisen mukaan myös hyvä pitää mielessä, että mitä enemmän ajaa – sitä enemmän säästää. Siinä, missä kaupunkialueella ajetaan 10 kilometriä töihin ja saman verran takaisin, saatetaan haja-asutusalueella ajaa kymmeniä kilometrejä suuntaansa.

– Tämäkin puhuu sähköautojen puolesta päivittäisten käyttökustannusten pysyessä huomattavasti polttomoottoriautoja kohtuullisempina. Maaseudun tiestöllä myös neliveto on monesti tervetullut lisä ja sähköautomallistossa on tarjolla paljon nelivetoisia vaihtoehtoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähkön hinta pohdituttaa vastaajia

Viime vuosien aikana käyty keskustelu sähkön hinnasta ilmiselvästi painaa monien vastaajien mieltä.

Kaikista vastanneista noin puolet (48 %) kertoo, että sähkön hintaan liittyvä julkinen keskustelu on saanut heidät pohtimaan täyssähköauton omistamisen kannattavuutta. Täyssähköautolla ajavien keskuudessa luku laskee 20 prosenttiin.

Lisäksi 33 prosenttia uskoo, että polttomoottorin ostaminen ja sen käyttäminen viiden vuoden ajan tulee halvemmaksi kuin täyssähköauton ostaminen ja sillä ajaminen saman ajanjakson verran.

Sähköautoilijat ovat tästä kuitenkin eri mieltä: heistä vain viisi prosenttia näkee polttomoottoriauton tulevan halvemmaksi.

Kuulopuheet vaikuttavat

Täyssähköautovalmistaja Polestar tutki marraskuussa 2023 suomalaisten ajatuksia ja asenteita sähköautoilun liittyen yhteistyössä Bilendin kanssa. Tutkimukseen vastasi yhteensä tuhat suomalaista ja otos edustaa Suomen täysi-ikäistä väestöä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen arvioi, että ennakkokäsitykset sähköautoilun vaikeudesta ovat kovia usein niillä, jotka eivät ole koskaan sähköautossa istuneet – saati sellaisella ajaneet.

– Monet ovat muodostaneet mielikuvansa sähköautoilusta pelkästään kuulopuheiden perusteella. Usein puheet perustuvat vielä vanhaan sähköautotekniikkaan, jolloin autojen toimintamatkat olivat lyhyitä ja niillä pidemmän matkan taittaminen edellytti lähes poikkeuksetta esimerkiksi matkustamon lämpötilasta tinkimistä.

Moottori käyttötesti käytetyllä Nissan Leaf sähköauto

Polestarin Tommi Luopajärvi summaa puolestaan kyselyn antia.

– Vastausten perusteella vaikuttaisi siltä, että osa sähköautoiluun liittyvistä ennakkoluuloista ovat suomalaisissa melko tiukasti kiinni. Tämä voi tietenkin johtua esimerkiksi siitä, että sähköautoilusta ei ole henkilökohtaista kokemusta.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Polestar / Bilendi, Autoliitto

Luetuimmat