29.9.2021 Liikenne Stop ruuhkamaksuille! – autoilijat protestoivat pian Eduskuntatalolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruuhkamaksukaavailuista kimpaantuneet autoilijat kerääntyvät lauantaina Eduskuntatalolle kertomaan terveisensä vallanpitäjille. Taustalla on myös kansalaisaloite, josta uupuu enää 15 000 kannattajaa. Stop autoilijoiden kuritukselle -kansalaisaktiivien protesti kerää tulevana lauantaina Helsingin ydinkeskustaan mielenilmauksen. Sen pontimena on muistuttaa, että autoilijoiden kurittamisessa on menty liian pitkälle: autoilijat maksavat jo nyt tarpeeksi veroja! Ryhmä vastustaa tienkäyttömaksuja eli ruuhkamaksuja, ajoneuvoverojen korotuksia, polttoaineiden veronkorotuksia sekä työpaikkapysäköinnin verottamista. Mielenilmaus tarkoittaa jonossa etenevää autokatrasta. Autoletkan kärki on Kivihaantien risteyksen tuntumassa lauantaina puoliltapäivin keulat kohti Mannerheimintietä. Autot lähtevät noin kello 13 etenemään kohti Eduskuntataloa. Poliittisen vallan linnakkeen edustalla alkaa äänekkäin osuus eli torvien soitto. Odotettavissa on useamman sadan auton kulkue Mannerheimintiellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joukkovoiman… Protestin päämääränä on muistuttaa, että autoilijoiden kukkarolla käyminen saisi jo riittää – olipa pontimena ilmastotoimet tai veroeurojen kerääminen yksityisautoilusta ylisummaan. Joukkovoimaakin on, sillä Stop autoilijoiden kuritukselle -facebook-ryhmässä on tätä kirjoitettaessa liki 283 000 jäsentä. Poliittisesti sitoutumattoman Facebook-ryhmän jäsenyys perustuu vapaaehtoisuuteen. Autoliitto on suhtautunut myötämielisesti tämänkaltaiseen aktiivisuuteen kuten syksyn 2020 tempaukseen. Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen arvioi tuolloin, että ”mielenilmaisu kertoo omalta osaltaan autoilun merkityksestä tavallisille suomalaisille. Suomalaiset harvoin lähtevät barrikadeille, mutta nyt monen mitta alkaa olla täynnä.” …ja kansalaisaloitteen voimin Lauantaisen mielenilmauksen juurisyille rinnasteista on myös Stop ruuhkamaksuille! -kansalaisaloite, joka oli tätä kirjoitettaessa kerännyt liki 35 000 kannattajaa. Kansalaisaloite on laitettu vireille 14.5., joten keräysaikaa on vielä puolitoista kuukautta. Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se on kerännyt vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa. Digi- ja väestötietovirasto tarkastaa onko hyväksyttyjä kannatusilmoituksia perustuslaissa säädetty vähimmäismäärä. Aloitteessa esitetään, että päästöjen vähennystoimiin ja muihin autoilun edellytyksiin kuten verotukseen liittyen ”hallituksen tulee pidättäytyä nyt ja tulevaisuudessa lakien säätämisestä, jotka mahdollistavat ruuhka-, vyöhyke-, ohitustulli-, tietulli-, tienkäyttö-, ja kaupunkiliikennemaksujen tai muiden vastaavanlaisten uusien autoilijoihin kohdistuvien maksujen käyttöönoton.” Aloitteessa myös uumoillaan, että ruuhkamaksujen voi ajatella olevan siirtymävaihe laajempaan ajosuoriteperustaiseen verotukseen. Aloitteessa muistutetaan, että ruuhkamaksujen käyttöönottoa on suunniteltu muun muassa Helsingin, Tampereen ja Turun seuduille (ns. MAL2019-suunnitelmat). Ruuhkamaksujen käyttöönotto vaikuttaisi aloitteen tekijöiden mukaan kielteisesti ja syrjivästi erityisesti kehyskunnissa asuviin autoilijoihin: muun muassa työntekijöihin, opiskelijoihin, liikuntavammaisiin, yksityisiin elinkeinoharjoittajiin, yrityksiin ja ruuhkavyöhykkeen sisälle keskitettyjä palveluita tarvitseviin. ”Esimerkiksi Helsingissä työssäkäyvistä 40 % pendelöi Helsinkiin toisesta kunnasta ja vastaavasti 22 % pendelöi Helsingin ulkopuolelle”, aloite kiteyttää. Haitta työvoiman liikkuvuudelle Aloitteen mukaan ruuhkamaksujen asettaminen työmatkaliikennettä rajoittamaan rikkoisi perustuslain kohtaa, jossa julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Tietullit heikentäisivät työvoiman liikkuvuutta, työssäkäynnin kannattavuutta, töiden vastaanottamista näiden kaupunkiseutujen alueelta ja autoa käyttävien yrityksien tulosta. Ruuhkamaksu asettaisi aloitteen mukaan ihmiset perustuslain vastaisesti alueellisesti eriarvoiseen asemaan, onhan auton käytölle olemassa pakottavia syitä kuten julkisen liikenteen puute/aikataulujen epäsopivuus autoilevan kansalaisen arjen mahdollistamisessa. Aloitteessa myös tuodaan esiin, että Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportin mukaan tietullien vaikutukset päästövähenemään olisivat pienet, alle 4 prosenttia vuoden 2030 päästötavoitteesta. Tämän vuoksi ”hyöty jää vähäiseksi ilmaston ja yhteiskunnan kannalta.” Aloitteessa epäillään, että vaihtoehtoisten reittien käyttö saattaisi jopa lisätä päästöjä reitin kilometrimäärän kasvaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verotaakka jo nyt raskas Aloitteen mukaan vuonna 2019 Suomessa autokantaan suhteutettuna veroja kerättiin noin 2 523 euroa autoa kohti, joka on EU-tasolla kolmanneksi eniten. Ruuhkamaksujen käyttöönotto olisi ”käytännössä vain yksi lisävero” autoilijoiden kontolle. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: Stop ruuhkamaksuille! -kansalaisaloite, Stop autoilijoiden kuritukselle a:2:{i:0;s:5:"80903";i:1;s:5:"91701";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?