29.9.2021 Liikenne Stop ruuhkamaksuille! – autoilijat protestoivat pian Eduskuntatalolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruuhkamaksukaavailuista kimpaantuneet autoilijat kerääntyvät lauantaina Eduskuntatalolle kertomaan terveisensä vallanpitäjille. Taustalla on myös kansalaisaloite, josta uupuu enää 15 000 kannattajaa. Stop autoilijoiden kuritukselle -kansalaisaktiivien protesti kerää tulevana lauantaina Helsingin ydinkeskustaan mielenilmauksen. Sen pontimena on muistuttaa, että autoilijoiden kurittamisessa on menty liian pitkälle: autoilijat maksavat jo nyt tarpeeksi veroja!Ryhmä vastustaa tienkäyttömaksuja eli ruuhkamaksuja, ajoneuvoverojen korotuksia, polttoaineiden veronkorotuksia sekä työpaikkapysäköinnin verottamista.Mielenilmaus tarkoittaa jonossa etenevää autokatrasta. Autoletkan kärki on Kivihaantien risteyksen tuntumassa lauantaina puoliltapäivin keulat kohti Mannerheimintietä. Autot lähtevät noin kello 13 etenemään kohti Eduskuntataloa. Poliittisen vallan linnakkeen edustalla alkaa äänekkäin osuus eli torvien soitto. Odotettavissa on useamman sadan auton kulkue Mannerheimintiellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoukkovoiman…Protestin päämääränä on muistuttaa, että autoilijoiden kukkarolla käyminen saisi jo riittää – olipa pontimena ilmastotoimet tai veroeurojen kerääminen yksityisautoilusta ylisummaan. Joukkovoimaakin on, sillä Stop autoilijoiden kuritukselle -facebook-ryhmässä on tätä kirjoitettaessa liki 283 000 jäsentä. Poliittisesti sitoutumattoman Facebook-ryhmän jäsenyys perustuu vapaaehtoisuuteen.Autoliitto on suhtautunut myötämielisesti tämänkaltaiseen aktiivisuuteen kuten syksyn 2020 tempaukseen. Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen arvioi tuolloin, että ”mielenilmaisu kertoo omalta osaltaan autoilun merkityksestä tavallisille suomalaisille. Suomalaiset harvoin lähtevät barrikadeille, mutta nyt monen mitta alkaa olla täynnä.”…ja kansalaisaloitteen voiminLauantaisen mielenilmauksen juurisyille rinnasteista on myös Stop ruuhkamaksuille! -kansalaisaloite, joka oli tätä kirjoitettaessa kerännyt liki 35 000 kannattajaa.Kansalaisaloite on laitettu vireille 14.5., joten keräysaikaa on vielä puolitoista kuukautta. Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se on kerännyt vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa. Digi- ja väestötietovirasto tarkastaa onko hyväksyttyjä kannatusilmoituksia perustuslaissa säädetty vähimmäismäärä.Aloitteessa esitetään, että päästöjen vähennystoimiin ja muihin autoilun edellytyksiin kuten verotukseen liittyen ”hallituksen tulee pidättäytyä nyt ja tulevaisuudessa lakien säätämisestä, jotka mahdollistavat ruuhka-, vyöhyke-, ohitustulli-, tietulli-, tienkäyttö-, ja kaupunkiliikennemaksujen tai muiden vastaavanlaisten uusien autoilijoihin kohdistuvien maksujen käyttöönoton.”Aloitteessa myös uumoillaan, että ruuhkamaksujen voi ajatella olevan siirtymävaihe laajempaan ajosuoriteperustaiseen verotukseen. Aloitteessa muistutetaan, että ruuhkamaksujen käyttöönottoa on suunniteltu muun muassa Helsingin, Tampereen ja Turun seuduille (ns. MAL2019-suunnitelmat).Ruuhkamaksujen käyttöönotto vaikuttaisi aloitteen tekijöiden mukaan kielteisesti ja syrjivästi erityisesti kehyskunnissa asuviin autoilijoihin: muun muassa työntekijöihin, opiskelijoihin, liikuntavammaisiin, yksityisiin elinkeinoharjoittajiin, yrityksiin ja ruuhkavyöhykkeen sisälle keskitettyjä palveluita tarvitseviin.”Esimerkiksi Helsingissä työssäkäyvistä 40 % pendelöi Helsinkiin toisesta kunnasta ja vastaavasti 22 % pendelöi Helsingin ulkopuolelle”, aloite kiteyttää.Haitta työvoiman liikkuvuudelleAloitteen mukaan ruuhkamaksujen asettaminen työmatkaliikennettä rajoittamaan rikkoisi perustuslain kohtaa, jossa julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Tietullit heikentäisivät työvoiman liikkuvuutta, työssäkäynnin kannattavuutta, töiden vastaanottamista näiden kaupunkiseutujen alueelta ja autoa käyttävien yrityksien tulosta.Ruuhkamaksu asettaisi aloitteen mukaan ihmiset perustuslain vastaisesti alueellisesti eriarvoiseen asemaan, onhan auton käytölle olemassa pakottavia syitä kuten julkisen liikenteen puute/aikataulujen epäsopivuus autoilevan kansalaisen arjen mahdollistamisessa.Aloitteessa myös tuodaan esiin, että Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportin mukaan tietullien vaikutukset päästövähenemään olisivat pienet, alle 4 prosenttia vuoden 2030 päästötavoitteesta.Tämän vuoksi ”hyöty jää vähäiseksi ilmaston ja yhteiskunnan kannalta.” Aloitteessa epäillään, että vaihtoehtoisten reittien käyttö saattaisi jopa lisätä päästöjä reitin kilometrimäärän kasvaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerotaakka jo nyt raskasAloitteen mukaan vuonna 2019 Suomessa autokantaan suhteutettuna veroja kerättiin noin 2 523 euroa autoa kohti, joka on EU-tasolla kolmanneksi eniten. Ruuhkamaksujen käyttöönotto olisi ”käytännössä vain yksi lisävero” autoilijoiden kontolle.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: Stop ruuhkamaksuille! -kansalaisaloite, Stop autoilijoiden kuritukselle a:2:{i:0;s:5:"80903";i:1;s:5:"91701";} Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen