8.12.2023 Autoilu Sähköautoilu herättää ennakkoluuloja – harva luottaa, että ajo Etelä-Suomesta Lappiin luonnistuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore kyselytutkimus paljastaa väkeviä ennakkoluuloja ja hatariakin käsityksiä siitä, millaista on sähköautoilu. Merkittävä osa kyselyyn vastanneista suomalaisista uskoo, etteivät sähköautot sovellu kulkuneuvoksi maaseudulle. Sähköautoilu herättää – vastaajan autoilutaustasta riippuen – hyvin erilaisia, jopa toisistaan täysin poikkeavia käsityksiä, paljastaa tuore kyselytutkimus. Käsitykset eroavat paljon sen mukaan, onko vastaaja itse sähköautoilija. Vastaajista vain 16 prosenttia esimerkiksi kokee, että sähköautoilu on tehty Suomessa helpoksi. Sähköautoilijat puolestaan edustavat aika lailla toista äärtä: heistä joka toinen (50 %) kokee sähköautoilun olevan Suomessa helppoa. Kun kysyttiin nykyisen sähköautojen latausverkoston riittävyydestä sähköautoilijoiden tarpeisiin, vain 13 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista sanoi sen olevan tarpeeksi riittävä. Sähköautolla ajavista neljäsosa (25 %) oli tällä kannalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Latausinfra kehittyy Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tuo esiin, että latauspisteiden määrä on viimeisten parin vuoden aikana lisääntynyt tuntuvasti ja lisääntyy yhä edelleen. Myös Autoliitto on kantanut tässä kortensa kekoon rakentamalla omaa latausasemaverkostoaan. – Latausinfrankaan osalta tilanne ei siis ole enää ollenkaan niin toivoton, miltä se ehkä ensimmäisten sähköautojen ilmaantuessa katukuvaan vaikutti. Valitettavasti nämä vanhentuneet mielikuvat elävät kuitenkin ihmisten ajatuksissa yhä vahvasti. Niin, ja useilla sähköautoilla voi nykyään myös vetää ihan kunnonkokoista perävaunua. Sekään ei siis enää ole este sähköauton hankinnalle, Vesalainen toteaa. Polestar Suomen toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi toivoo kehityksen jatkuvan. – Vaikka noin puolet sähköautoilijoista pitääkin sähköautoilua Suomessa helppona, on selvää, että infraa on kehitettävä kiihtyvään tahtiin, jotta suomalaiset saadaan siirtymään sähköautoihin, Luopajärvi toteaa. Pitkille ajomatkoille: 65 % vs. 12 % Suurin osa (75 %) vastaajista sanoi toimintamatkojen mietityttävän heitä, ja aihe selvästi on täyssähköautoilijoidenkin ajatuksissa, siellä heistä puolet (50 %) kertoo pohtineensa sähköautojen toimintamatkaa. Kuitenkin kysyttäessä soveltuuko täyssähköauto pitkien matkojen taittamiseen, kuten Etelä-Suomesta Lappiin ajamiseen, sähköautoilijoista 65 prosenttia ilmoitti käyttövoiman soveltuvan tähän matkaan. Kun otetaan kaikki vastaajat huomioon, heistä vain hieman yli kymmenesosa (12 %) luotti tämän matkan taittamiseen täyssähköautolla. Vesalainen muistuttaa, sähköautoja on hyvin erilaisia. – Jos kotitaloudessa on vanhempi, kaupunkikäyttöön tarkoitettu sähköauto, on sillä pidemmän matkan ajaminen varmasti tuskaista. Jos taas käytössä on paremman kantaman sähköauto – kuten valtaosa uusista sähköautoista on – ei pidemmän matkan ajaminen sellaisella ole enää mikään ongelma, Vesalainen arvioi. Kaupunkiliikkumiseen sopivaa Kyselyn perusteella suomalaiset kokevat, että sähköautoilu sopii pääasiassa kaupunkiasumiseen sopivaksi kulkutavaksi, ja merkittävä osa kyselyyn vastanneista suomalaisista uskoo, etteivät sähköautot sovellu maaseudulle. Noin puolet (49 %) vastaajista ajattelee, ettei sähköauto ole maaseudulle sopiva menopeli. Sähköautoa ajavista vastaajista kuitenkin vain 5 prosenttia yhtyy tähän ajattelutapaan. Autoliiton Vesalaisen mukaan sähköautot soveltuvat haja-asutusalueille hyvin. – Usein siellä asutaan omakotitaloissa, joihin kotilataus on suhteellisen helppoa järjestää. Siinä, missä matka huoltoasemalle saattaa olla pitkä, saa sähköauton ladattua kotona. Sähköautojen kohdalla on Vesalaisen mukaan myös hyvä pitää mielessä, että mitä enemmän ajaa – sitä enemmän säästää. Siinä, missä kaupunkialueella ajetaan 10 kilometriä töihin ja saman verran takaisin, saatetaan haja-asutusalueella ajaa kymmeniä kilometrejä suuntaansa. – Tämäkin puhuu sähköautojen puolesta päivittäisten käyttökustannusten pysyessä huomattavasti polttomoottoriautoja kohtuullisempina. Maaseudun tiestöllä myös neliveto on monesti tervetullut lisä ja sähköautomallistossa on tarjolla paljon nelivetoisia vaihtoehtoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkön hinta pohdituttaa vastaajia Viime vuosien aikana käyty keskustelu sähkön hinnasta ilmiselvästi painaa monien vastaajien mieltä. Kaikista vastanneista noin puolet (48 %) kertoo, että sähkön hintaan liittyvä julkinen keskustelu on saanut heidät pohtimaan täyssähköauton omistamisen kannattavuutta. Täyssähköautolla ajavien keskuudessa luku laskee 20 prosenttiin. Lisäksi 33 prosenttia uskoo, että polttomoottorin ostaminen ja sen käyttäminen viiden vuoden ajan tulee halvemmaksi kuin täyssähköauton ostaminen ja sillä ajaminen saman ajanjakson verran. Sähköautoilijat ovat tästä kuitenkin eri mieltä: heistä vain viisi prosenttia näkee polttomoottoriauton tulevan halvemmaksi. Kuulopuheet vaikuttavat Täyssähköautovalmistaja Polestar tutki marraskuussa 2023 suomalaisten ajatuksia ja asenteita sähköautoilun liittyen yhteistyössä Bilendin kanssa. Tutkimukseen vastasi yhteensä tuhat suomalaista ja otos edustaa Suomen täysi-ikäistä väestöä. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen arvioi, että ennakkokäsitykset sähköautoilun vaikeudesta ovat kovia usein niillä, jotka eivät ole koskaan sähköautossa istuneet – saati sellaisella ajaneet. – Monet ovat muodostaneet mielikuvansa sähköautoilusta pelkästään kuulopuheiden perusteella. Usein puheet perustuvat vielä vanhaan sähköautotekniikkaan, jolloin autojen toimintamatkat olivat lyhyitä ja niillä pidemmän matkan taittaminen edellytti lähes poikkeuksetta esimerkiksi matkustamon lämpötilasta tinkimistä. Polestarin Tommi Luopajärvi summaa puolestaan kyselyn antia. – Vastausten perusteella vaikuttaisi siltä, että osa sähköautoiluun liittyvistä ennakkoluuloista ovat suomalaisissa melko tiukasti kiinni. Tämä voi tietenkin johtua esimerkiksi siitä, että sähköautoilusta ei ole henkilökohtaista kokemusta. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Polestar / Bilendi, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 14.5.2024 Autoilu Moottorin ohjelmoinnin päästövastuut muuttuvat – uhkana roimat maksut 13.5.2024 Autoilu Etanolin ystävät muuntotuen paluusta – myönteistä mutta riittämätöntä 11.5.2024 Autoilu Elinkeinoelämä veroaikeista: Henkilöliikenteen kustannuksilla on laajat vaikutukset 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe