26.5.2023 Liikenne Suomalainen liikennevakuutus ei käy pian enää Venäjällä tai Valko-Venäjällä – tätä se tarkoittaa Teksti Rikhard Wacker Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennevakuuttamisen kansainväliset vihreä kortti -sopimukset Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa päättyvät toukokuun loppuun, mikä aiheuttaa merkittäviä muutoksia ajoneuvojen vakuuttamiseen. Pakollinen liikennevakuutus on kenties tärkein ajoneuvolle otettava vakuutus. Se on pakollinen Suomen lisäksi myös matkaillessa kaikkialla Euroopassa. Vaikka liikennevakuutus on pakollinen kaikkialla Euroopassa, vakuutuksen kattavuus ja korvaukset saattavat vaihdella eri maiden vakuutuksissa jopa merkittävällä tasolla. Suomessa on totuttu esimerkiksi siihen, että liikennevakuutus korvaa kaikkien osallisten henkilövahingot ilman ylärajaa. Yksi merkittävä poikkeus löytyy heti itärajamme takaa. Venäläisellä liikennevakuutuksella korvauskatto henkilöä kohden on vain noin 5 500 euroa, ja omaisuusvahingoissa vielä sitäkin vähemmän. - Kun arvioidaan korvauksia, Suomessa on yksi maailman parhaista ja kattavimmista liikennevakuutuksista. Suomalainen korvaustaso on kansainvälisesti poikkeuksellisen korkea, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen varoittaa. - Esimerkiksi vahingon aiheuttaneen kuljettajan omia henkilövahinkoja ei korvata Venäjällä liikennevakuutuksesta ollenkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kesäkuun alku muuttaa merkittävästi käytäntöjä Kesäkuun alkaminen tuo tullessaan uuden käytännön, sillä liikennevakuuttamisen kansainväliset vihreä kortti -sopimukset Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa päättyvät toukokuun loppuun. Muutos ei tule mitenkään yllättäen, vaan asia on ollut tiedossa jo viime kesästä asti. Vihreä kortti on kansainvälisesti toimiva todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Sen tarkoituksena on helpottaa omalla autolla ulkomailla matkustavia, sillä järjestelmässä mukana olevaan maahan ei tarvitse ostaa erillistä, paikallista liikennevakuutusta. Viimeisetkin myönnetyt vihreät kortit ovat voimassa enintään 31.5.2023 saakka, jonka jälkeen uusia vihreitä kortteja ei kesäkuun ensimmäisen päivän jälkeen enää myönnetä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kesäkuusta alkaen autoilijalla tulee olla Venäjällä ja Valko-Venäjällä voimassa oleva paikallinen vakuutus. Liikennevakuutusta ei voi ostaa netistä, vaan ne tulee hankkia heti rajanylityksen jälkeen paikalliselta toimijalta. Venäläiset viranomaiset ovat ilmoittaneet, että myyntipisteet sijaitsevat enintään puolen kilometrin päässä rajalta, mutta toistaiseksi tällaisten myyntipisteiden olemassaoloa rajan tuntumassa ei ole voitu vahvistaa. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan venäläinen liikennevakuutus on ostettava vähintään viideksi päiväksi. Vaalimaan, Nuijamaan ja Imatran rajanylityspaikoilla vakuutuksia myy 21 Century, ja Vartiuksen rajanylityspaikalla vakuutuksia myy Renessans. Myyntipisteet ovat Liikennevakuutuskeskuksen saaman tiedon mukaan auki kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä. Valko-Venäjälle matkustaessa taas vaihtoehtoja on hieman enemmän. Autoilija voi ostaa joko rajaliikennevakuutuksen tai valkovenäläisen liikennevakuutuksen. Rajaliikennevakuutuksen minimikesto on 15 päivää ja liikennevakuutuksen yksi kuukausi. Kun vakuutus otetaan venäläisestä yhtiöstä, tapahtuu myös mahdollisten vahinkotapausten käsittely paikallisten osapuolten kanssa. Myös mahdolliset korvaukset maksetaan venäläiselle pankkitilille ruplina. Suomalaisten autoilijoiden on kuitenkin hyvä muistaa, ettei Liikennevakuutuskeskus käsittele lainkaan Venäjällä tapahtuneita vahinkoja, vaikka osallisena olisi suomalainen ajoneuvo. Vaikuttaa myös venäläisiin ja valkovenäläisiin Vihreä kortti -sopimuksen päättyminen vaikuttaa myös venäläisiin ja valkovenäläisiin autoihin, mikäli ne liikkuvat Suomessa tai muualla Euroopassa. Toukokuun loppuun saakka autot ovat yhä liikennevakuutettu vihreä kortti -sopimukseen perustuvalla vakuutuksella, mutta sopimuksen päättyessä vakuutukset eivät ole enää maiden rajojen ulkopuolella voimassa. Kesäkuun alusta alkaen myös venäläisille ja valkovenäläisille ajoneuvoille tulee ostaa rajaliikennevakuutus. Tämä tarkoittaa siis sitä, että yhdessä yössä tuhansista ajoneuvoista tulee kiellettyjä suomalaisessa liikenteessä. Liikennevakuutuskeskus muistuttaa myös, että Suomessa ajoneuvolla tulee olla voimassa oleva vakuutus, vaikka sillä ei edes ajettaisi. - Toivon, että Suomessa asuvat venäläiset ymmärtävät asian vakavuuden ja ostavat vakuutuksen hyvissä ajoin. Poliisi voi irrottaa vakuuttamattomasta ajoneuvosta kilvet, ja takautuvan vakuutusmaksun lisäksi voidaan määrätä muitakin seuraamuksia, Jumppanen varoittaa. Tarvittavan rajaliikennevakuutuksen voi ostaa jo ennakkoon toukokuun aikana. Niitä myydään sekä rajanylityspaikolla että Liikennevakuutuskeskuksessa Helsingissä. Hinta on kaikkialla sama ja sen vakuutusturva on yhtä hyvä kuin suomalaisessa liikennevakuutuksessa. Vaikka Vihreä kortti -sopimus päättyykin, sillä ei ole vaikutusta Suomen puolella liikennevahingon kärsineen turvaan. ETA-alueen ulkopuolisen, eli esimerkiksi venäläisen ajoneuvon aiheuttamista vahingoista Suomessa voi olla yhä jatkossakin yhteydessä Liikennevakuutuskeskukseen. Ulkoministeriö: älä matkusta Venäjälle Viimeistään tämän muutoksen myötä suomalaisten autoilijoiden kannattaakin välttää matkustamista Venäjälle ja Valko-Venäjälle. Jo aiemmin ulkoministeriö on kehottanut välttämään kaikkea matkustamista Venäjälle ja Valko-Venäjälle. Lisäksi ulkoministeriö kehottaa Venäjällä olevia suomalaisia noudattamaan erityistä varovaisuutta ja harkitsemaan, onko oleskelu maassa välttämätöntä. Niin ikään samoilla linjoilla on Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen. Suokonautio-Hynnisen mukaan Autoliitto ei ole saanut juurikaan kyselyitä Venäjän matkoihin liittyen. Vain yksittäisiä tiedusteluja tulee harvakseltaan. - Harva automatkailija suunnittelee nyt matkaansa Venäjälle ja hyvä niin. Varsinkin, kun sinne ei suositella matkustamista, Suokonautio-Hynninen kertoo. Teksti: Rikhard Wacker Kuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?