Syyssateet keskellä talvea – lisää hiekkaa ja kustannuksia teiden talvihoitoon
Liikennevirasto kertoo sateisen syksyn aiheuttaneen haasteita talvikunnossapidolle. Ilmastonmuutos lisää myös teiden talvihoidon kustannuksia.
Maanteiden keliolosuhteet ovat olleet tänä syksynä monin paikoin erittäin hankalia säävaihteluiden ja sateiden vuoksi. Liikennevirastosta kerrotaan, että etenkin runsaat sateet ja nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila vaikeuttavat talvihoitoa ja rasittavat päällysteitä ja sorateitä.
Lämpötila nostaa kustannuksia
Leutojen talvien myötä rannikon kelihaasteet talvikunnossapidolle ovat siirtyneet myös sisämaahan. Liikenneviraston mukaan pitkän ajan keskilämpötilat ovat neljänä edellisenä talvena nousseet 2–4 astetta. Ilmastonmuutos on siten lisännyt talvikunnossapidon kustannuksia noin 10 prosenttia.
Talvikunnossapitoa haittaavat Liikenneviraston mukaan myös huonokuntoiset päällysteet. Sorateillä pinnat pehmenevät, koska kuivumista tai haihtumista ei juurikaan tapahdu.
Lisää hiekkaa
Liikenneviraston mukaan liukkauden torjunnan tarve on korostunut erityisesti seutu- ja yhdysteillä. Hiekkaa käytettiin viime talvena jopa 30 prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna.
Palaute kertoo ongelmakohdat
Liikenneviraston mukaan talvikunnossapidosta annetaan paljon palautetta. Liikennevirasto kertoo, että palautetta hyödynnetään teiden talvihoidon ongelmakohtien tunnistamisessa ja näin reagointinopeus paranee.
– Ongelmallisimmilla yksittäisillä päätieosuuksilla pyrimme jo kuluvana talvena tehostamaan kunnossapitoa. Hyödynnämme uutta teknologiaa ja pyrimme ennakoivasti torjumaan liukkautta erityisesti pääteillä, kunnossapidon ja digitalisaation asiantuntija Otto Kärki Liikennevirastosta sanoo.
Lähes reaaliaikaista tietoa
Liikennevirasto muistuttaa Liikennetilanne-palvelusta, josta talvikunnossapidon sujumista voi seurata lähes reaaliajassa. Palvelusta löytyy myös pääteiden kelitilanne ja ennuste liikenneolosuhteiden kehittymisestä 10 tunnille eteenpäin. Tiestön tilannetta voi seurata myös kelikameroista.
Lähde: Liikennevirasto Kuva: Roman Razinkov / Moottorin kuva-arkisto
Lue myös: