19.11.2015 Liikenne Suomalainen on loistokuski – Ainakin omasta mielestään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jopa yli 80 prosenttia suomalaisautoilijoista pitää itseään hyvänä tai melko hyvänä talvikelien kuskina, 9 prosenttia mainitsee itsensä jopa erinomaiseksi. Talviset ajo-olosuhteet ovat haastavat, mutta eniten onnettomuuksia aiheuttaa liian suuri tilannenopeus. Riskiä lisäävät kuluneet renkaat, joilla auton jarrutusmatka pitenee ja käsittely vaikeutuu.Jopa yli 80 prosenttia suomalaisautoilijoista pitää itseään hyvänä tai melko hyvänä talvikelien kuskina, 9 prosenttia mainitsee itsensä jopa erinomaiseksi ja vain muutama prosentti heikoksi talviautoilijaksi, selviää Nokian Renkaiden teettämästä talvirengastutkimuksesta.Keskimäärin miehet pitävät itseään parempina talviautoilijoina kuin naiset. Keski-ikäisistä, 35–54-vuotiasta löytyi muita ikäluokkia enemmän niitä, jotka kokivat olevansa hyviä kuskeja vaihtelevissa talviolosuhteissa. Tulotason noustessa usko omiin kykyihin tuntui kasvavan.– Monikaan autoilijoista ei ole päässyt ajamaan todellisissa ääriolosuhteissa, joten taitoja yliarvioidaan. Toisaalta liikenteessä on myös supervarovaisia, etenkin ikääntyneitä tai vasta kortin saaneita, jotka ajavat alle nopeusrajoitusten. Vaaratilanteita syntyy kaikille tiellä liikkujille, kun raskaalla kaasujalalla tehdään varomattomia ohituksia, toteaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.Suurimpia talviajon riskitekijöitä ovatkin tilannenopeus ja kuljettajan ajotyyli. Perussääntö on, että kun vauhti kaksinkertaistuu, jarrutusmatka nelinkertaistuu. Jos ajaminen ja talven vaihtelevat keliolosuhteet osattaisiin suhteuttaa toisiinsa, liikenne todennäköisesti sujuisi turvallisemmin– Tänäkin vuonna talvi tulee yllättämään autoilijat. Kesärenkailla lipsutellaan liian pitkään tai alle vaihdetaan kuluneet talvirenkaat, joiden pito ei riitäkään liukkailla. Liikaa luotetaan myös luistonestoon ja muihin turvajärjestelmiin, joita löytyy uudemmista autoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkista renkaiden kuntoTalvirenkaiden urasyvyyden olisi hyvä olla yli 5 millimetriä renkaita vaihdettaessa, sillä ne ehtivät kulua noin millin ennen varsinaisten pakkas-, lumi- ja jääkelien alkamista. Jos renkaissa on kulunut pintakuvio ja matala urasyvyys, liukkaalla säällä auton jarrutusmatka pitenee ja sen käsittely vaikeutuu. Renkaat eivät myöskään kykene siirtämään lunta ja sohjoa renkaan alta, jolloin tuntuma tiehen katoaa helpommin.– Turvallisuuden kannalta on tärkeää, että varsinkin takapyörät pitävät otteensa tiestä. Jos takapyörät irtoavat, auto yliohjautuu ja sen oikaiseminen on haasteellista, varsinkin tottumattomalle kuljettajalle. Koska vetävät renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät, kannattaa renkaita kierrättää etuakselilta taka-akselille noin 8 000 – 10 000 kilometrin välein, Morri ohjeistaa.Tasaisesti kuluneilla renkailla pito on tasapainoisempi erityisesti kaarteissa ja auto on paremmin hallittavissa ääritilanteissa. Myös ilmanpaine vaikuttaa ajovakauteen. Se olisi hyvä tarkistaa kolmen viikon välein.Lähde: Nokian Renkaat Kuva: Jari Saarentaus Kartuta ajotaitoasi talviajokoulussa Testaa talviajotaitosi liukkaalla kelillä, valvotuissa olosuhteissa. Jos et pääse jääradalle, vinkkejä liukkaalla ajoon voit tutkia ja opetella Nokian Renkaiden Hakkapeliitta-talviajokoulussa. Verkkopalvelusta löydät opastusta ja ohjausta mm. videoklippien muodossa. Testiradalla kuvatuista videoklipeistä näkee, miten auto käyttäytyy jäällä ja lumella, suoraan ajettaessa, kaarteessa ja jarrutettaessa sekä eri lämpötiloissa. Kuljettajalle annetaan konkreettisia neuvoja, miten kussakin tilanteessa tulee toimia. Lisäksi käydään läpi auton tekniikkaa kuten ABS-jarruja. Lopussa on tietokilpailu, jossa taitonsa voi testata. Hakkapeliitta-talviajokouluun pääsee tästä linkistä: www.nokianrenkaat.fi/talviajokoulu Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”