2.8.2017 Liikenne Saksan autoteollisuus ja valtiovalta kokoustavat dieselpäästöistä: tavoitteena parempi ilmanlaatu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästöongelmien ratkaisu on pakottanut Saksan autoalan vaikuttajat ja valtiovallan samaan neuvottelupöytään. Tavoitteena on miettiä, millä keinoin saataisiin nykyisten päästörajojen mukaisten dieselautojen aiheuttamat päästöt laskemaan. Euroopan mahtimaa Saksan autoalan merkittävät vaikuttajat ja valtiovalta kokoustavat tänään pohtiakseen sitä, miten Euro5- ja Euro6 -dieselautojen aiheuttamat päästöt saataisiin laskemaan. Ilmanlaadun kohentamiseksi jotain täytyisi tehdä, eikä helppoja ratkaisuja ole luvassa. Kokoustamassa tänään ovat koko autoteollisuuden johto, tukku saksalaisia ministereitä sekä ammattiliittojen ja työnantajien edustajia. Kokouspöydällä vaihtoehtoina ovat muun muassa moottoria ohjaavien ohjelmistojen päivitys, päästöjä suitsivien laitteistojen jälkiasennus ja dieselautojen käyttökiellot. Tehokkaimmat vaihtoehdot käyvät kalliiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittääkö ohjelmistojen päivitys? Automotive Newsin tietojen mukaan saksalaiset autonvalmistajat ovat ehdottamassa Euro5 ja Euro6 -dieselautojen moottorinohjaus-ohjelmistojen päivityksiä, joiden avulla typenoksidipäästöt (NOx) saataisiin laskemaan keskimäärin vähintään 25 prosentilla. Saksassa on arvioitu, ettei ohjelmistojen päivitys välttämättä riitä ongelman ratkaisuksi. VDAn eli Saksan autoteollisuusjärjestön puheenjohtaja Matthias Wissmann on muistuttanut, että dieselautot ovat erittäin tärkeitä Saksan taloudelliselle menestykselle. Hänen mukaansa dieselautojen käyttö on myös edesauttamassa hiilidioksidipäästöjen (CO2) alentamista, sillä dieselautot tuottavat näitä päästöjä noin 15 prosenttia vähemmän kuin vastaavat bensiinikäyttöiset autot. Kyseessä on merkittävä taloudellinen ja poliittinen kysymys. Vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana Saksassa myydyistä uusista autoista yli 41 prosenttia oli dieselkäyttöisiä. Poliittinen paine tehdä päätöksiä on kasvamassa. Esimerkiksi Die Welt -lehden teettämän mielipidekyselyn mukaan kansalaiset ovat tyytymättömiä valtiovallan toimien tomeruudelle. Vastaajista 72,8 prosenttia oli sitä mieltä, että ilmansaasteiden suitsinnan suhteen autoteollisuutta kohtaan on oltu liian kärsivällisiä. Miljardien eurojen savotta Autonvalmistajien vastuulla on mahdollisten päästölaitteistojen jälkiasennukset. Saksan autoliitto ADAC on väläytellyt, että autoala voisi hyvän tahdon eleenä autoilijoille, asentaa ns. ureapesuun perustuvia päästöjä alentavia laitteistoja autoihin. Arvioiden mukaan laitteistojen asennus maksaisi yhtä saksalaista Euro5-päästötason dieselautoa kohden noin 1 500 euroa. Mittava jälkiasennussavotta maksaisi siis maltaita, Automotive Newsin arvion mukaan lasku voi nousta jopa 10 miljardiin euroon. Suunnitteilla on myös valtion ja autonvalmistajien yhteinen 500 miljoonan euron rahasto. Sen turvin paikalliset viranomaiset voisivat edistää päästöjen vähentämistä esimerkiksi tukemalla sähköbussien ja -taksien käyttöä sekä kohentaa sähköajoneuvojen latausverkostoa. Haitallista hengityselimille Tieliikenteen typenoksidipäästöt (NOx) ovat vähentyneet tiukempien päästönormien ja puhdistuslaitteistojen ansiosta. Suurin ongelma ovat typpidioksidi-päästöt (NO2). Ne eivät ole kuitenkaan vähentyneet. VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko on arvioinut, että ilmanlaadun kannalta tärkeämmät ovat typpidioksidipäästöt, jotka ovat kaupungeissa kasvaneet nimenomaan dieselautojen vuoksi. Typen oksideja syntyy moottorin palotilan korkeassa lämpötilassa ja paineessa, kun ilman typpi yhtyy happeen. Typen oksidien kokonaispäästöistä typpimonoksidin osuus on noin 90 prosenttia ja typpidioksidin noin 10 prosenttia. Typpimonoksidi reagoi ilmakehään vapautuessaan hapen kanssa ja muodostaa typpidioksidia (NO2). Typpidioksidi vaikuttaa haitallisesti hengityselinten toimintaan. Typpidioksidi tunkeutuu syvälle hengitysteihin ja aiheuttaa oireita erityisesti lapsille ja astmaatikoille. Typenoksidi tuottaa myös alailmakehän otsonia, joka aiheuttaa silmien, limakalvojen ja hengityselinten ärsytystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puhdistusteho maksaa Liikenteessä tehtävä NOx-mittaus voi olla tiukka paikka monelle dieselautolle, mikäli ei käytetä parasta ja kalleinta NOx-päästöjä vähentävää tekniikkaa. Edullisemmissa dieselmalleissa käytetään SCR-katalysaattorin sijasta yksinkertaisempaa LNT-katalysaattoria, jossa typen oksidit pelkistetään jaksottaisella, rikkaalla polttoaineruiskutuksella. Tämä on edullinen järjestelmä, eikä vaadi lisäaineen lisäystä. Puhdistusteho on hyvä kevyellä moottorin kuormituksella, mutta raskaasti kuormitettaessa puhdistusteho ei riitä. Lisäksi on tehtävä kompromissi NOx-puhdistustehon ja polttoaineen kulutuksen välillä eli hiilidioksidipäästöt voivat kasvaa. Tehokkain NOx-päästöjen vähentäjä on SCR-tekniikka, jossa AdBlue-lisäainetta (veden ja urean seosta) ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon. SCR ei juurikaan lisää polttoaineen kulutusta ja se antaa hyvän puhdistustehon myös raskaalla moottorin kuormituksella. Päästörajat tiukkenevat Yhä tiukkenevat Euro6-päästörajat tekevät dieselmoottorien NOx-päästöjen hallinnan niin vaativaksi ureasäiliöineen, että uusien pienten dieselautojen tarjonta tulee todennäköisesti vähenemään. Mikäli dieselautoissa käytetään uusiutuvista luonnonvaroista valmistettavaa dieselpolttoainetta, voidaan VTT:n Laurikon arvion mukaan saada koko elinkaaren päästöistä leikattua parhaimmillaan 80 prosenttia. Teksti Marko Jokela lähteet Automotive News, Tagesschau, Die Welt, Zeit Magazin, VDA Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku