27.7.2022 Uutinen Sorateiden kunnostus REMIX-menetelmällä säästää rahaa ja ympäristöä Teksti Rikhard Wacker Kuva YIT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Soratie REMIX on ELY-keskusten hyväksymä ekologinen sorateiden hoitomenetelmä. Kesäisin on maanteiden kunnostustöiden suurin sesonki. Suomessa teitä päällystetään vuosittain noin 2000–3000 kilometrin edestä. Vuosittain tapahtuvasta kunnostuksesta huolimatta teiden kunto on ollut viime aikoina historiallisen huono. Vaikka monien autoilijoiden kohdalla mielikuvat kesäisistä töiden kunnostustöistä liittyvät asfaltinkäryisiin päällystystöihin, myös soratiet tarvitsevat huolenpitoa. Suomessa on valtion sorateitä peräti 27 000 kilometriä, mikä tarkoittaa 35 prosenttia koko maan maantieverkostosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy REMIX-menetelmällä soratiet kuntoon Sorateiden kunnossapito eroaa merkittävästi päällystettyjen maanteiden hoidosta. Vähemmän liikennöidyllä tiellä sorapäällyste voi kuitenkin olla hyvä vaihtoehto, sillä sivukaltevuudeltaan oikean muotoinen ja hyvin hoidettu soratie kestää hyvin kulutusta. Sorateiden kunnostuksessa on viime vuosina yleistynyt niin sanottu soratie REMIX -menetelmä, joka on ELY-keskusten hyväksymä sorateiden hoitomenetelmä. Se soveltuu kunnostettaville teille, joissa on murskattavaa kiviainesta. REMIX-menetelmällä kunnostettaessa sorastus hoidetaan murskaamalla tiessä olevaa kiviainesta sekä hyödyntämällä tieluiskassa olevaa mursketta. Toisin sanoen kunnostettavaa työtä pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon. Ympäristö- ja taloudellisia hyötyjä Korjausmenetelmällä on kaksi merkittävää hyötyä. Se pienentää kunnostustöistä aiheutuvia taloudellisia kustannuksia, sekä rasittaa tavallista vähemmän ympäristöä. Menetelmää käyttäessä kiviainesta ei tarvitse murskata ja kuljettaa soramontuilta, mikä vähentää kuljetusten tarvetta merkittävästi. Etenkin kallistuneiden polttoaineiden aikakaudella soran kuljettaminen montuilta työmaille aiheuttaa isoja kustannuksia, joten kuljetusten tarpeen pienentäminen keventää myös kunnostustöiden aiheuttamia kustannuksia. Tämän lisäksi kuljetusten väheneminen pienentää myös hiilidioksidipäästöjä, tehden menetelmän käytöstä ympäristöystävällisempää. Menetelmä säästää myös luontoa, kun tarvittavaa kiviainesta ei tarvitse jauhaa kalliosta. -Soratie REMIXillä saadaan hyvä lopputulos. Menetelmä säästää asiakkaiden rahaa, kun mursketta ei tarvitse valmistaa ja ajaa tietyömaille. Polttoaineen hinta on kallistunut ja työn kustannukset sekä montulla että kuljetuksissa ovat nousseet, toteaa YIT:n työmaapäällikkö Olli-Pekka Kurki. Rakennusyhtiö YIT kunnosti kesän aikana Pyhäjoki-Vihanti 790 -maantien käyttäen siinä REMIX-menetelmää. Maantien kunnostusprojekti on ojitusta vaille valmis. -Tien pinnan kulutuskerrosmurskeen pitäisi kestää seuraavat viisi vuotta. Ylläpidoksi riittää tasoitus ja suolaus keväällä, mikä estää pölyämisen, kertoo projektista vastaava Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen maanteidenhoidon projektipäällikkö Pekka Toiviainen. Stabilointijyrsin antaa kyytiä isoillekin kiville Tänä kesänä YIT on aloittanut sorateiden kunnostamisen uudella stabilointijyrsimellä. Stabilointijyrsin on toiminut etenkin REMIX-menetelmällä tehdyillä työmailla. Monitoimijyrsin murskaa tierakenteessa olevat kivet parhaimmillaan jopa 25 cm syvyydestä asti. Samalla se sekoittaa materiaalista tasalaatuista mursketta tienpintaan. Jyrsin kykenee jopa hienontamaan niitä kuuluisia ”pään kokoisia kiviä”, joita nousee monien sorateiden pintaan. Nämä kivet ovat aiheuttavat usein päänvaivaa tien lanaajille ja tasaajille. Laitteella tehdään myös sekoitejyrsintää, ja sitä voidaan käyttää teiden rakenteiden parantamiseen. Lisäksi jyrsimellä voidaan murskata vanhaa asfalttia, jota voidaan hyödyntää rakennusmateriaalina joko pohjarakenteissa tai jättää se pintaan. Lopputulemana REMIX-menetelmällä saadaan entistä sileämpi tie, joka nostaa tien käyttäjien tyytyväisyyttä ja tekee ajamisesta niillä aiempaa turvallisempaa. Hyvin kunnostettu tie vähentää myös merkittävästi tien pinnan hoitotarvetta. Teksti: Rikhard Wacker Kuvat ja lähde: YIT Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku