24.12.2019 Liikenne Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helkama SE10 on koeajossa osoittanut kykynsä. Valtteina ovat vaihteiston toimintavarmuus, rungon jämäkkyys ja lataamisen vaivattomuus – pientä hammasteltavaakin ilmenee. Kolmen kuukauden mittainen koeajo Helkama SE10 -sähköpyörällä on vielä kovasti kesken, mutta jo nyt työmatkaratsu on osoittanut kykynsä. Suomessa koottu pyörä on varsin kelpo työmatkojen taitaja, joka on omalla vahvuusalueellaan taajama- ja kaupunkiympäristössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rahinoitta pykälään Jo ensimmäisiltä viikoilta on käynyt todeksi, että kymmenen vaihdetta riittävät hyvin työmatkoille. Sähköavustuksen kolmen eri tehon ja kymmenen vaihteen yhdistelmällä on löytynyt sopiva poljinvälitys niin ylä- kuin alamäkiin. Tehon säätely sujuu mukavasti kesken ajamisen, jolloin välillä voi nostaa sykettä ja kuntoiluvastusta tiputtamalla sähkötehostusta. Sähköavustus myös kuolettaa nastarenkaiden raskaamman rullaavuuden haasteet. Vaihteisto on koeajossa toiminut ongelmitta tai säätötarpeitta. Valittu vaihde on loksahtanut käyttöön ilman ylimääräisiä viiveitä tai rattaiden rahinoita. Tehokkaasti seis Jos aloitetaan jarruista, niin ne ovat tehokkaat ja varmatoimiset. Pyörä on siis seisahtunut toivotusti, myös yllättävissä tilanteissa kun eteen esteeksi on esimerkiksi tupsahtanut kännykkäänsä tuijotteleva kävelijä, jolla ei ole mitään käsitystä muista liikkujista. Tavarateline näyttää heiveröiseltä, mutta on osoittautunut jämäkäksi. Sivulaukku on kulkenut matkassa vaivatta, tosin sen sijoittelu on ollut milleistä kiinni, ettei poljettaessa kantapää tapaa laukun reunaan. Teline saisi ulottua hieman pidemmälle taakse. Nuljuilematonta menoa Sähköpyörät ovat tavallista pyörää raskaampia. Se ei välttämättä tarkoita, että kaikkien sähköpyörien runko olisi riittävän jämäkkää tekoa. Akku ja sähkömoottori painavat paljon, joten niiden sijoittelu ja rungon laatu ovat keskiössä ajettavuuden näkökulmasta. Tässä suhteessa Helkamassa on kaikki hyvin: eteneminen on nuljuilematonta, eikä pyöräilijän tarvitse arastella käännöksissä tai jarrutuksissa. Matalaksi saatu painopiste tuo polkemiseen vakautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataus sujuu Akku on sijoitettu kätevästi vinolle alaputkelle ja sen irrottaminen käy kätevästi. Käytön näkökulmasta olisi kuitenkin kaksi toivetta. Avain saisi olla jämäkämpää tekoa ja lukkopesä voisi olla sijoitettu toisin, jottei avaimen mukana oleva muu avainnippu tai avaimenperä ole tiellä akkua irrotettaessa tai kiinnitettäessä. Laturin käytössä ei ole ilmennyt haittoja. Akku myös latautuu luvatusti tyhjästä täyteen noin neljässä tunnissa. Olen ladannut akun aina sisätiloissa eli lämpimässä. Vienoa vinkunaa Vaikka sähköavustuksen talkoihin käyminen tarkoittaa jossain ajotilanteissa vain vienoa vinkunaa, huomaan ajoittain pottuuntuvani ääneen. Se kuitenkin laantuu, kun vaihtaa vaihdetta tai poljinrytmiä. Näin jälkikäteen on mahdotonta tarkoin kuvailla, millä vauhdin, maaston, vaihteen tai tehostuksen yhtälöllä vinkuna on ärsyttävimmillään, mutta siitä pääsee varsin helposti eroon. Sähköpyörän soittokello oli saanut jo ajamattomana jotenkin siipeensä. Se ei suostunut toimimaan kuin ajoittain, vaikka yksinkertainen rakenteeltaan onkin. Soittokelloa kuitenkin tarvitaan – joka päivä –, joten vaihdoin tilalle toimivan soittokellon. Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 5.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Ensityypit on aina ne maittavimmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku