30.3.2022 Liikenne Sähköautojen kadunvarsilataukseen mallia Norjasta, ideoi VTT:n tutkija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Parkkihallit eivät ole kansalaisten henkilöautojen lataustarpeisiin kokonaisratkaisu, koska kaikilla asuinalueilla halleja ei ole.” Sähköautojen ja ladattavien hybridien määrä kasvaa autokanassa. Käyttövoimamurroksen jyllätessä eteen on noussut haasteita, jotka liittyvät sähköautojen lataamiseen etenkin tiheästi rakennetussa kaupunkiympäristössä. Sähköautojen käytettävyys ja leviäminen Suomen autokannassa ovat lähellä tutkija Marko Paakkisen sydäntä ja työtä. Hän myös itse ajaa arjessaan sähköautolla. VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö on huolissaan kehityksen pullonkauloista, joista yksi keskeinen on kadunvarsilla toteutettavan sähköautojen lataamisen järjestäminen. – Kadunvarsilataukseen täytyisi satsata. Mallia voisi ottaa vaikka Norjasta. Siellä tiedetään, että kadunvarsilatauksen rakentaminen on katutöiden vuoksi toki hintavaa, mutta niitä rakennetaan silti, koska autoilijat tarvitsevat myös kadunvarsilatausta, Paakkinen toteaa. Taustalla on valtiovallan tavoite kehittää autoliikennettä kohti nollapäästöisyyttä. Fossiilittoman liikenteen tiekartan linjausten mukaisesti tavoitteena on kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta ja liikenteen muuttaminen nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä. Tavoitteena on myös fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin lopettaminen kotimaan liikenteessä vuoteen 2045 mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pysäköintihallit eivät riitä ratkaisuksi Paakkinen saa työssään tämän tästä oikoa liikenteen sähköistymiseen liittyviä väärinkäsityksiä. Yksi niistä on käsitys, että kyllä se lataus luonnistuu pysäköintihalleissa. Väärä käsitys tai ainakin liian toiveikas harhaluulo. – Parkkihallit eivät ole kansalaisten henkilöautojen lataustarpeisiin kokonaisratkaisu, koska kaikilla asuinalueilla halleja ei ole. Ne ovat aina myös maksullisia, eikä pysäköintihalleja ole välttämättä mitoitettu siten, että niihin mahtuisi muiden asuinalueiden autoja lataamaan. – Aika moni asukaspysäköijä maksaa jo nyt kadunvarsipaikastaan useamman satasen vuodessa, joten halua maksaa vielä lisää ei välttämättä löydy, Paakkinen uumoilee. Ja kuten lokakuussa 2021 Moottori uutisoi, kaavaillaan esimerkiksi Helsingissä roimia korotuksia pysäköintimaksuihin. Asukaspysäköinnin hinta kantakaupungissa voi kolminkertaistua vuoteen 2029 mennessä ja pysäköinnin tuntihinnat katujen varsilla liki kaksinkertaistua. Lataus tarvitaan kodin lähellä VTT:n tutkijan mukaan on epärealistista olettaa, että sähköautoilijat jollakin toisella kulkuvälineellä kovin etäälle kodistaan lataamaan. – Järkevä etäisyys latauspaikalle on kävelymatkan päässä kodista, Paakkinen linjaa kantanaan, joka kuulostaa pätevältä ihan arkikokemusten perusteella. Vaikka uusia latauspisteitä rakennetaan, kasvaa myös niitä tarvitsevien autojen määrä. Kun vuoden 2020 lopussa täyssähköautojen määrä Suomessa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohti oli 27 autoa, niin vastaava vertailuluku viime vuoden lopussa oli 33 autoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohti. Edellä kerrotut tiedot ilmenevät Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista eli Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2021 -raportista, josta Moottori aiemmin kertoi. Uusia innovaatioita Paakkinen kokeneena tutkijana miettii haastetta ilman silmälappuja, innovoiden aivan uusin ajatuksin ongelmanratkaisua. – Yksi innovatiivinen malli voisi olla yritysten parkkihallien ja muiden pysäköintitilojen hyödyntäminen. Pääsääntöisesti ne ovat tyhjinä iltaisin ja viikonloppuisin – tällöin ne voisivat palvella latauskenttinä yksityisautoilijoille. Toisaalta Paakkinen on havainnut, että nykyisissä parkkihalleissakin on liian vähän latauspisteitä. – Esimerkiksi Tampereen pääpysäköintihallissa P-Hämpissä on edelleen vain kuusi latauspistettä, kertoo Paakkinen kotikaupunkinsa tilanteesta. – Kaupunki yrittää ohjata lataamaan läheiseen P-Noutoparkkiin, jossa pysäköinti on kalliimpaa. Tässä on minusta esimerkki epäonnistuneesta toteutuksesta: on tehty vääränlaisia latauspisteitä väärään paikkaan eli hidasta latausta kalliiseen parkkihalliin, Paakkinen äimistelee. Hänellä itsellään ei ole kotilatausmahdollisuutta, joten arkikäytössä on kotoa noin 200 metrin päässä sijaitsevaa julkinen Type 2-latauspiste. – Tuollainen etäisyys on vielä oikein mukiinmenevä. Kyseinen piste on vielä Tampereen kaupungin omistama ja sähkö on siinä kohtuuhintaista eli 15 snt/kWh. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Asennus maksaa Ongelmana kadunvarsilatauksessa ei Paakkisen mukaan ole niinkään katutilan ahtaus, sillä eivät latauspisteet veisi sen enempää tilaa kuin takavuosien parkkimittaritkaan. – Ongelmana on enemmänkin se, että katutilassa asennus maksaa enemmän kuin esimerkiksi parkkihalleissa, ja laitteet ovat talvikunnossapidon ja jalankulun tiellä. Autoliitto: kaupunkilataus kuntoon! Autoliitto on ollut huolissaan samasta ongelmasta. Maan suurimman autoilijoiden etujärjestön mukaan liikenteen sähköistyminen olisi huomioitava myös kaupungeissa siten, että sähköautoille on tarjolla riittävän paljon latauspaikkoja niin vierailijoille kuin asukkaille. – Sähköautojen joustavien latausmahdollisuuksien takaaminen kaupungeissa on merkittävä asia, josta ei ole puhuttu riittävästi. Kaupunkilaisilla on jatkossakin autoja, joten niitä on voitava ladata yön yli tai sitten kaupunkilaiset ajavat polttomoottoriautoilla, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kiteyttää keskeisen haasteen. Moottorin aiemmassa uutisessa tuotiin esiin, että aivan valtaosassa arjen liikkumistarpeita on järkevintä ja helpointa, jos sähköautoilija voi ladata autoaan yön yli ja lähellä kotiaan. – Kaupunkien asukkaille olisi siis oltava tarjolla latausinfrastruktuuria myös julkisessa katuverkossa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto a:4:{i:0;s:6:"102082";i:1;s:6:"110953";i:2;s:6:"108520";i:3;s:6:"110251";} Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta