30.3.2022 Liikenne Sähköautojen kadunvarsilataukseen mallia Norjasta, ideoi VTT:n tutkija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Parkkihallit eivät ole kansalaisten henkilöautojen lataustarpeisiin kokonaisratkaisu, koska kaikilla asuinalueilla halleja ei ole.” Sähköautojen ja ladattavien hybridien määrä kasvaa autokanassa. Käyttövoimamurroksen jyllätessä eteen on noussut haasteita, jotka liittyvät sähköautojen lataamiseen etenkin tiheästi rakennetussa kaupunkiympäristössä.Sähköautojen käytettävyys ja leviäminen Suomen autokannassa ovat lähellä tutkija Marko Paakkisen sydäntä ja työtä. Hän myös itse ajaa arjessaan sähköautolla.VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö on huolissaan kehityksen pullonkauloista, joista yksi keskeinen on kadunvarsilla toteutettavan sähköautojen lataamisen järjestäminen.– Kadunvarsilataukseen täytyisi satsata. Mallia voisi ottaa vaikka Norjasta. Siellä tiedetään, että kadunvarsilatauksen rakentaminen on katutöiden vuoksi toki hintavaa, mutta niitä rakennetaan silti, koska autoilijat tarvitsevat myös kadunvarsilatausta, Paakkinen toteaa.Taustalla on valtiovallan tavoite kehittää autoliikennettä kohti nollapäästöisyyttä. Fossiilittoman liikenteen tiekartan linjausten mukaisesti tavoitteena on kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta ja liikenteen muuttaminen nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä. Tavoitteena on myös fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin lopettaminen kotimaan liikenteessä vuoteen 2045 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPysäköintihallit eivät riitä ratkaisuksiPaakkinen saa työssään tämän tästä oikoa liikenteen sähköistymiseen liittyviä väärinkäsityksiä. Yksi niistä on käsitys, että kyllä se lataus luonnistuu pysäköintihalleissa. Väärä käsitys tai ainakin liian toiveikas harhaluulo.– Parkkihallit eivät ole kansalaisten henkilöautojen lataustarpeisiin kokonaisratkaisu, koska kaikilla asuinalueilla halleja ei ole.Ne ovat aina myös maksullisia, eikä pysäköintihalleja ole välttämättä mitoitettu siten, että niihin mahtuisi muiden asuinalueiden autoja lataamaan.– Aika moni asukaspysäköijä maksaa jo nyt kadunvarsipaikastaan useamman satasen vuodessa, joten halua maksaa vielä lisää ei välttämättä löydy, Paakkinen uumoilee.Ja kuten lokakuussa 2021 Moottori uutisoi, kaavaillaan esimerkiksi Helsingissä roimia korotuksia pysäköintimaksuihin. Asukaspysäköinnin hinta kantakaupungissa voi kolminkertaistua vuoteen 2029 mennessä ja pysäköinnin tuntihinnat katujen varsilla liki kaksinkertaistua.Lataus tarvitaan kodin lähelläVTT:n tutkijan mukaan on epärealistista olettaa, että sähköautoilijat jollakin toisella kulkuvälineellä kovin etäälle kodistaan lataamaan.– Järkevä etäisyys latauspaikalle on kävelymatkan päässä kodista, Paakkinen linjaa kantanaan, joka kuulostaa pätevältä ihan arkikokemusten perusteella.Vaikka uusia latauspisteitä rakennetaan, kasvaa myös niitä tarvitsevien autojen määrä.Kun vuoden 2020 lopussa täyssähköautojen määrä Suomessa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohti oli 27 autoa, niin vastaava vertailuluku viime vuoden lopussa oli 33 autoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohti.Edellä kerrotut tiedot ilmenevät Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista eli Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2021 -raportista, josta Moottori aiemmin kertoi.Uusia innovaatioitaPaakkinen kokeneena tutkijana miettii haastetta ilman silmälappuja, innovoiden aivan uusin ajatuksin ongelmanratkaisua.– Yksi innovatiivinen malli voisi olla yritysten parkkihallien ja muiden pysäköintitilojen hyödyntäminen. Pääsääntöisesti ne ovat tyhjinä iltaisin ja viikonloppuisin – tällöin ne voisivat palvella latauskenttinä yksityisautoilijoille.Toisaalta Paakkinen on havainnut, että nykyisissä parkkihalleissakin on liian vähän latauspisteitä.– Esimerkiksi Tampereen pääpysäköintihallissa P-Hämpissä on edelleen vain kuusi latauspistettä, kertoo Paakkinen kotikaupunkinsa tilanteesta.– Kaupunki yrittää ohjata lataamaan läheiseen P-Noutoparkkiin, jossa pysäköinti on kalliimpaa. Tässä on minusta esimerkki epäonnistuneesta toteutuksesta: on tehty vääränlaisia latauspisteitä väärään paikkaan eli hidasta latausta kalliiseen parkkihalliin, Paakkinen äimistelee.Hänellä itsellään ei ole kotilatausmahdollisuutta, joten arkikäytössä on kotoa noin 200 metrin päässä sijaitsevaa julkinen Type 2-latauspiste.– Tuollainen etäisyys on vielä oikein mukiinmenevä. Kyseinen piste on vielä Tampereen kaupungin omistama ja sähkö on siinä kohtuuhintaista eli 15 snt/kWh.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsennus maksaaOngelmana kadunvarsilatauksessa ei Paakkisen mukaan ole niinkään katutilan ahtaus, sillä eivät latauspisteet veisi sen enempää tilaa kuin takavuosien parkkimittaritkaan.– Ongelmana on enemmänkin se, että katutilassa asennus maksaa enemmän kuin esimerkiksi parkkihalleissa, ja laitteet ovat talvikunnossapidon ja jalankulun tiellä.Autoliitto: kaupunkilataus kuntoon!Autoliitto on ollut huolissaan samasta ongelmasta. Maan suurimman autoilijoiden etujärjestön mukaan liikenteen sähköistyminen olisi huomioitava myös kaupungeissa siten, että sähköautoille on tarjolla riittävän paljon latauspaikkoja niin vierailijoille kuin asukkaille.– Sähköautojen joustavien latausmahdollisuuksien takaaminen kaupungeissa on merkittävä asia, josta ei ole puhuttu riittävästi. Kaupunkilaisilla on jatkossakin autoja, joten niitä on voitava ladata yön yli tai sitten kaupunkilaiset ajavat polttomoottoriautoilla, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kiteyttää keskeisen haasteen.Moottorin aiemmassa uutisessa tuotiin esiin, että aivan valtaosassa arjen liikkumistarpeita on järkevintä ja helpointa, jos sähköautoilija voi ladata autoaan yön yli ja lähellä kotiaan.– Kaupunkien asukkaille olisi siis oltava tarjolla latausinfrastruktuuria myös julkisessa katuverkossa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkistoa:4:{i:0;s:6:"102082";i:1;s:6:"110953";i:2;s:6:"108520";i:3;s:6:"110251";} Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?